Každá získaná koruna musí byť spojená s prácou
Po skončení pomerne známeho a obyvateľmi, turistami a návštevníkmi mesta kvitovaného projektu Bezpečné Košice sa zdá, ako keby sa metropola východu v prevencii ocitla v stojatých vodách. Nie je to pravda. V apríli tohto roku Krajské riaditeľstvo PZ, Košický samosprávny kraj, Krajský úrad, Krajský úrad práce a Mesto Košice podpísali deklaráciu o spoločnom projekte Krajské mesto Košice-bezpečné mesto Európskej únie.
Za mesto je jeho koordinátorom JUDr. Mgr. Dušan Šlosár, PhD. Projekt, ako uviedol, má v súčasnosti 15 modelov, ale šestnásty, venovaný železničnej doprave, vrátane stanice ako vstupnej brány do mesta, by sa mal do neho ešte zapracovať. "Závisí od Železničnej polície, či do projektu vstúpi. Podľa nás by mala. V Košiciach určite treba zabezpečiť zvýšenú ochranu a zabrániť tomu, aby sa po interiéri stanice pohybovali alebo tam prespávali tí, čo nikam necestujú. Železničná stanica by sa konečne mala stať kultúrnym a reprezentantívnym stánkom mesta," uviedol D. Šlosár.
Momentálne sa v Košiciach realizuje piaty model bezpečnostného projektu. Zameraný je na zamestnanosť, odstránenie sociálnej exklúzie a budovanie sociálnej inklúzie. Na module sa okrem hlavných partnerov podieľajú občianske združenia pôsobiace v oblasti zamestnanosti, ktoré nadväzujú kontakty a hľadajú východiská ako pomôcť ľuďom, čo si z rôznych dôvodov nevedia nájsť prácu. Patria sem telesne a psychicky postihnutí ľudia, tí, čo sa vrátili z výkonu trestu, mladí z detských domovov. Práve pre takéto skupiny sa musí vytvoriť sektor, aby sa vedeli živiť vlastnou prácou. Ak sa to nepodarí, je riziko, že si začnú hľadať zdroj obživy kriminalitou, lebo iný spôsob nepoznajú.
"V súčasnosti sa o ľudí v hmotnej núdzi stará štát. O poldruha roka by mali prejsť do obecného systému. Ten ale nie je na podobnú pomoc pripravený. Jednou z ciest riešenia by preto mohli byť sprostredkovateľne krátkodobej práce. Nezamestnaní by sa podieľali trebárs na zbere a spracovaní biomasy a ešte by sme očistili lesy. Alebo by prácu nezamestnaných mohlo využívať mesto a neobjednávať si na nenáročné činnosti drahé podnikateľské firmy." Ľuďom by sa dala práca. Súčasne by sa ukázalo, koľkí naozaj chcú pracovať a koľkí o tom len hovoria, no k lopate by ste ich ani za nič nedostali. "Musí platiť to, že sociálne systémy budú fungovať len pre tých, čo majú vážny hendikep. Pri ostatných by mala byť každá získaná koruna spojená s činnosťou. Nezamestnaní z radu mladých alebo čulých dôchodcov by mohli robiť doprovodnú alebo asistentskú službu. Inak sa títo ľudia, a to môže prísť veľmi skoro, stanú kameňom na krku mesta. Momentálne je totiž v meste v hmotnej núdzi 8600 ľudí," dodal JUDr. Mgr. D. Šlosár, PhD.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Autor: Na škole bol Julesom
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári