medzi hlavným kontrolórom KSK Vojtechom Farkašom a predsedom KSK Rudolfom Bauerom. Prispeli k tomu aj zistenia, že riaditeľ V. Popik bol v časoch vykonávania svojej funkcie aj konateľom súkromnej spoločnosti, čo zákon neumožňuje. "Keby som dostal túto informáciu skôr, zrejme by sme sa ináč zariadili. V takomto prípade by som ho mohol sankcionovať okamžitým odvolaním z funkcie. V jeho prípade však hlavný kontrolór predložil svoje zistenia tri dni pred zánikom organizácie, a teda nebol dostatočný priestor na ich objektívnu analýzu. Žiaľ, výstupy od kontrolóra neboli takej kvality, ako by mohli byť. V tomto očakávam zlepšenie od jeho úradu. Teda aby sme dostali vždy jednoznačné výstupy, po ktorých náš právny odbor nebude musieť robiť následné analýzy," tvrdí R. Bauer.
Predseda KSK je presvedčený, že sa hlavný kontrolór mal zamerať aj na to, či sa štatutár polikliniky objavuje aj v aktuálnom výpise z obchodného registra. V. Farkaš pripúšťa, že sa na túto skutočnosť kvôli nedostatku času a inému zameraniu kontroly nezamerali. Aj naďalej je presvedčený, že aj tak bolo dosť dôvodov na to, aby bol riaditeľ Popik odvolaný. "Navrhol som to predsedovi KSK, ten to neakceptoval. Je to v jeho právomoci, ako sa rozhodne, a neprislúcha mi to komentovať."
Podľa R. Bauera však ide o principiálnu vec, ktorá môže viesť k odhaleniu porušovania zásad hospodárenia organizácie. "V každom prípade je zarážajúce, že hlavný kontrolór odhalil napríklad formálnu chybu v pracovnej zmluve, ale na podstatne závažnejšie zistenia v hospodárení Polikliniky Juh neprišiel. KSK založil Správu zdravotníckych zariadení od 1. apríla 2004 ako správcovskú organizáciu zastrešujúcu polikliniky vo svojej pôsobnosti. Urobili sme tak v čo najkratšom možnom termíne, aby sme predišli ´šafáreniu´ niektorých riaditeľov a dostali pod kontrolu ich hospodárenie. Zaujímavé je, že hlavný kontrolór vo svojom stanovisku k transformácii polikliník KSK z februára 2004 odporúčal neschváliť jej založenie... O tom, že KSK zvolil správnu cestu, svedčia aj výroky ministra zdravotníctva R. Zajaca, ktorý založenie Správy zdravotníckych zariadení KSK uvádza ako vzorový postup pri transformácii polikliník," myslí si R. Bauer a dodáva, že aj naďalej trvá na objektívnom zhodnotení prípadu a na spravodlivom postihu pre tých, ktorí pochybili.
V. Farkaš argumentuje tým, že kontrola nebola zameraná na celkové hospodárenie, ale len na zistenie konkrétnych skutočností, ktoré boli oznámené na základe anonymného podnetu. "Rozšírením zamerania kontroly by nebolo možné kontrolu ukončiť v termíne, aby bolo možné prijať opatrenia voči štatutárovi organizácie. Ak by bola vykonaná komplexná kontrola, resp. ak by bola táto skutočnosť uvedená v prvotnom podnete, samozrejme by sme sa touto otázkou zaoberali a vyhodnotili ju. Skúmanie inej zárobkovej činnosti, resp. členstva v orgánoch obchodných spoločností sa pri kontrole vykonáva, o čom svedčia zistenia, uvádzané v správe o činností Útvaru hlavného kontrolóra KSK," dodal V. Farkaš.
Autor: jsv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári