Korzár logo Korzár Košice

Motoristi tešte sa! Mesto chce do ciest vraziť 100 miliónov!

Košice - Mnoho košických ciest je v katastrofálnom stave. Hoci mesto sa snaží každoročne urobiť vysprávky v rámci svojich finančných možností, veľký

efekt to nemá, pretože cesty potrebujú generálnu opravu takpovediac od podlahy, resp. podložia. Všetko sa však už čoskoro môže zmeniť k lepšiemu...

Na generálne opravy stále zadĺžené mesto síce nemá, komplexnú opravu najhorších ciest chce však zrealizovať podľa modelu verejno-súkromných partnerstiev, ktoré sa osvedčili vo Veľkej Británii.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Verejno-súkromné partnerstvá, tzv. PPP projekty (Public Private Partnership), sú vlastne spojenia potrieb verejného sektora a schopností súkromných firiem pri realizácii investícií verejného záujmu. V našom košickom prípade by išlo o to, že samospráva, to znamená mesto, nemá dostatok peňazí, aby mohlo generálnu opravu ciest zrealizovať, ale v spolupráci so súkromným sektorom a financujúcimi bankami by sa to mohlo podariť tak, aby každá strana mala z tejto spolupráce výhody," vysvetľuje námestník primátora František Knapík (KDH), no zdôrazňuje, že práve rekonštrukcia ciest nie je ukážkovým modelom PPP projektov zrealizovaných vo svete. "Podstatou návrhu je skutočnosť, že mesto každoročne vynakladá veľké finančné prostriedky, aby vždy po zime dalo cesty do vyhovujúceho stavu. Ide však len o plátanie, ktoré síce zlepší situáciu, ale je málo efektívne. Za to nás kritizuje aj konzorcium bánk. Keby sme mohli jednorázovo zainvestovať do generálnych opráv ciest povedzme 100 až 150 miliónov korún, najbližšie desaťročie by sme výrazne znížili náklady na ich opravy. Tieto peniaze mesto nemá, ale súkromná firma by ich mať mohla, resp. by si mohla vziať dodávateľský úver od banky. Podmienky by sa museli samozrejme doladiť tak, aby banka, firma, ale hlavne mesto boli spokojné," dodáva Knapík.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Mesto by tak mohlo v krátkom čase výrazne zlepšiť kvalitu ciest a postupne v dohodnutom časovom intervale (cca 10 rokov) ročne splácať prevedené investície prakticky vo výške každoročných vysprávok, ale za výrazne lepšieho efektu pre motoristov. Cesty by sa totiž už neplátali, ale boli by komplexne zrekonštruované od podložia.

Správa komunikácií mesta Košice odporúča po predchádzajúcich predjednaniach s potencionálnymi partnermi a financujúcimi bankami odporúča pripraviť pre realizáciu prác súvislými opravami v roku 2005 stavby vo výške cca 100 miliónov korún. Prioritne ide o Národnú triedu, Ipeľskú, Rastislavovu, Toryskú, ulicu Československej armády a Južnú triedu.

Ak by sa projekt podaril a mesto v ňom pokračovalo, na rad by postupne prišli komunikácie, po ktorých premáva Mestská hromadná doprava. Náklady na ich rekonštrukciu by presiahli sumu dvesto miliónov korún. "Či budem tento model presadzovať a presviedčať o jeho správnosti členov mestskej rady? Zatiaľ to treba brať tak, že ide o pilotnú informáciu, ktorú dnes dostane mestská rada na stôl a môže sa k nej vyjadriť. Beriem to teda tak, že sa môže začať diskutovať aj o úskaliách a možných rizikách. Ak sa to osvedčilo v takej krajine, akou je Veľká Británia, nemali by sme to zatracovať dopredu. Treba ustrážiť a zmluvne vylúčiť prípadné riziká, aby sme predišli negatívnym dôsledkom pre mesto v budúcnosti. Aj dobrá myšlienka sa dá spotvoriť, na to je v Košiciach veľa príkladov. Musíme preto urobiť všetko, aby sa tak nestalo, vyrokovať, čo najlepšie podmienky a ošetriť rizikové miesta, aby bol projekt transparentný a verejne obhájiteľný," dodal námestník Knapík.

SkryťVypnúť reklamu

* * * Tabuľka * * *

Náklad (mil. Sk)Priemerný náklad na opravu za rok v súčasnosti (tis. Sk)

Národná trieda (od OC Beta po Kostoliansku)20,0800

Ipeľská ulica7,0100

Rastislavova (úsek Jantárová - Alejová)23,0800

Toryská ulica20,0600

Ulica Čsl. Armády17,0100

Južná trieda (úsek VSS - Ryba)21,0400

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  2. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  6. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  7. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 11 652
  2. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 10 786
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 7 308
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 327
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 5 181
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 4 480
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 3 473
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 1 444
  1. Monika Chovanová: Život v mŕtvom vzťahu
  2. Miroslav Sabol: Dane a smrť, mesto Košice "Štát v Štáte".
  3. Ida Tittelová: Od Bad Ischlu po Gosausee
  4. Martin Štuller: Najúspešnejšie dynastie v histórii NHL
  5. Diana Fatiková: Waymo od Google dominuje v segmente autonómnych vozidiel, Apple sa definitívne vzdal
  6. Dávid Polák: Ideológia sa nedá odzbrojiť
  7. Táňa Šufliarská: 1,89 milióna za opätovné prekrytie skládky vo Veternej Porube: Bola to nutnosť alebo vyhodené peniaze?
  8. Martin Bača: Šachové ťah(olam)y (10)
  1. Sebastian Drobný: Ďalšia mladá puška Smeru 12 190
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 387
  3. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 9 766
  4. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 7 594
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 6 406
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 6 146
  7. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 876
  8. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod. 5 100
  1. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  2. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  3. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  4. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  5. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  6. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  7. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  8. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu