Z rybárskej osady moderné veľkomesto
Z niekdajšieho úplne bezvýznamného bodu na starých obchodných cestách medzi Východom a Západom je Singapúr dnešných dní jedným z najdôležitejších prístavov sveta a ukážkovým príkladom hospodárskeho rozvoja juhovýchodnej Ázie. A hoci sa cieľom ciest Európanov stáva najčastejšie vtedy, ak chcú uzavrieť nejaký obchod, priťahuje i obyčajných turistov. Jedným z nich bol i Košičan Tomáš Velčák, ktorý si na tento fliačik zeme v Juhočínskom mori odskočil na dva dni počas svojho pobytu v Malajzii.
"Dejiny mesta, ktoré má veľkosť Berlína, vytvorili dvaja muži," reprodukuje T. Velčák to, čo pred cestou vyčítal z turistických príručiek. "Sir Stamford Raffles, ktorý Singapur v roku 1819 založil a premiér Lee Kuan Yew, ktorý mesto po vyhlásení nezávislosti v roku 1965 dostal vďaka rozvoju do dnešnej podoby. I keď je toto hodnotenie z historického hľadiska zjednodušené, sú tieto dve mená a dva dátumy v dejinách Singapúru tie najvýznamnejšie."
Začiatky Singapúru sa trochu strácajú v temnote dejín. Stará čínska literatúra síce obsahuje zmienku o ňom, no až v malajských análoch sa možno dozvedieť viac o legende, ktorá dala ostrovu jeho meno. "Vládca hinduisticko-budhistickej ríše Srivija Sang Nila Utama navštívil pobrežie Temaseku - Mesta morí a prekvapila ho búrka. Keď pristál na ostrove, zbadal vraj čudnú bytosť s červeným telom, čiernou hlavou a bielym hrudníkom. Pripomínal leva a preto bol ostrov pomenovaný Singa Pura - Levie mesto."
Výhodná poloha na obchodnej ceste medzi Čínou, Indiou a Perziou priniesla mestu blahobyt. Tento rozvoj pokračoval aj vtedy, keď si ho na dobyvačných cestách všimli Európania. Niekedy začiatkom roku 1819 pristál v Singapure sir Stamford Raffles. Tomuto územiu vtedy vládol sultán z Johoru. Raffles dostal za úlohu zriadiť na ostrove zastúpenie britskej obchodnej spoločnosti East India Company. Krátko po vylodení podpísal Brit dohodu so sultánom a začal výstavbu mesta. Vznikla vládna štvrť a oddelene i štvrti pre jednotlivé skupiny obyvateľov.
"Domy museli byť postavené z kameňa a mať šindľové strechy. Mnohé tam stoja dodnes a sú jednou z atrakcií, ktoré sa ukazujú turistom," vraví T. Velčák. "Už po pár rokoch od ovládnutia ostrova Britmi dosiahol počet obyvateľov päť tisíc. Obchod kvitol. Najmä s otrokmi, ópiom a prostitúciou. V roku 1824 prevzala East India Company vládu nad celým ostrovom a postupne sa stal kolóniou, úplne závislou na Londýne. Vidieť to najmä na architektúre štvrtí, ktoré nepadli za obeť mrakodrapom a sú stále akýmsi skanzemom, priťahujúcim turistov."
V dejiách Singapúru sa ešte vyskytuje invázia Japoncov v roku 1942, opätovný návrat Britov v roku 1945 a prvé slobodné voľby v roku 1959, kedy zvíťazila Ľudová strana spomínaného Lee Kuan Yewa. V roku 1963 sa singapúrska vláda rozhodla pre konfederáciu s Maljaziou, no spojenie dlho nevydržalo. Počiatkom sedemdesiatych rokov presunula vláda hlavný záujem politiky na vytvorenie perfektnej infraštruktúry a na základe nízkych platov prilákala zahraničných investorov. Za dve storočia sa z malej rybárskej osady stalo moderné veľkomesto, známe na celom svete.
Hľadali drogy
"V príručkách sa uvádza, že Singapúr navštívi každý rok niekoľko miliónov turistov. Ja som to pocítil hneď na letisku, kde som sa v tom dave takmer stratil," priznáva T. Velčák. "Dva až tri dni na spoznanie toho najdôležitejšieho, čo mesto k videniu ponúka, úplne stačia. O tom, že Singapúr je miestom superlatívov, som sa presvedčil hneď na letisku Changi. Je právom považované za najkrajšie na svete. Moderná architektúra, dokonalá čistota a poriadok, ktoré potom sprevádzajú na každom kroku, sú úplnou samozrejmosťou."
Ako prvých však turista z Košíc spoznal horlivých colných úradníkov. "Nechápal som, prečo mi batožinu, pozostávajúcu z jednej cestovnej tašky, tak dôkladne prehľadávajú," spomína T. Velčák. "Vysvetlil mi to až neskôr náš sprievodca. Hľadali drogy, na ktoré sú singapúrske úrady zvlášť háklivé. Ich prechovávanie sa na ostrove trestá smrťou."
Diaľnica z letiska do centra bola jednou niekoľko kilometrov dlhou alejou, okolo ktorej sa rozprestierali sídliská. "Na prvý pohľad bolo zrejmé, kto sú ich obyvateľmi. Skoro na každom balkóne bol typický červený čínsky lampión." Číňania sú najpočetnejšou etnickou skupinou, tvoria až 75 percent všetkých obyvateľov. Ďalej sú to z 15 percentami Malajci, šesť percent tvoria Indovia a zvyšok zmes z celého sveta. Európania, Američania i Afričania.
"Všade sa dá dohovoriť anglicky, i keď starší starousadlíci často hovoria iba jazykom svojich predkov. A aj keď sú čínski obyvatelia Singapúru v podstate moderní a vzdelaní ľudia, ich životný štýl ovplyvňujú tisíce rokov staré tradície. Moderné mrakodrapy v centre mesta boli postavené s prihliadnutím na pravidlo čínskych zákonov o geometrii a astrologii Feng Shui. Náš sprievodca nám povedal, že na jednom z hotelov museli byť premiestnené vstupné dvere, pretože pri výstavbe nebol dodržaný spomínaný zákon. Dodnes však neviem, aké sú jeho pravidlá."
Orchard Road
Najznámejšou singapúrskou ulicou je Orchard Road, raj pre kopovaniachtivých turistov i pre tých, ktorí chcú výklady obrovských nákupných centier i malých luxusných obchodíkov iba obdivovať. "Orchard Road je pre Singapúr to, čo pre Londýn Oxford Street a pre New York povestná Piata avenue. Sídli na nej množstvo leteckých spoločností, bánk, hotelov a najmä obchody. V pasážach Palais Renaissance či Ngee Ann City sídlia butiky všetkých významých dizajnérov. Do jedného nákupného centra som vošiel a doslova som žasol, ako je v ňom všetko prešpekulované. Plno pohyblivých schodísk, skla, žiarivých výkladov a tovaru. Najmä od svetoznámych odevných výrobcov."
Krásny čínsky hodváb a rôzne výrobky z neho sa dajú kúpiť v China Silk House. Veľmi lacná elektronika a hodinky ponúkajú na každom kroku. Supermoderné obchodné centrum Takashimaya patrí Japoncom a tiež stojí za návštevu, ktorá môže trvať aj niekoľko hodín. I nákupné centrá Lucky Plaza, Promenade, Esprit i mnoho ďalších ponúkajú všeličo zaujímavé k videniu a to tak po stránke tovaru, ako i architektúry.
"Jednou z dominánt Orchard Road je aj hotel Marriott, postavený v štýle čínskej pagody. Patrí čínskej rodine z dynastie Tang. Ja som v ňom nebýval, lebo na jednu noc by som musel obetovať vyše 300 dolárov. Ale boli sme dnu v rámci exkurzie, ktorú absolvuje takmer každý singapúrsky turista." Hotelová hala je obložená teakovým drevom s výjavmi z čínskej mytológie.
V metre sa iba sedí
"Časť prehliadky mestom sme absolvovali v autobuse, časť pešo a raz sme sa previezli aj singapúrskou podzemnou dráhou MRT - Mass Rapid Transport System. Je to dokonale fungujúca dopravná sieť, ktorá každého dopraví na ktorékoľvek miesto ostrova doslova za niekoľko minút. A chodí tak často, že som v žiadnom vozni nevidel stáť viac ako dvoch-troch ľudí. Pravda, neviezol som sa počas tzv. špičiek, ak tam vôbec niečo také existuje."
Z Orchard Road sa T. Velčák odviezol metrom k Raffles Centru, ktoré je východzím bodom k peším prehliadkam tejto časti mesta. Postačí vraj pol dňa aby turista na vlastné oči uvidel zachovalé skvosty koloniálnej architektúry i moderné nákupné centrum Raffles. Katedrála St. Andrew, ktorú rovnako ako budovu parlamentu či Arménsky kostol postavil irský architekt George Dromgold Coleman, sú ukážkové stavby z čias kolonizácie.
Samozrejme, zvedavý Košičan navštívil aj najvyšší hotel sveta Westin Stamford. Ponúka luxusné ubytovanie a na najvššom poschodí výhliadkovú reštauráciu Compass Rose. "Hore premávajú štyri veľkokapacitné rýchlovýťahy, v ktorých sa iba sedí. Hoci sme v istom okamihu šli údajne rýchlosťou 15 metrov za sekundu, nič som necítil. Zhora bol nádherný výhľad na celé mesto. Spúšťe fotoaparátov všetkých turistov okolo mňa cvakali ostošesť..."
Niekde poriadok, inde chaos
T. Velčák bol ubytovaný v hoteli Merchant Court. Nebol vraj taký noblesný, ako predošlé dva, ktoré navštívil, no účelom nebolo užívať si prepych, ale oddýchnuť si. Izba pre dvoch stála iba 39 dolárov. "Tou prehliadkou mesta som bol taký zmorený, že len čo som sa navečeral, zaľahol som a spal až do rána. Pravda, možno k tomu prispeli i dve singapúrske pivá, ktoré som vypil. Vôbec mi nechutili, ale vodu som piť nechcel. Raňajky boli mimoriadne bohaté a pestré. Mohol som si vybrať z rôznych svetových kuchýň, vrátane európskej. Tej som aj ostal verný, lebo ja kadejakým príšerám, vytiahnutým z hlbín mora, stále neviem prísť na chuť. Stačili mi topinky s džemom a syrom, ktoré som zapíjal džúsom.
Dopoludnia ešte pokračovala prehliadka mesta, ale bola už skôr zameraná na individuálny pohyb a nákupy suvenírov. "Ja aj s dvoma Nemcami som sa vybral do čínskej štvrte Chinatown," opísal T. Velčák posledné z miest, ktoré v Singapúre navštívil. "Ulice boli plné predavačov všetkého možného, najmä však jedla a kadejakých drobností, akých si turisti nosia domov plné tašky. Všade bol hurhaj, plno bicyklov a rikší, až to bolo v ostrom kontraste s centrom z predošlého dňa. Tam dokonalá čistota, poriadok a všetko akoby určoval presný harmonogram, kým tu vládla živelnosť a chaos."
V súvislosti s čistotou, ktorá vládne v centre Singapúru si ešte T. Velčák spomenul, že o jej dodržiavanie dbá polícia. Všetky nečistoty, vrátane cigaterových ohorkov sa hádžu do košov. V prípade, že ho niekto odhodí nečistotu na zem, môže hovoriť o veľkom šťastí, ak ho policajt iba vyzve, aby ju hodil do koša. Má totiž právo vyrúbiť pokutu až 200 dolárov.
Róbert BEJDA
Autor: Prvý obrázok bábätka
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári