preceňujú svoje sily. Ak sa k tomu pridá aj nie práve najvyššia kvalita ciest, nešťastie číha veľmi blízko. Len v utorok, keď celý deň pršalo, sa udialo v Košiciach a ich okolí dovedna 38 nehôd. Z nárastu nehodovosti je našťastná aj polícia.
Aj preto riaditeľ Krajského dopravného inšpektorátu KR PZ v Košiciach JUDr. František Lukačko radí vodičom viac predvídať.
"Vodiči musia prispôsobiť spôsob jazdy stavu a povahe vozovky, jazdiť opatrnejšie, dodržiavať bezpečný odstup a myslieť na to, že brzdná dráha sa za mokra zväčšuje a šmýka sa. Na mnohých miestach je asfalt vyšúchaný, môže na ňom byť olej. Ale hlavnou príčinou týchto nehôd je zväčša ľudský činiteľ. Ak naprší, zaznamenávame takmer 100-percentný nárast nehodovosti," vysvetlil J. Lukačko.
Počasie vplýva na pozornosť vodičov
Podľa klinickej a dopravnej psychologičky Dopravného podniku mesta Košice Mgr. Anny Kuchtovej má práve počasie veľký vplyv na bezpečnosť dopravy a pozornosť vodičov.
"Samozrejme, poveternostné podmienky sprevádzané zmenou tlaku vplývajú na vodičov a tí sa im musia jednoducho prispôsobiť. Dá sa povedať, že čím sú podmienky na cestách náročnejšie, tým si to vyžaduje väčšie nároky na pozornosť a s tým súvisiacu koncentráciu. Veľa závisí aj od toho, nad čím práve vodič v danej chvíli rozmýšľa, v akej je psychickej kondícii. V prípade, že je cesta mokrá, vodič musí riešiť situácie trocha inak, mal by predvídať, že niekde je jama zaliata vodou, tvorí sa na vozovke film, na ktorom môže dostať šmyk. Predvídanie je ale dôležité tak za mokra, ako aj počas horúcich slnečných dní," vysvetľuje psychologička a na otázku, či pri daždivom počasí nespôsobujú problémy aj pulzujúce stierače, odpovedá: "Robilo sa v tomto smere viacero výskumov. Ani jeden z nich však nedokázal vplyv stieračov na pozornosť vodiča."
Keď sa to skončí šťastne
Kolíziu so svojím autom prežil v utorok aj náš kolega z denníka SME Mikuláš Jesenský. V pravotočivej zákrute pod Folkmárskym kopcom mal obrovské šťastie, keď vbehol do priekopy a s autom sa prevrátil. Pritom neutrpel takmer žiadne zranenie. "Šoférujem takmer 30 rokov a na mokrých cestách som sa už najazdil dosť. Viem teda, ako sa treba správať. pokiaľ nie je človek kamikadze a podriadi sa prírode, ktorá diktuje svoje pravidlá aj vodičom. Je logické, že okrem techniky jazdy záleží aj na rýchlosti, či na správnom obutí auta. Človek by sa mal uskromniť radšej na iných veciach a investovať do kúpy nových pneumatík. Bohužiaľ, ani to však často nepomôže, veď údržba ciest, zvlášť vo svahovitých terénoch, je mizerná. Veľmi často vozovku znečistia okrem posypového materiálu aj lesné stroje a tu už nepomôže ani technika jazdy. Správcovia ciest by mali kvôli bezpečnosti venovať ich údržbe väčšiu pozornosť," myslí si M. Jesenský.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári