Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

"Slováci nevedia zvládať šmyky," tvrdí relypretekár V. Palko

Košice - Aj taký ostrieľaný šofér, akým je relypretekár Vladimír Palko, sa už tiež dostal za volantom do problémov. "Okolo Košíc poznám niekoľko

Košice - Aj taký ostrieľaný šofér, akým je relypretekár Vladimír Palko, sa už tiež dostal za volantom do problémov.

"Okolo Košíc poznám niekoľko miest, ktorých sa aj ja bojím, alebo idem na nich len krokom. Ak by som mal však vodičom poradiť, v prvom rade je dôležité poznať miestne pomery. Aj na mokrej ceste sa dá niekedy na niektorom druhu asfaltu oprieť o pneumatiky a ísť svižne aj za nepriaznivých podmienok. Ale ak vidíme, že niekde je vyšúchaný, klzký, chodníkový asfalt, tam sa šmýka aj za sucha. Ak k tomu, nedajbože, zamrholí, či zaprší, ten asfalt je nezvládateľný," vysvetľuje pretekár.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako dodáva, že veľmi dôležité sú dobré pneumatiky, na ojazdených či prestarnutých dvoj, trojročných je už riziko vyššie. "Ak nie som domáci a nepoznám pomery, treba sledovať cestu. V okamihu, keď vidím lesklé plochy, asfalt nie je dostatočne priľnavý, tam nezostáva nič iné, len znížiť rýchlosť už vopred. Ak sa človek dostane do problémov, je už zvyčajne neskoro. Keď je už koleso v šmyku, nedá sa auto ovládať. Mojou radou je teda spomaliť na polovicu normálnej rýchlosti, ale niekedy aj to môže ešte spôsobiť šmyk. Problémom sú cesty. V okolí Košíc je na ceste na Bukovec a Jahodnú niekoľko miest so starým asfaltom. Ak prší, robia sa na asfalte z pre mňa neznámych príčin bublinky. Aby som bol konkrétny, ak sa ide z Jahodnej na Košickú Belú, je tam zákruta, v ktorej je obmedzená rýchlosť na 40 km/h a aj to je veľa."

Skryť Vypnúť reklamu

Pre vodičov sú dôležité dve veci. Ak začína pršať, je na ceste ešte veľa prachu a oleja. To vytvorí emulziu, ktorá spôsobí šmykľavosť. Keď prší veľmi silno, asfalt lepšie drží, no ak obschína vozovka a na ceste sa vytvorí blato, vtedy je to opäť nebezpečné.

"To môže aj v 30-kilometrovej rýchlosti spôsobiť šmyk. Vodiči na Slovensku nie sú pripravení na náhle šmyky. Viec by sa tomu mali venovať v autoškolách, prípadne samotní vodiči by si mali odskúšať šmyky niekde na parkovisku."

A ako sa správať na ceste v prípade, ak už sa do šmyku predsa len dostaneme?

"Ak auto nie je vybavené antiblokovacím systémom a zistíme, že koleso ide do šmyku, okamžite treba stiahnuť nohu z brzdového pedála. Potom ho znova niekoľkokrát jemne stlačiť a pustiť. Ale treba rátať s tým, že sa predlžuje brzdná dráha. Aj ABS na zvlášť šmykľavom povrchu pracuje niekedy v neprospech vodiča."

Skryť Vypnúť reklamu

Nie je dobré ani na mokrých vozovkách veľmi rýchlo radiť rýchlostné prevodové stupne smerom dole, pretože dôjde k zablokovaniu kolies na malú chvíľu a už aj to môže spôsobiť šmyk. "Ak zaradím na nižší stupeň a prudko pustím spojku, kolesá sa zabrzdia a môže sa stať, že zdochne motor. V každom prípade je najúčinnejšie prerušované brzdenie. A čím jemnejšie. Povoliť a znova pritlačiť, využiť efekt zotrvačnosti. Základným predpokladom je ale nepreháňať to s rýchlosťou. Pri šmyku je lepšie 'vymáčknuť' spojku a jemným prerušovaným dobrzďovaním sa pokúsiť dostať auto pod kontrolu," vyjadril sa V. Palko.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 813
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 968
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 698
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 931
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 711
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 501
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 921
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 483
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 335
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 178
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Prezidentka Zuzana Čaputová, premiér Igor Matovič.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop