Košice - Aj taký ostrieľaný šofér, akým je relypretekár Vladimír Palko, sa už tiež dostal za volantom do problémov.
"Okolo Košíc poznám niekoľko miest, ktorých sa aj ja bojím, alebo idem na nich len krokom. Ak by som mal však vodičom poradiť, v prvom rade je dôležité poznať miestne pomery. Aj na mokrej ceste sa dá niekedy na niektorom druhu asfaltu oprieť o pneumatiky a ísť svižne aj za nepriaznivých podmienok. Ale ak vidíme, že niekde je vyšúchaný, klzký, chodníkový asfalt, tam sa šmýka aj za sucha. Ak k tomu, nedajbože, zamrholí, či zaprší, ten asfalt je nezvládateľný," vysvetľuje pretekár.
Ako dodáva, že veľmi dôležité sú dobré pneumatiky, na ojazdených či prestarnutých dvoj, trojročných je už riziko vyššie. "Ak nie som domáci a nepoznám pomery, treba sledovať cestu. V okamihu, keď vidím lesklé plochy, asfalt nie je dostatočne priľnavý, tam nezostáva nič iné, len znížiť rýchlosť už vopred. Ak sa človek dostane do problémov, je už zvyčajne neskoro. Keď je už koleso v šmyku, nedá sa auto ovládať. Mojou radou je teda spomaliť na polovicu normálnej rýchlosti, ale niekedy aj to môže ešte spôsobiť šmyk. Problémom sú cesty. V okolí Košíc je na ceste na Bukovec a Jahodnú niekoľko miest so starým asfaltom. Ak prší, robia sa na asfalte z pre mňa neznámych príčin bublinky. Aby som bol konkrétny, ak sa ide z Jahodnej na Košickú Belú, je tam zákruta, v ktorej je obmedzená rýchlosť na 40 km/h a aj to je veľa."
Pre vodičov sú dôležité dve veci. Ak začína pršať, je na ceste ešte veľa prachu a oleja. To vytvorí emulziu, ktorá spôsobí šmykľavosť. Keď prší veľmi silno, asfalt lepšie drží, no ak obschína vozovka a na ceste sa vytvorí blato, vtedy je to opäť nebezpečné.
"To môže aj v 30-kilometrovej rýchlosti spôsobiť šmyk. Vodiči na Slovensku nie sú pripravení na náhle šmyky. Viec by sa tomu mali venovať v autoškolách, prípadne samotní vodiči by si mali odskúšať šmyky niekde na parkovisku."
A ako sa správať na ceste v prípade, ak už sa do šmyku predsa len dostaneme?
"Ak auto nie je vybavené antiblokovacím systémom a zistíme, že koleso ide do šmyku, okamžite treba stiahnuť nohu z brzdového pedála. Potom ho znova niekoľkokrát jemne stlačiť a pustiť. Ale treba rátať s tým, že sa predlžuje brzdná dráha. Aj ABS na zvlášť šmykľavom povrchu pracuje niekedy v neprospech vodiča."
Nie je dobré ani na mokrých vozovkách veľmi rýchlo radiť rýchlostné prevodové stupne smerom dole, pretože dôjde k zablokovaniu kolies na malú chvíľu a už aj to môže spôsobiť šmyk. "Ak zaradím na nižší stupeň a prudko pustím spojku, kolesá sa zabrzdia a môže sa stať, že zdochne motor. V každom prípade je najúčinnejšie prerušované brzdenie. A čím jemnejšie. Povoliť a znova pritlačiť, využiť efekt zotrvačnosti. Základným predpokladom je ale nepreháňať to s rýchlosťou. Pri šmyku je lepšie 'vymáčknuť' spojku a jemným prerušovaným dobrzďovaním sa pokúsiť dostať auto pod kontrolu," vyjadril sa V. Palko.
Autor: krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári