Korzár logo Korzár Košice

Spätné zrkadlo

RECENZIASlovenský rozhlas: premiéra 16. 7. 2004, Rádio Devín (21:30 Soirée)Autor: Karol HorákRedaktor: Hana RodováRéžia: Lucia

RECENZIA

Slovenský rozhlas: premiéra 16. 7. 2004, Rádio Devín (21:30 Soirée)

Autor: Karol Horák

Redaktor: Hana Rodová

Réžia: Lucia Tarbajovská

Účinkuje: Zuzana Fialová

Zvuk: Peter Krajčovič, Ing. Peter Janík

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hudba: Alexander Berta

Obzretie. Možnosť obzrieť sa. Obzretie za nádhernou ženou, kráčajúcou letnou páľavou. Lákavé? A čo tak obzeranie sa onej ženy, za svojou minulosťou? Možnosť byť pri tom, keď odhaľuje svoje spomienky, túžby, obavy... A zrazu by sa "vaša múza", ktorú náhodnou sledujete na ulici, zdala úplne obyčajnou...ľudskou. Zrkadielko, ktoré si vybrala z kabelky, by namierila tak, že v nej zbadáte vlastnú tvár...

SkryťVypnúť reklamu

Možnosť sebareflexie je v dramatickom umení výsostnou prednosťou monodrámy. Karol Horák pracuje s týmto žánrom zámerne, prostredníctvom sebareflexie jednotlivca je možné "zrkadliť" aj tvár spoločnosti. A aká je v jeho najnovšej monodráme Spätné zrkadlo (určenej rovnako na rozhlasové - "éterické" ako i na divadelné javisko)? Zjednodušene povedané dnešná: fenomén brigád v zahraničí je v súčasnej spoločensko-ekonomickej situácii bežným javom nielen pre najmladšiu "slobodnú" generáciu. Hrdinka monodrámy, vydatá mladá žena s dvoma deťmi, sa kvôli zlej finančnej situácii rozhodne na dva letné mesiace opustiť rodinu a odísť pracovať na farmu do Talianska.

Monodráma Spätné zrkadlo je "správou" o prežívaní ženskej hrdinky (nielen jej pracovného pobytu) od vycestovania až po návrat z Talianska hra je rámcovaná situáciou cestovania autom. Práve toto "nútené" odtrhnutie od rodiny, osamotenie (v nadstavbovej rovine príbehu možno chápať ako formu vnútorného putovania) dáva hrdinke možnosť zamýšľať sa nad svojím doterajším životom i budúcnosťou (obrazne nazeraním do spätného zrkadla alebo cez predné sklo auta) svojej rodiny, najmä detí, kvôli ktorým je ochotná veľa obetovať. Prostredníctvom vlastnej výpovede sprítomňuje situácie z minulosti a vykresľuje vzťahy k matke (ochrankyni) a otcovi, vojnovom veteránovi, ktorý chcel z dcéry vychovať plaveckú šampiónku, ale ako to väčšinou býva, rodičovské plány zmenil život dcéra nemá dispozície byť majsterkou a navyše otehotnie s Rómom. Cez motív "bielo-čierneho" manželstva sa autor dotýka ešte stále "háklivej" otázky, ktorú však príliš neexponuje a nerieši pateticko-romanticky, ale reálne načrtáva ľudské možnosti a problémy spolunažívania v spoločnosti (po počiatočnom odmietavom postoji prijatie oboch rodín, problémy manžela sa zamestnať, žena preberá na seba ťarchu zodpovednosti a cestuje za prácou). Hrdinka má konkrétny cieľ priniesť peniaze na výmenu vodovodného potrubia. Veľké plány rodičov a ich dcéry sa pretransformovali do všednej starosti o druhých.

SkryťVypnúť reklamu

Citujem slová jednoduchej, citlivej, napriek (alebo vďaka) krehkosti silnej hrdinky, v hereckom podaní Zuzany Fialovej: "Vlastne, čo som chcela v živote dosiahnuť? Nemám ešte tridsať, ale mám muža a dve školopovinné deti. Čo teda?

Už žiadne medaily, veľké rekordy, plány... Vymeniť rúrky od vodovodu, aby sme sa neočisťovali špinavou vodou."

Rozhodnutie a cesta, ktorú vykonala sa stali zároveň cestou sebapoznania a vnútorného očisťovania.

Zvuková realizácia rozhlasovej monodrámy vychádza z jej "šťavnatého" jazyka, ktorý kopíruje živú hovorovú reč a je bohatý na obraznosť slova; ťaží aj z epického prvku v texte, a tým je rozprávačský živel v postave protagonistky. Preto aj realizačný tím zvukmi "kreslí" opisované situácie i duševné stavy hrdinky. Register zvukových prostriedkov, ktoré podfarbujú a dotvárajú výpoveď ženy je bohatý, režisérka pracuje s naturálnymi (na sprítomnenie reálneho priestoru) ako i so syntetickými zvukmi (kresba vnútorného priestoru predstáv, myšlienok, emócií). Vzniká tak dojem (aj vďaka stereofónii), akoby žena pozorovala obraz situácie, reálne prebiehajúcej (na farme) alebo vynárajúcej sa zo spomienok, z odstupu ho komentovala, ale aj plynulo doň vstupovala a znovuprežívala. Spoločne s hudbou (vhodný hudobný výber i režijná "manipulácia", korešponduje s talianskym prostredím, prostredím diskotéky, ale aj komické a k slovu kontrastné podfarbovanie piesňou F. Sinatru pri zoznámení a následnej "lovestory" s budúcim manželom, či hudobné motívy vyjadrujúce emóciu, dokonca myšlienku) majú teda zvukové prostriedky nielen atmosférotvornú, dramatizujúcu, ale i symbolickú funkciu. Vznikol tak "farebný", zvukovo a významovo bohatý rozhlasový komunikát, ktorý, aby nadobudol plnohodnotný význam, potrebuje už len jedno vnímavého poslucháča; s vlastnou predstavivosťou, skúsenosťou, s vlastným "spätným zrkadlom".

SkryťVypnúť reklamu

Karol Horák prináša v novej forme svojej ostatnej rozhlasovej monodrámy opakujúce sa témy v aktuálnej spoločenskej situácii, čím len poukazuje na to večné, archetypálne nielen v "ženskom svete".

Adela Mitrová

Autor: rozhlasová monodráma

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 38 281
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 803
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 429
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 252
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 6 674
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 439
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 594
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 520
  1. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  2. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  4. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  5. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  6. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  7. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  8. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 103 908
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 461
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 393
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 786
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 002
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 615
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 958
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 738
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  2. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  4. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  5. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  6. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  7. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  8. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 103 908
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 461
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 393
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 786
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 002
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 615
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 958
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 738
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu