Korzár logo Korzár Košice

Letecké múzeum v Košiciach sa môže pochváliť balistickou strelou i unikátnym a vzácnym motorom z prvého prúdového Meserschmidta

Starfighter bez motora pikoval k zemi ako bomba Ked v máji 2001 vyhlasil vtedajší prezident SR Rudolf Schuster, že onedlho Slovenské technické

Starfighter bez motora pikoval k zemi ako bomba

Ked v máji 2001 vyhlasil vtedajší prezident SR Rudolf Schuster, že onedlho Slovenské technické múzeum Košice otvorí prvé a ojedinelé múzeum leteckej techniky na Slovensku, v Európe a možno aj na celom svete, mnohí skeptici sa nezdržali úškľabkov. Tie im však postupne mizli z tvárí viac a viac. Múzeum totiž skutočne vzniklo a v auguste oslávi dva roky svojho trvania. Za ten čas bolo v hangároch a na asfaltových plochách v areáli leteckej histórie, situovanej na košickom letisku, umiestnených vyše 40 lietadiel z mnohých krajín sveta. Vrátane deviatich takzvaných prezidentnských strojov, získaných na základe dohovoru R. Schustera s najvyššími hlavami iných štátov. O tom, čo všetko sa podarilo zanietencom leteckej histórie doteraz zhromaždiť, sme sa porozprávali s lektorom múzea.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Chýba iba Mig 17

Kapitána letectva v zálohe Františka Miku, ktorý si na letisku a v hangároch odkrútil dlhé roky ako náčelník leteckých špecialistov, sme zastihli vo chvíli, ked vstupoval do dverí kovového hangáru.

"Vačšina exponátov pochádza od vojenských útvarov slovenskej a českej republiky. To znamená, že tieto stíhačky a bombardéry riadne slúžili v útvaroch, najprv v Československu a neskôr zvlásť v Česku a na Slovensku," načrel trochu do spomienok. "Takže v tejto expozícii prevládajú predovšetkým vojenské lietadlá všetkých typov. Môžeme sa pochváliť takmer úplnou kolekciou lietadiel typu Mig, z autorskej dielne sovietskych konštruktérov Mikojana a Gurievica. Máme tu Mig 15, Mig 19, Mig 21 a MIG 23. Táto mašina bola prvým exponátom, ktorý do leteckého múzea priviezli. Chýba nám Mig 17, ale nevieme, či sa vôbec takéto lietadlo na Slovensku nachádza."

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavou je expozícia rady Suchojov. "Od základného Su 7 BKL, Su 15 cez Su 22 az po Su 25. Su 7 bol prvým lietadlom tohto typu, používanom v československom letectve. Su 25 bol podzvukový stroj, chlapíkmi v modrom prezývaný hrable. Preto, lebo mal pod krídlami štyri závesníky na zbrane, ktorými dokázal tento aeroplán narobiť riadnu paseku. Obrovské množstvo výzbroje uniesol aj stíhací a bombardovací Su 22." V múzeu je napríklad typ Suchoja, ktorého "brat" zostrelil pred niekolkými rokmi kórejské dopravné lietadlo. Zahynulo vtedy viac ako 200 ludí.

Od sovietskych mašín, ktoré boli vo svojej ére postrachom na mnohých bojiskách, sme s F. Mikom postupne prešli k iným kuriozitám a historickým artefaktom. V múzeu nechýba zástupca podzvukových cvičných lietadiel L-39 Albatros, na ktorých trénovala počas štúdia celá škála špičkových letcov československej armády, vrátane pilotov už nejestvujúcej akrobatickej skupiny Biele albatrosy. V múzeu majú aj štyroch starších súrodencov albatrosov, L-29 Delfín, ktoré sa do Košíc vrátili z letiska v Malackách. Vrtulníky sú zastúpené štyrmi kusmi, dvoch typov. Mi 2, Mi 4 a dvojmiestny HC 102.

SkryťVypnúť reklamu

"Ten je zaujímavý tým, že slúžil ako prieskumný stroj na kontrolu stožiarov vysokého napätia, dopravnej situácie na cestách a podobne. Pretože do neho vlezú iba dve osoby, nemôze niesť žiadny náklad. Na rozdiel od Mi 2, ktorú pravdepodobne ešte dodnes používajú v policajnom zbore Slovenskej republiky ako transportný a sanitný letún. Mi 4 je už riadne zastaralá mašina, ktorú kedysi používali na prevoz materiálu, ľudí i parašutistov pri zoskokoch," pochválil sa svojími znalostami F. Mika.

Nenápadne nás doviedol až k pýche múzea, zahraničným lietadlám. Ako prvého nám predstavil "hviezdneho bojovníka" F-104 starfighter, ktorého do Košíc priviezli mohutným nákladným lietadlom DC 105 talianski vojaci, vedení dokonca az dvoma generálmi. "Na svoju dobu to bolo vynikajúce lietadlo. S perfektným motorom i elektronikou. Ale požiadavky zákazníkov na jej dopĺňanie a následná pretechnizácia viedli k čoraz častejšiemu výskytu porúch. A tie boli také závažné, že ak sa pilotovi nepodarilo zachrániť inak, končilo to zvyčajne jeho smrťou. Preto letci dôverne medzi sebou starfightera nazývali lietajúca rakva. Naši piloti za socializmu k tomu ešte pridávali Adenauerova. Starfighter, čo sa týka konštrukcie, mal veľmi úzke krídla a preto nebol schopný plachtiť. Takže, ak mu vysadil motor, pikoval k zemi ako raketa či bomba."

Góbé skonštruoval otec E. Rubika

Dalším krásavcom v zbierke je Phantom F 4, prvý nexponát, ktorý do múzea nepriviezli po zemi, ale priletel z Nemecka. Traduje sa, že po prílete, pretože exponáty musia byť odzbrojené a s prázdnymi nádržami, pilot zvyškom paliva "pohnojil" lúky a polia v okolí letiska. Vraj na pilota netrpezlivo čakali aj miestni poľnohospodári, lebo im ktosi poradil, že letecké palivo je vynikajúcou pohonnou látkou pre ich traktory. Chceli teda príslušníka Luftwaffe presvedčit, aby im zopár litríkov načapoval. Či sa im to podarilo, o tom každý zo zainteresovaných mlčí ako hrob. Dvojmotorový Phantom F 4 so sklopnými koncami krídel má aj záchytný hák, pre pristávanie na lietadlových lodiach. Bojoval vo Vietname proti sovietskym migom a boli to vraj rovnocenní súperi.

Medzi najväčšie ťaháky radia návštevníci múzea balistickú raketu, ktorú dostal od ukrajinského prezidenta Leonida Kučmu ako darček k sedemdesiatinám R. Schuster. Kým sa dostala do Košíc, zažili jej prepravcovia kopec nepríjemností. Predovšetkým na slovensko-ukrajinskej hranici. Colníci žiadali dokonca licenciu na dovoz zbraní, hovorilo sa aj o tom, ako budú na tento dar reagovat Rusi. Sú totiž podielnikmi v závode v Kirovograde, kde rakety vyrábajú a pravdepodobne sa strela na Slovensko dostala bez ich súhlasu.

"Takéto správy netreba brať úplne vážne," smial sa F. Mika. "Veď nejde o strelu, ale iba jej prepravný obal. Vpredu je namontovaná imitácia pravej špičky rakety, ktorú Ukrajinci, neviem prečo, natreli asfaltom. Nedávno sem prišli akýsi rakeťáci z Veľkej Idy. Vraveli, že tento typ rakety je schopný vo vnútri odniesť ešte 12 menších. Vraj ich dokáže odniesť nejakých 5000 km ďaleko. Potom vyletia zo špičky a idú každá vlastným smerom na cieľ. Či to môžu byť aj atomové hlavice, vám nikto nepovie, je to vraj tajné."

Čo však tajomstvom nie je, je expozícia vetroňov. Šuhaj jeden a dva, Orlík a potom aj maďarský vetroň Góbé, ktorý skonštruoval otec vynálezcu známeho hlavolamu - Rubíkovej kocky, Erno Rubika. Adam je zas obdobou ultra lightu, aký údajne lieta aj v USA a replika Avie B 11 predstavuje stroj, ktorý skutočne lietal ešte pred 2. svetovou vojnou.

Motory

"Lahôdkou pre fajšmekrov je motor, ktorý Nemci vešali pod krídla vôbec prvého prúdového lietadla na svete, Messerschmidtu 262. N Na svete je už týchto motorov velmi málo. Takisto, ako sŕdc anglických stíhačiek Spitfire, na ktorých počas 2. svetovej vojny lietali aj naši piloti. Konkrétne tento exponát má takzvané turbo preplňovanie. Používali ho do lietadiel, operujúcich vo veľkých výškach. A sú tu vedľa seba aj motory Daimler Benz, montované do klasických Messerschmidtov a motor zo sovietskeho Il 2 Sturmovik. Mohli by stáť pokojne vrtuľami oproti sebe, tak ako počas vojny." Neďaleko messerschmidťáckeho stojí hviezdicový motor, aký montovali do Polykarpova Po 2, známejšieho u bojových letcov pod názvom Kukurúznik. Lietadlo nedávno priviezli do múzea a chcú ho spojazdniť tak, aby slúžilo na vyhliadkové lety.

V ďalšom hangári každému hneď od dverí padne do oka nádherný Mirage, darovaný švajčiarskou konfederáciou. Pôvodne slúžil ako hliadkovací a prieskumný stroj pri pobrežných vodách. V trupe lietadla, lepšie povedané v ´cumáku´, mal zabudované fotokamery.

Cez množstvo informácií a technických špecialít sme sa dostali k dvom vecičkám, o ktorých mnohí neznalí veci nemajú ani potuchy. Prvá mala podobu lietadla, vyvinutého tímom študentov košickej vojenskej leteckej akadémie, vedených profesorom pplk. Ing. Radomírom Orlitom. Kedysi malo veľkú nádej stať sa oveľa lacnejšou náhradou ekonomicky náročných cvičných lietadiel L-39 Albatros, alebo L-29 Delfín. "Pplk. Orlita sa staral o vzdelávanie, výcvik technikov lietadiel i pilotov a patrí medzi najlepších odborníkov v oblasti aerodinamiky u nás. Lietadlo, ktoré vyvinul so študentami, je zaujímavé najmä tým, že nemá vrtulu vpredu, ale tlačnú vzadu. To zjednodušilo obtekanie vzduchu okolo profilov krídiel. Čo spolu s tým, že stroj mal iba jednoduchý turbovrtuľový motor, znamenalo značné úspory na palive a teda aj peňazí. Prečo tento zaujímavý projekt upadol do zabudnutia, vám povedat neviem. "

Poslednou raritou pri ktorej sme sa pristavili, bol prostriedok, používaný armádami Varšavskej zmluvy - kedysi protipólu NATO. Hneď vedľa sivého monštra s červenými aplikáciami stála veľká tabuľa, s popisom zariadenia, vzhľadom pripomínajúceho najmodernejšie strategické strely amerického letectva Scud. Z popisky sme sa dozvedeli, že ide o typ VR 3, pričom modernejší VR 2, dokázal vyvinúť vďaka raketovému motoru rýchlosť až 1100 km/h a mal akčný rádius o 100 km menej. Okrem televíznych kamier mal na palube aj infračervené senzory, detektory rádioaktívneho ziarenia a laserový označovač cielov. Pod označením TU 143 bolo VR 3 vyvinuté v konštrukcnej kancelárii Tupolev a vyrábané od roku 1973. Patrilo k štandardným prostriedkom taktického priskumu v bývalej Sovietskej armáde. Štartuje z osemkolesového transportéra pomocou urýchlovacích rakiet, pristáva s padákom na tri vyvyšovacie podpery.

Pozor na rozdávanie!

Aj ked sú Košičania na svoje originálne múzeum právom hrdí, v ostatnom čase začínajú mať obavy o to, aký bude ďalší osud niektorých exponátov. Onedlho dôjde totiž k zlúčeniu Vojenskej leteckej akadémie /VLA/ gen. m. R. Štefánika s Technickou univerzitou /TU/ Košice a z VLA vznikne letecká fakulta, alebo fakulta avioniky TU. Jej vedenie vraj už teraz poškuľuje po niektorých excponátoch múzea, ktoré by chceli umiestniť v areáli novovzniknutej vysokoškolskej inštitúcie.

Takisto si vraj po rokoch spomenul riaditeľ istej fabriky v Považskej Bystrici, že Košičanom darovali motor, na ktorom je možné vysvetlit študentom kopu vecí a chce ho údajne späť. Ak by došlo k takémuto rozobratiu exponátov, návštvníci múzea by boli ukrátení o viacero nádherných zážitkov. Nehovoriac o tom, že raz odnesené motory alebo lietadlá, by sa späť pravdepodobne už nikdy nevrátili. A to by bola obrovská škoda.

Miroslav SAMBOR

Autor: Svetská sláva - poľná tráva

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 082
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 817
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 046
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 372
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 908
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 194
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 835
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 456
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 769
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 332
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 75 013
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 683
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 581
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 641
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 597
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 769
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 332
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 75 013
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 683
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 581
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 641
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 597
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu