Korzár logo Korzár Košice
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Asfalt je v jednej z Keni zriedkavosť. Cesta sú len utlačené pieskové brázdy

V tábore Masajov býval v dome z kravského trusuS Máriom Beztercim sme sa už na týchto stránkach stretli. Z času na čas si dopraje oddych a vyberie

V tábore Masajov býval v dome z kravského trusu

S Máriom Beztercim sme sa už na týchto stránkach stretli. Z času na čas si dopraje oddych a vyberie sa do sveta. Kým minule nám porozprával o návšteve Havany, tentoraz nám priblíži jednu z najchudobnejších krajín sveta - africkú Keňu. O safari, zebrách a žirafách, ktoré k nej patria, už každý počul, preto ich v tomto rozprávaní nechceme spomínať. Zato bude bohaté na iné zážitky a postrehy.

Ako je u M. Bezterciho pravidlom, na cestu sa vybral sám. Klasickej davovej turistike sa vyhýba. Z viedenského letiska priletel priamo do Mombasy, druhého najväčšieho mesta krajiny. Prvou starosťou bolo dostať sa k hotelu, kde si naplánoval bývanie.

Skryť Vypnúť reklamu

"Letisko leží za mestom a ako som veľmi rýchlo zistil, jedinou dostupnou formou dopravy sú taxíky. Sú veľmi drahé a tak, aby som ušetril, odviezol som sa len do najbližšej okrajovej štvrte mesta." Vodič zastal a obidvaja ostali sedieť v aute. "Ešte doma som počul, že Keňa je jedna z najnebezpečnejších krajín," spomína M. Bezterci. "Domyslel som si, že vodič ma tu nechce nechať samého a bol som mu za to vďačný. Ale keď ho cez vysielačku odvolali k ďalšiemu zákazníkovi, ostal som na prašnej ceste sám. Našťastie sa nič sa nestalo a ja som nastúpil do matatu smerujúceho do mesta."

Matatu je miestny variant MHD. Sú to malé mikrobusy pre 8 - 10 ľudí, ktoré premávajú po meste. Nemajú žiadne čísla alebo určené linky. Vodiči nemajú ani licenciu. Väčšinou sú to 20-roční mladíci a premávajú tadiaľ, kde si myslia, že budú ľudia. V otvorených dverách stojí chlapík a vykrikuje, kam práve idú. Komu sa taký smer hodí, kývne a autobus mu zastane. Keď chce vystúpiť, takisto zakričí. Cestovné je paušálne - 10 šilingov, bez ohľadu na cieľ cesty. Ku koloritu patrí strašný hluk, ktorý produkuje naplno pustené rádio.

Skryť Vypnúť reklamu

"Mal som adresu lacného hotela, kde som sa chcel ubytovať," pokračuje M. Bezterci. "Ukázal som ju vodičovi, aby mi povedal, kde bude dobré vystúpiť, ale nepochodil som. Vraj to nepozná. Tak som len tak sedel a sledoval mesto z okna. Podľa charakteru zástavby sa mi už aj zdalo, že sme v centre. Po chvíli už aj cestujúcich začalo ubúdať. A keď už som mal ostať sám, radšej som vystúpil. Strašiak kriminality bol prisilný. Základné, všetkými akceptované pravidlo je, že v matatu nikdy nesmiete ostať sám."

Kam s peniazmi?

Po blúdení mestom sa M. Bezterci podvečer konečne dopracoval k hotelu. "Na smolu som si nevybral práve najvhodnejšie obdobie na návštevu," konštatuje košický cestovateľ. "Bol ramadán a Mombasa je centrom moslimskej časti Kene. Zo širokého okolia sa zišli tisíce moslimov a obsadili všetky lacné hotely. Keďže som nenašiel voľné miesto, musel som ísť do drahého."

Skryť Vypnúť reklamu

Z pôvodnej ceny, ktorá bola okolo 1500 šilingov, sa M. Beztercimu podarilo vyjednávaním klesnúť až na prijateľných 500. To je v prepočte 250 korún a za neporovnateľne lepší komfort, ako pôvodne plánoval, je to veľmi slušný výsledok. Neskôr zistil, prečo bolo vyjednávanie také úspešné. Kapacity ubytovacích zariadení v Mombase boli dimenzované na určitý turistický ruch. Ten už ale niekoľko rokov rapídne upadá. Kapacity sú nevyužité a preto sú ´hoteliéri´ ochotní zjednať cenu, aby si udržali zákazníka.

Na druhý deň hotelové prekvapenia pokračovali. "Pretože som vedel o vysokej kriminalite, chcel som svoje peniaze a dokumenty odložiť do hotelového trezora. Zašiel som za recepčným a vysvetlil, čo by som chcel. Odpovedal, že v poriadku a zobral kôpku mojich peňazí. Samozrejme, očakával som nejaké potvrdenie o prijatej sume, ale nič. Keď som ho na to upozornil, vytrhol z notesa kus papiera a napísal naň čosi. Večer som išiel do mesta a chcel som si peniaze vybrať. Na moje počudovanie mi povedali, že to nie je možné. Vraj ich vzal do úschovy recepčný, čo slúžil predchádzajúcu zmenu."

Čudný prístup, ale čo už. Iný kraj, iný mrav. "Na moju opakovanú žiadosť aby mu zavolali, mi recepčný povedal, že príde o šiestej. Dobre, tak som čakal. A čakal som do siedmej. Neprišiel ani potom a ja som celú noc tŕpol, či ešte vôbec niekedy svoje peniaze uvidím. Nesmierne mi odľahlo, keď mi ich ráno na recepcii vydali. Keď som už odchádzal z hotela a prezeral si potvrdenie z pokladne, na samom spodku ma zaujalo upozornenie. Nenechávajte peniaze v úschove u personálu, v hoteli nemáme sejf."

Sedel takmer na hladine

Jedným z výletov, ktoré M. Bezterci z Mombasy podnikol, bola cesta na ostrov Lamu. Autobus na pobrežie odchádzal ráno o šiestej. Keď prišiel na miesto, kde mal nastúpiť, zdesil sa. Na ulici stálo vari tisíc najrôznejších autobusov bez smerových tabúľ. Ten správny našiel M. Bezterci v poslednej chvíli úplnou náhodou. Natlačil sa do preplneného vozidla, kde okrem ľudí mali svoje miesto všelijaké batožiny, tašky, kufre i vrecia a 350 km dlhá cesta sa mohla začať.

"Asfalt je v tejto časti sveta zriedkavosť," spomína Košičan. "Celá cesta je len utlačená vyjazdená piesková brázda. Aby to nebolo dosť, každých niekoľko sto metrov je retardér. Pieskový val krížom cez cestu. Vodič v žiadnom prípade nemal v úmysle spomaľovať, a tak nás vždy poriadne nadhodilo. Až vtedy som pochopil, prečo nikto nechcel sedieť vzadu."

Oveľa príjemnejšie boli občerstvovacie zastávky. Vtedy sa vyrojili desiatky predavačov všetkého možného. Ponúkali kukuricu, varené vajíčka, koláče a ďalšie dobroty. Celá Keňa je v podstate jeden veľký vidiek. Malé dedinky s chatrčami, miestami zdanlivá prázdnota. Ale všade sa zbiehali k autobusu ľudia.

Ďalšia etapa cesty na ostrov viedla, pochopiteľne, po vode. "Na prepravu slúžia malé drevené lode, určené pre 30-40 ľudí. Sú jednoduché, len také ´koryto´ s motorom v strede. Všimol som si, že každá loď odrážala od brehu neuveriteľne preťažená. Na palube sa tlačilo okolo 150 ľudí. Bok klesal takmer na úroveň hladiny. Neodvážil som sa nastúpiť a čakal som, kým sa nábrežie trochu vyprázdni. Konečne nás bolo len zo dvadsať, a tak som nastúpil. Žiaľ, loď neodrazila, ale čakala na ďalších a nakoniec sme boli takisto plní ako tie ostatné."

Celý nesvoj sedel M. Bezterci na bočnici a čakal, kedy ho obleje najbližšia vlna. Obava, že by mohol spadnúť dozadu do mora, sa ukázala neopodstatnená. "Boli sme tak natlačení plece pri pleci, že som sa nemohol ani pohnúť. Hlavou sa mi preháňali spomienky na správy o potopených, preťažených lodiach. Ľudia sedeli a stáli všade, kde sa len trochu dalo. Aj na motore v strede lode. Kým sme za pol hodiny doplávali na ostrov, naše veci nahádzané na dne, plávali vo vode."

Zaujímavý bol spôsob vyberania cestovného. Počas plavby sa pomedzi ľudí predieral chlapík, ktorý vyberal peniaze. Bankovky rôznej hodnoty si zastrkoval medzi prsty jednej ruky. Vôbec ale nevydával. Zobral toľko, koľko mu kto dal. Až pri vystupovaní každému vrátil preplatok. Ťažko odhadnúť, či si pamätal, kto mu koľko dal, alebo vydáva len tak ´od oka´.

Lamu je moslimský ostrov a je na ňom jediné miesto, kde sa predáva alkohol. Je zaujímavý množstvom reštaurácií ponúkajúcich špeciality z morských potvor.

Žena má hodnotu piatich kráv

´Naj´ zážitkom M. Bezterciiho z celej cesty bol pobyt v tábore Masajov. Stavajú typické usadlosti obohnané plotom z prútia. "Domy majú jednotný štýl. Sú postavené z konárov a vyschnutých exkrementov dobytka. Majú tri miestnosti. Jedna miestnosť je detská, ďalšia je spoločná. Tu žijú a spia dospelí. Zároveň je tu ohnisko, kde sa varí. Celá stavba nemá ani jedno okno. Len maličký otvor, asi päťcentimetrový, na odvod dymu. Tretia miestnosť je pre mlaďatá zvierat."

Najzaujímavejšia je však ich organizácia práce. Žena sa stará o deti, varí, perie a robí všetky typické práce, čo, mimochodom, nie je jednoduché. Veď najbližší zdroj vody je dva kilometre ďaleko a pri každom varení a praní sa treba poriadne prejsť. Okrem toho žena stavia aj ohrady pre dobytok i samotný dom. Musí to robiť fakticky dvakrát do roka, pretože dažde ho zakaždým tak rozmočia, že sa musí postaviť nanovo. Cena takejto všestrannej manželky je presne definovaná. Ženu možno kúpiť za päť kráv.

"Jedinou mužskou prácou je pasenie dobytka. Ako to však vyzerá v praxi, som mal možnosť presvedčiť sa na vlastné oči," s úsmevom spomína M. Bezterci. "Ráno, keď sme vstali, muž zvolal deti, prísnym hlasom im porozdeľoval jednotlivé stáda a tým pre neho na dnešný deň padla..."

M. Bezterci si v Keni užil aj luxus hodný kráľov. Na linke Mombasa - Nairobi premáva jediný vlak v celej oblasti. Trať postavili Briti počas kolonizácie a vedie až do Ugandy. Dobe vzniku zodpovedá aj charakter vlaku. Historické vagóny sú maximálne luxusné. Kožené kreslá, umývadlo v každom kupé, množstvo skriniek a priehradiek, ventilátory. Personál v parádnych uniformách zvoláva cestujúcich zvončekom k večeri do reštauračného vozňa. Jednotlivé chody, od predjedla až po zákusok, sú podávané na porceláne so striebornými príbormi. Je charakteristické pre fungovanie tohto sveta, že na konci vlaku sú vagóny pre miestnych, ktorí sedia na drevených laviciach.

Po tomto zážitku sa komfortné sedadlá Boeingu pri lete domov stali pre M. Bezterciho fádnymi...

Róbert BEJDA

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 024
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 265
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 257
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 151
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 745
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 662
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 444
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 645
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 542
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 582
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pritlačená župa odkryla odmeny. Priemerne 1 037 eur na úradníka

Otázky nestačili, zabral až slobodný prístup k informáciám.

Košický župan Rastislav Trnka.
POZNÁMKA

Prešľap župy s odmenami je nepochopiteľný

Odpoveď kraja bola všetko iné, len nie priesvitná a zrejmá.

Úrad Košického samosprávneho kraja.
Marián Pouchan oceňuje pomoc starostky Malej Lodiny Adriány Fečkovej.
Nástroj na plašenie kormoránov.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prokuratúra chystá oslabenie boja s extrémizmom, ktorý chcela vláda ako prioritu

Samostatné oddelenie špeciálnej prokuratúry má dnes päť ľudí.

Milan Mazurek v budove Najvyššieho súdu (vpravo).
Dobré ráno

Dobré ráno: Obvinili Fica, Kotlebu aj Mazureka. Teraz im hrozí zánik

Pripravuje sa reorganizácia prokuratúry.

Komentár Zuzany Kepplovej

Žilinka vykročil ľavou

Rozpustenie Honzovho úradu sa nezdá ako dobrý začiatok perestrojky na prokuratúre.

Zuzana Kepplová.
Do skúmavky treba pľuť minútu, aby bolo dosť slín na test. Netreba robiť výtery z nosa a hrdla.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop