Najkrajší pohľad na svet je z letiaceho balóna
Ľudia, ktorí sa aspoň raz vzniesli v teplovzdušnom balóne, zhodnú sa v jednom - už i spomienka na let v nich vyvoláva píjemné mrazenie. A chvíle v koší, ticho sa vznášajúcom nad krajinou, dokážu dostať dušu do stavu ťažko opísateľnej eufórie. Strach vám zviera hrdlo už na zemi pri podobnej predstave? Klasifikujete takúto zábavu ako hazard so životom? Azda vás trochu upokoja dlhodobé štatistiky leteckých nehôd. Tie jasne dokazujú, že balón je najbezpečnejším dopravným prostriedkom z tých, ktoré sú schopné vzniesť sa do vzduchu.
V Košiciach sa v týchto dňoch koná už 11. ročník balónovej fiesty pod oficiálnym názvom U.S. Steel balloon cup 2004. Hlavným organizátorom je už tradične spoločnosť ADS ballooning a Balón klub Košice. Generálnym partnerom je východoslovenský oceliarsky gigant a oficiálne sa doteraz prihlásilo 21 posádok.
"Je to najväčšia akcia svojho druhu na Slovensku," s hrdosťou v hlase hovorí Ingrid Blichová, riaditeľka spoločnosti ADS ballooning. "Záštitu na podujatím prevzal primátor Košíc Zdenko Trebuľa. Mesto nám výrazne pomáha pri zabezpečovaní štartovacej plochy na Námestí osloboditeľov a okrem iného poskytuje služby mestskej polície."
Tohto roku sa na fiestu prihlásili posádky zo Slovenska, Česka, Maďarska, Poľska, Holandska, Rakúska a USA, v predošlých ročníkoch sa nad Košicami vznášali aj piloti z Veľkej Británie, Belgicka, Švédska, Nemecka, Talianska, Francúzska, či exotickej Malajzie a Brazílie. Ale Košičania nie sú len šikovní organizátori, ale tiež zdatní "letci". Ako prví z celého východného bloku dokázali v balóne preletieť cez alpský horský masív Mont Blanc, patrí im dokonca aj jeden svetový primát - úplne prví lietali v teplovzdušnom balóne v náročných klimatických podmienkach ruskej Kamčatky.
Pred samotným štartom si musia piloti bezpodmienečne zistiť informácie o počasí. Pre balóny je smerodatný vietor, môžu, pochopiteľne, letieť iba v jeho smere. V rôznych výškach fúka vietor rozmanitej sily, jeho smer sa mení. Pilot preto kormidluje balón menením výšky, využívaním vzdušných prúdov. Je to skutočná alchýmia. "Prvoradá je bezpečnosť účastníkov," zdôrazňuje I. Blichová. "Zorganizovať podobné podujatie znamená množstvo vecí. Balón je vo vzduchu kvalifikovaný rovnako ako lietadlo, je teda potrebné požiadať Letecký úrad o povolenie. Úrad stanoví presné podmienky a my ich do bodky dodržiavame. Laikom snáď pripadá let v balóne riskantný, ale nie je to tak. Všetky dôležité technické zariadenia v balóne sú zdvojené, pritom ide o pomerne jednoduché a spoľahlivé mechanizmy."
Plášť balónu je vyrábaný zo špeciálneho polyesteru, alebo polyamidu. Obe tieto tkaniny sú pevné, odolné voči vysokej teplote, ktorú pri zohrievaní vzduchu vytvárajú horáky. Teplý vzduch stúpa, najhorúcejšou časťou balóna je teda vrchol. Ten sa aj opotrebúva najskôr. Naviac, práve sem najviac páli slnko, ktoré tkaninu poškodzuje. Bežný balón má výšku asi 20 a priemer 17 metrov, unesie štyroch dospelých ľudí. Kôš sa vyrába z ratanu (druh palmy), dno je však z preglejky, ktorou prechádzajú kovové rúrky. Tie ho spevňujú a zvyšujú nosnosť. Priemerný objem balóna je zhruba 3000 metrov kubických.
Jeden z pilotov tohtoročnej fiesty Arend-Jan Dezijn pochádza z Holandska. Je profesionálnym pilotom a inštruktorom, balóny opantali jeho dobrodružnú dušu pred 16 rokmi. Bola to láska na prvý pohľad - stačilo sa jediný raz pozrieť na krajinu z koša balóna. Celých sedem rokov zvádzal vnútorný boj, lietanie ho chytilo pevne za srdce a pôvodné povolanie učiteľa strácalo popri ňom na príťažlivosti. "Lietal som prakticky po celom svete," opisuje svoj život írečitý bradatý chlapík. "Pol roka som bol v Holansku, pol roka na cestách. Zamestnávatelia nemali veľké pochopenie pre takýto prístup k práci a pravdupovediac, chápem ich." sarkasticky opisuje Arend-Jan svoju učiteľskú minulosť.
Od novembra 2003 žije trvalo na Slovensku, deväť rokov sa venuje svojej vášni na plný úväzok. Balónové lietanie ho živí, a pri tomto fachu už zrejme zostane navždy. V koši balóna nalietal stovky hodín, no má licenciu aj na riadenie vzucholode. "Balón je ideálny partner. Nežiarli, je verný a netreba ho prehovárať, aby s vami trávil voľný čas," odľahčene komentuje svoj nezávislý životný štýl.
Arend-Jan však nie je iba obyčajným balónovým pilotom, hoci i tých nie je veľa. Má oprávnenie aj na riadenie vzducholode Festo, ktorá bola ťahákom vlaňajšej fiesty. Kým smer letu balóna určuje vietor, vzucholoď je vďaka vlastnému motoru (mimochodom má 65 konských síl) schopná letieť vicmenej nezávisle od vzdušného prúdenia. "Vzducholoď vzbudila mimoriadny záujem všade, kde sme sa s ňou objavili. Pri prvom pohľade na oblohu občas Festo považujú za prelud. Väčšina ľudí si myslí, že vzducholode už v súčasnosti neexistujú. Je to, pravdaže, omyl."
Holanďan už miekoľko mesiacov žije a pracuje v Košiciach. Jeho porovnávanie oboch krajín je výstižné a veselé zároveň: "Holandsko? Radšej mi ho nespomínajte. Je menšie než Slovensko a žije tam 16 miliónov ľudí. A celá krajina je rovná sťa biliardový stôl, kým tu sú Tatry a veľa ďalších úchvatných miest. U nás v Holandsku je každý fliačik zeme využitý, všade samé pastviny ohradené ostnatým drôtom. Strasie ma, keď si predstavím ako pristávam s balónom na takomto plote. A ľahko môžete pristáť aj komusi na hlave. Viete, tá hustota obyvateľstva..." vtipkuje Arend-Jan.
Slovensko vstupom do Európskej únie získalo nielen práva plnohodnotného člena, ale tiež povinnosti. Smernice pre balónové lietanie budú platiť aj pre slovenských pilotov. "Nároky na našich komerčných pilotov sa teraz môžu zvýšiť," upozorňuje Ing Ján Marušin, jeden z členom košického klubu. "Nie je vylúčené, že si budú musieť doplniť kvalifikáciu. Skúšky, po absolvovaní ktorých získa kandidát oprávnenie riadiť teplozvdušný balón, sú pomerne náročné. Základom je, samozrejme, lekárska prehliadka. Nasleduje asi 50 hodín teoretických prednášok, 16 letových hodín s inštruktorom, a na záver preskúšanie znalostí i praktických zručností."
Adept potrebuje mať vedomosti z aerostatiky, leteckej meteorológie, navigácie, predpisov. Musí vedieť čosi i o konštrukcii balónov, ovládať palubné prístroje, rádiotechniku, spojovacie predpisy. Pred "ostrou" praktickou skúškou nalieta spomínaných 16 hodín s inštruktorom, a potom jeden samostatný let, počas ktorého riadi balón len on sám. Dôležitým faktom je to, že človek, ktorý sníva o balónovom lietaní, nemusí mať bezpodmienečne vlastný balón. "Náš klub im môže balón prenajímať. Z niekoľkých desiatok našich členov je väčšina zapálených nadšencov, pre ktorých sa lietanie stalo koníčkom a zmysluplným trávením voľného času. Aj preto je vítaný každý, kto to s balónmi chce skúsiť." ponúka pohľad za dvere klubu I. Blichová.
Výroba samotného balónu prcíznou, dosť náročnou operáciou. Špeciálny materiál je dosť drahý, vysoko kvalifikovaná práca tiež. Preto ide cena balóna do státisícov. Košičania používajú balóny českej výroby, s prácou firmy "Kubíček" sú veľmi spokojní. Patrí k svetovej špičke čo sa týka kvality.
"Vyrobiť sa dá prakticky všetko. Čím je tvar balóna netradičnejší, tým je aj náročnosť jeho výroby vyššia," potvrdzuje Arend-Jan. A po chvíli nám predstavuje tohtoročnú kuriozitku, ktorú Košičania uvidia vznášať sa nad ich mestom. "Bude to takzvaný skyhopper. Tento zaujímavý balón nemá kôš. Pilot sedí na špeciálnom sedadle, zaveseným pod ním a všetky ovládacie prvky má na dosah ruky. Nad sebou. Objem tohto balóna je okolo 800 metrov kubických a pilot v závere letu pristáva na vlastné nohy. To pristátie sa trochu podobá na pristátie s rogalom, alebo klasickým padákom..."
Nech je let balónom akokoľvek úchvatný, pilot musí byť dokonale pripravený. Vo vzduchu komunikuje s leteckou riadiacou vežou, presne tak, ako kapitáni dopravných Boeingov, či Tupolevov. Azda to pre laika vyzerá zložito a nedosiahnuteľne, no nie je to tak. Základom je nadchnúť sa a chcieť. "Je to fantastický relax, potvrdia vám to všetci. A partia ľudí, ktorá sa zišla v našom klube, vyznáva podobnú životnú filozofiu. Pri každom stretnutí je pohoda a super atmosféra," opisuje vzťahy v klube jeho prezidentka a bradatý Holanďan výstižne jej myšlienku rozvíja: "Lietanie je viac než iba nádherná záľuba, je to tak trochu životný štýl. Vyznávame voľnosť, slobodu, a verte, že v koši balóna to všetko intenzívne pocítite."
Z vyše dvadsiatich posádok, ktoré sa v Košiciach vznesú k oblohe, je viacero takých, ktoré na fieste nebudú poprvýkrát. Organizátori majú dostatok skúseností i fortieľa na to, aby všetko klapalo na jednotku. Darí sa im to, preto si košická fiesta získala priaznivcov i v ďalekom zahraničí. Iba počasie sa nedá zorganizovať, a pritom hrá veľmi závažnú úlohu. V programe sa počíta aj s možnosťou, že balónom nebude priať silný vietor. Alebo dážď. Ak by dnes večer a v sobotu ráno neboli vhodné atmosferické podmienky, bude sa lietať i v nedeľu. Námestie osloboditeľov je prístupné zo všetkých častí Košíc, preto si nenechajte ujsť fantastické divadlo.
Program U.S. STEEL BALLON CUP 2004
PIATOK 25. júna:
18.30 - 20.40 Spoločný štart balónov z parkoviska OC Optima - Súťažný let o pohár prezidenta USS "Prezidentská líška"
20.30 Večerná balónová show pri OC Optima: vystúpenie hudobnej skupiny Le Payaco, súťaže pre verejnosť (Miss mokré Vinea tričko, súťaž v pití napojov Vinea, profesionálny arw wrestling
21.30 Nočné nefukovanie balónov pri OC Optima
22.00 Ohňostroj
SOBOTA 26. júna:
6.30 - 9.00 Ranný let v Košiciach - štart z Námestia osloboditeľov
16.30 - 19.00 Popoludnie pre deti pri OC Optima: vystúpenie tanečnej skupiny Merlin, detskí zabávači Makarón a Bunkobrada, vystúpenie hudobnej skupiny Karavána, turnaj "gladiátorov", chodúľové divadlo, zoskoky paragánov, akrobatické lietanie, prelety "čmeliakov"
18.30 - 20.40 Večerný let v Košiciach - štart pri OC Optima
NEDEĽA 27. júna:
(V prípade nepriaznivého počasia v predchádzajúcich dňoch) 6.30 - 9.00 Ranný let v Košiciach - štart z Námestia osloboditeľov
Marián BETÍK
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári