Riešením obchvaty, ktoré by šetrili ľudí i ovzdušie
Až cez štyri mestské časti - Kavečany, Šaca, Šebastovce a Krásna - idú cestné prieťahy. Kým v Kavečanoch sa cesta dojazdom na parkovisko končí, v troch ďalších pokračuje ďalej. Je teda samozrejmé, že na komunikáciach je rušná doprava a jazdí po nich všetko, vrátane autobusov a nákladných vozidiel. Kvôli ochrane ovzdušia, pre bezpečnosť občanov i zníženie množstva emisií, ako uviedol Ing. Karol Iglódy z Útvaru hlavného architekta mesta Košice /ÚHA/, sa preto uvažuje o cestných obchvatoch.
Obchvat v Kavečanoch, ktorý je zaznačený aj v územnom pláne mesta, by bol dlhý asi jeden až poldruha kilometra a viedol by od značky o vstupe do MČ smerom doprava cez súkromné pozemky. Pozemky sa ale najprv musia od súkromníkov vykúpiť, až potom sa môže stavať.
A na to treba peniaze...
V Šebastovciach, kde sa ráta s výstavbou rýchlostnej komunikácie do Maďarska, sú hneď dve alternatívy obchvatov. "Pri jednom je predstava, že na začiatku Šebastoviec smerom k južným susedom sa z cesty zíde smerom vľavo, celá obec sa obíde po novej ceste a potom sa komunikácia na konci Šebastoviec vráti na pôvodnú trasu. Pri druhej alternatíve, keďže je snaha uchovať terajšie poľnohospodárske územia, by sa obchvat postavil po pravej strane. Ktorá alternatíva aj bude platiť, závisí od toho, čo sa ukáže ako vhodnejší spôsob. A samozrejme, lacnejší."
Pri Šaci, ako ďalej informoval K. Iglódy, riešenie južným ťahom súvisí s rýchlostnou komunikáciou do Bratislavy. Predstava je taká, že Šaca by sa obišla po ľavej strane terajšej cesty, čiže bližšie k U.S.Steelu. Tento zámer je tiež rozpracovaný a zapracovaný v územnom pláne mesta Košice.
Posledným obchvatom, s ktorým sa v budúcnosti ráta, je MČ Krásna, cez ktorú ide hlavná komunikácia doslova stredom mestskej časti. Hoci je na časti úseku rýchlosť obmedzená na štyridsiatku, len máloktorý motorista to dodržiava. Stalo sa tam už nemálo dopravných nehôd, aj vážnych, a tak je riešenie súčasného stavu naliehavé. "V prípade Krásnej je predstava, že výstavba obchvatu by súvisela s rozšírením Slaneckej cesty, teda komunikácie, ktorá ide prakticky od nadjazdu diaľničného privádzača celým Sídliskom nad jazerom. Na Golianovej ulici by sa obchvatová komunikácia zvrtla doprava, k železničnej stanici, viedla by popri jazere a na pôvodný smer by sa napojila za terajším koncom Krásnej," upresnil predstavy K. Iglódy.
I keď sa dnes nedá určiť presný dátum, kedy by sa obchvaty mali zrelizovať, ich výstavba by sa nemala odkladať. Možností ako na ne získať peniaze, je niekoľko.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Foto: Digifoto Krásna Img 2669
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári