možné, že sa prevádzka spustila bez ich vedomia a nevyhnutného súhlasu. Na pripájacom pruhu od čerpacej stanice ÖMV Cestu, ktorý je súčasťou diaľničného privádzača, parkujú autá, čo je neprípustné. Nie je tam totiž vyriešené dopravné napojenie. Napriek tomu Darex začal pred niekoľkými dňami poskytovať služby záujemcom o predaj či kúpu ojazdených vozidiel.
Situácia je nanajvýš neúnosná. Autá prechádzajú krížom cez chodník a rozrýpaná je už aj zeleň pozdĺž cesty. Na Útvare hlavného architekta sme sa opýtali, ako je vôbec možné, že bez tejto základnej podmienky získali povolenie na prevádzku, ktorá komplikuje dopravnú situáciu.
"U nás táto stavba na posúdenie nebola a nedávali sme k nej teda ani kladné, ale ani záporné stanovisko. Môže to byť len provizórne riešenie, pretože z tejto cesty sú možné len dva body napojenia - pri predajni automobilov Opel a pri čerpacej stanici ÖMV. Žiadne ďalšie nemôže byť. Charakter tejto cesty ani inú možnosť nepripúšťa. Je spracovaná urbanistická štúdia ako riešiť prístup k jednotlivým prevádzkam. Súbežne s hlavnou cestou má viesť zadná komunikácia, ktorá je navrhnutá a prípustná. Tesne pri tomto objekte nepovedie," zaujal stanovisko hlavný architekt mesta Ing. arch. Peter Murko.
Podobný názor zdieľajú aj na Správe komunikácií mesta Košice. Keďže vznikol chaos, začali v celej veci konať. Bez povolenia tam autá zákazníkov stoja a prechádzajú krížom-krážom. Ako sa správca komunikácií vyjadril, buď túto stavbu prevádzkovateľ zlegalizuje alebo ju bude musieť zatvoriť. Hrozí mu však aj pokuta. Nevedia, na základe akého povolenia Darex začal svoju činnosť, keď na to nemá vytvorené podmienky. Jeho povinnosťou je podľa správy komunikácií okrem dopravného napojenia vybudovať aj parkovisko pre zákazníkov. A tak je na zváženie, či to nie je čierna stavba. To, že splanírovali pozemok, navozili štrk a prevádzku oplotili, tým sa povinnosti pre nich neskončili, tvrdia cestári.
Už pred časom boli pokusy začať s budovaním cesty zo zadnej strany jednotlivých firiem s vjazdom a výjazdom pri predajni Opel, ale vlastníci sa nedohodli na financovaní. Rátať musia s tým, že určite to neurobí mesto. To však nebude trpieť provizórne cestičky a napojenia, kde sa komu zachce. A tak všetci, ktorí stoja na okraji cesty, budú musieť rátať s pokutou. Dopravní policajti tam budú mať istý príjem.
"Tento problém riešime už trištvrte roka. Na kompetentných úradoch máme podané žiadosti, ale všetko trvá príliš dlho. Snažili sme sa skultúrniť pozemok, ktorý vlastníme a priestranstvo sme začali využívať na parkovanie vozidiel určených na predaj. Zákazníkom nemôžeme zabrániť, aby si prišli obzrieť autá, o ktoré majú záujem. Ani nám sa nepáči, že sa chodí cez zeleň a chodník. Trvalú príjazdovú komunikáciu sme už chceli vybudovať, ale chýba nám povolenie. Všetko sa rieši a je to len dočasný stav. Máme projekt, ktorý je v súlade s územným plánom. Problém bol s ďalšími vlastníkmi pozemkov. Čakáme už len na podpis a cestu začneme budovať na vlastné náklady. Z našej strany nevidím problém, aby sme to mohli veľmi rýchlo zrealizovať," vyjadril sa k situácii právny zástupca Darexu Bratislava Mgr. Peter Plevač.
Z ich pohľadu je teda problém tu a nie u nich. Jedno je isté, že súčasný stav je nevyhovujúci a sľubujú nápravu, ale na to mali myslieť pred otvorením.
Na oddelení výstavby miestneho úradu MČ Dargovských hrdinov nám potvrdili, že prevádzka nie je povolená. Ohlásili totiž len terénne úpravy, oplotenie a umiestnenie bunky. Keďže urobili práce navyše, začali proti nim konanie v zmysle zákona. Zástupcov firmy pozvali na prerokovanie nepovolenej stavby, kde chýba prístupová komunikácia. Darex nemá ani súhlas starostu na podnikateľskú činnosť. Bolo zamietnuté už zo spomínaného dôvodu, ale aj preto, že nie je zabezpečená ani ochrana vôd a komplikuje sa aj dopravná situácia. Na základe týchto skutočností začne konať Stavebný úrad Košice III. O prípadných sankciách zatiaľ nerozhodol.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári