Korzár logo Korzár Košice

Hlavný odborník pre urgentnú medicínu nesúhlasí s predloženým zákonom o záchrannej službe

Košice Poslanci nedávno rozhodli o tom, že balík reformných zdravotníckych zákonov prešiel do druhého čítania, hlasovať sa o nich bude v septembri.

Minister Zajac si určite vydýchol a vydýchli si i tí, ktorí majú k navrhovanej legislatíve výhrady. Majú totiž možnosť viac o nej diskutovať a prostredníctvom poslancov potom presadiť prípadné zmeny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ku kritikom patrí aj riaditeľ košickej Záchrannej služby. MUDr. Ladislav Šimák, ktorý bol poverený spoluprácou na tvorbe nového zákona o záchrannej službe. Vypracoval ho spolu s ministrovým poradcom pre problematiku záchrannej služby Ing. Mikulášom Jančekom. Ministerstvo sa však napokon rozhodlo predložiť celkom iný návrh zákona. Má iba tri strany a podľa Ladislava Šimáka nevystihuje všetko, čo by mal.

SkryťVypnúť reklamu

"Nie je doň vôbec zakomponovaná letecká záchranná služba a neberie do úvahy problematiku medicíny katastrof. Neviem si predstaviť organizáciu spoločných akcií, ak bude urgentná medicína rozbitá na jednotlivých, podľa všetkého súkromných prevádzkovateľov. Predložený zákon nerieši základné problémy, iba aplikuje zákon o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti na zdravotnú záchrannú službu. Pritom kladie záchrannej službe úlohy, ktoré sú ako vízia síce veľmi pekné ide o medializovaný dojazd sanitky k zranenému do desiatich minút - ale zároveň ťažko zrealizovateľné. Táto záležitosť je nereálna bez doriešenia financovania a organizovania záchrannej služby," hovorí MUDr. Šimák, podľa ktorého navrhovaný zákon predpokladá, že ministerstvo bude prideľovať zásahové obvody a licencie na výkon záchrannej služby bez doposiaľ stanovených pravidiel a na základe nereálnych územných obvodov.

SkryťVypnúť reklamu

"Dojazdnosť sanitky do desiatich minút by si vyžiadala existenciu viac ako štyroch stoviek staníc záchrannej služby, čo je asi šesťnásobok dnešného stavu. Zhltlo by to obrovské finančné prostriedky a je veľmi diskutabilné, či by boli investované efektívne. Museli by vzniknúť stanice na odľahlých miestach, kde by do týždňa možno nebol ani jeden výjazd. Nielenže by bolo neefektívne ich prevádzkovanie, ale ich pracovníci by si zákonite neudržali potrebnú odbornú úroveň. Preto to považujem za utópiu," poznamenáva.

Sanitka do desiatich minút utópia či dobrý reklamný ťah?

Ministerstvo deklaruje, že cieľom zákona o záchrannej službe je zabezpečiť takú organizáciu siete poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby, aby sa k občanovi dostali do 10 minút. V Koncepcii poskytovania zdravotnej starostlivosti v SR sa uvádza, že nová právna norma má začleniť záchrannú zdravotnú službu do systému základných záchranných zložiek a stanoviť povinnosti pri vykonávaní ich pôsobnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Bol vypracovaný materiál Optimalizácia rozmiestnenia staníc záchrannej služby, ktorý rozoberá dve varianty dostupnosť sanitky do pätnásť a do desať minút. Prvý by si vyžiadal existenciu 219 staníc záchrannej služby, podmienkou druhého je takmer ich dvojnásobok (423), zatiaľ čo dnes ich existuje asi sedemdesiat.

"Vyjadrenie, že zákon zabezpečí sanitku do desiatich minút, má určite veľký dopad na sympatizantov reformy zdravotníctva. Mlčí sa však o tom, čo to bude stáť. A ekonomický dopad bude obrovský. Možno stovka staníc by sa dala umiestniť v už existujúcich zdravotníckych zariadeniach. Zvyšok by bolo potrebné vybudovať na miestach, kde žiadne neexistujú. Stavba malej stanice bude stáť niekoľko miliónov korún. Je potrebné na ňu zohnať pozemok a záchranku potom vybaviť sanitnými vozidlami a prístrojmi. Nebolo by čo namietať, keby sme na to mali prostriedky a išlo by o ich efektívne použitie," poznamenáva MUDr. Šimák.

V Košiciach a okolí by podľa prepočtov bolo možné zabezpečiť dojazdnosť sanitky do desiatich minút až po vybudovaní devätnástich staníc ZS! Vzniknúť by mali podľa návrhu Vysokej školy dopravnej na košickom Luniku IX, v Buzici, Haniskej, Čečejovciach, Turni nad Bodvou, Rudníku, Veľkej Ide, Herľanoch, Hýľove, Jasove, Kalši, Kecerovciach, Košickej Belej, Košických Olšanoch, Kysaku, Rákoši, Vyšnej Hutke a tiež v Smolníku a Úhornej, ktoré už patria do gelnického okresu.

"Aj laikovi musí byť jasné, že je to zbytočne veľa. Sieť by bola prihustá, zatiaľ čo výjazdov by bolo málo. V nami odporúčanom návrhu zákona sme navrhovali do pätnástich minút pokryť väčšinu územia. Samozrejme, vždy budú v nevýhode ľudia bývajúci v odľahlých častiach územia, ale tak je tomu všade vo svete. Ani vyspelejšie a ekonomicky silnejšie krajiny si nemôžu dovoliť dodržať interval do desiatich minút," zdôrazňuje šéf košickej záchranky.

Ladislav Šimák je hlavným odborníkom pre urgentnú medicínu a spolu s odbornou lekárskou spoločnosťou pre urgentnú medicínu a medicínu katastrof navrhoval zabezpečiť optimalizáciu minimálne potrebnej siete staníc záchrannej služby fungovaním stosedemnástich staníc. To je asi polovica toho, čo obnáša návrh Vysokej školy dopravnej pri dojazdnosti sanitky do pätnástich minút. Pre porovnanie, okolí Košíc by sa mali dobudovať stanice iba v Bidovciach a v Kysaku, ktoré by pribudli by ku košickej, šačianskej a moldavskej záchranke. Bidovce sú pritom obec s dobrou cestnou sieťou a strategickým postavením, navyše je tam plánovaná v budúcnosti výstavba diaľnice. Kysak je zase pomerne ťažko dostupná dolina.

"Tento návrh kopíruje aj rozmiestnenie hasičských staníc, keďže hasiči majú lepšiu a rokmi odskúšanú sieť záchrannej služby. Iba ak bude našou snahou doplnenie ich siete, môžeme hovoriť o integrovanom záchrannom systéme. Navyše náš návrh berie do úvahy aj náväznosť na zdravotnícke zariadenia, zatiaľ čo ten ministerský zohľadňuje iba cestnú sieť. Zvažovali sme aj ďalšie aspekty - hustotu obyvateľov, prejazdnosť ciest v zime, rizikovosť daného územia (napríklad prítomnosť veľkej fabriky, častosť havárií) a podobne," dozvedáme sa.

Prioritou by malo byť dovybaviť už existujúce záchranné služby

Ako konštatuje Ladislav Šimák, kvôli presadeniu ním navrhovaného zákona sa v minulosti opakovane stretol s poradcom ministra Pažitným, ktorý bol pri príprave zákona z dielne ministerstva. Vysvetlil mu svoje postoje.

"Navrhoval som napríklad zakomponovať do zákona podrobnejšie úlohy pre jednotlivé stupne riadenia od ministerstva až po koncové stanice, presnejšie rozpracovanie organizácie činnosti, či práv a povinností pracovníkov, podobne ako je to napríklad v zákone o Hasičskom a záchrannom zbore. Moje návrhy a pripomienky, ani pripomienky odbornej spoločnosti, však neboli akceptované. Preto považujeme tento zákon v princípe za nedostatočný a nesúhlasíme s jeho filozofiou," hovorí skúsený záchranár.

Ladislav Šimák sa bude snažiť lobovať za presadenie "svojho" zákona. To znamená vysvetľovať na každom fóre, že je nevyhnutnosťou prijať zákon o záchrannej službe, ktorý bude riešiť všetky zásadné problémy a ktorý bude postavený na reálnych základoch a dá záchranárom reálne úlohy i reálne financie.

"Nemožno od niekoho chcieť, aby čosi robil, keď na to nemá vytvorené podmienky. Tiež si myslím, že našou prioritou by malo byť predovšetkým dovybaviť už existujúce záchranné služby a vytvoriť im dostatok rezerv - tak materiálu ako i ľudí - pre prípad nepredvídateľnej udalosti. Stanice pritom treba rozmiestniť tak, aby bolo územie čo najlepšie pokryté, ale tiež aby to bolo ekonomicky únosné."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 98 625
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 127
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 833
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 076
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 268
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 845
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 817
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu