ekonomického prenájmu s vecným bremenom poskytovania zdravotnej starostlivosti pre železničiarov. Okrem Bratislavy, Žiliny a Zvolena sa to týka aj košickej nemocnice. V praxi to bude znamenať, že železnice budú platiť len taký rozsah úkonov, aký si reálne objednajú.
Veľký dôraz sa kladie na prevenciu. Zamestnanci musia preventívne prehliadky absolvovať povinne. Práca na železnici má totiž špecifiká, preto ich môžu vykonávať len železniční lekári, ktorí dobre poznajú všetky pracoviská. Nemocnica je tomu prispôsobená a dobre vybavená špeciálnymi prístrojmi.
Cieľom transformácie je zefektívniť model fungovania železničného zdravoníctva a prostredníctvom nej znížiť celkovú zadlženosť ŽSR. "Podstatné je, že v zdravotníckej starostlivosti pre zamestnancov železníc sa v zásade nič nezmení, pretože ŽSR ju budú aj naďalej pre svojich zamestnancov zabezpečovať. Dlhé roky budovaného majetku sa v žiadnom prípade nevzdajú. Ten si ponechajú vo vlastníctve," uviedla hovorkyňa ŽSR Nela Blašková.
Dôvodom pripravovaných zmien je tiež nutnosť prispôsobiť sa európskym normám. Súčasný model je v európskom meradle raritou. Železnice výrazne dotujú zdravotníctvo a za špecifickú starostlivosť platia podstatne viac ako stojí. Tieto prostriedky chýbajú inde. Existujú len dve možnosti zvyšovania efektívnosti - zvýšiť výkonnosť a znižovať náklady na prevádzku budov, vykurovanie, elektrinu a hlavne mzdy, čiže znižovať stav zdravotníckeho personálu.
Jedným z variantov do budúcnosti je dosiahnuť úplnú samostatnosť týchto zariadení, ktoré budú musieť na seba zarobiť sami bez dotácií. ŽSR budú platiť len špecifickú starostlivosť. Druhý model je taký, že sa vytvorí priestor lekárom, aby si po získaní licencie prenajali doterajšie ambulancie, čo je menej efektívne ako prenajať celé zariadenie.
"V súčasnosti sa sústreďujeme na ekonomiku. Niektoré činnosti sa musia zracionalizovať, ale nebude to na úkor pacientov. Prijali sme už niektoré opatrenia týkajúce sa miezd a úväzkov. Zásadné zmeny sa zatiaľ neudiali. Situáciu analyzujeme a až od jej výsledkov sa budú odvíjať ďalšie koky. Výhodnejšie je z nášho pohľadu dať nemocnicu do ekonomického prenájmu ako celok. Uvedomiť si treba jedno, že dotácie v starom ponímaní už nebudú a tomu sa bude musieť všetko prispôsobiť," povedal námestník riaditeľky Železničného zdravotníctva a vedúci výkonného pracoviska Železničnej nemocnice s poliklinikou v Košiciach MUDr. Andrej Gritters, ktorý je vo funkcii tri mesiace.
Po otvorení prístavby nemocnice pred dvoma rokmi sa podľa zámeru malo pokračovať v rekonštrukcii starej budovy, do ktorej sa od jej výstavby nič neinvestovalo. Je už v dosť zlom technickom stave. V blízkej budúcnosti sa to pravdepodobne ešte nezmení. Dokončenie večnej stavby, ktorej realizácia trvala takmer jedno desaťročie, bolo poslednou investíciou ŽSR do tohto zariadenia. Na tento rok sa so žiadnymi nepočíta. Snáď sa nájdu finančné prostriedky neskôr, keďže majetku sa vlastník nevzdáva.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári