opatrenie je zvlášť dôležité od 1. apríla tohto roku, kedy do platnosti vstúpil zákon o dvojročnej záručnej lehote.
Samozrejme záruku si môže spotrebiteľ uplatňovať len s dokladom, na ktorom je jasne uvedený dátum predaja. A v tom je práve pes zakopaný. "Mnohé bločky časom vyblednú. Každý sa už s tým určite stretol. Ja z vlastnej skúsenosti viem, že keď si kúpim ročný lístok, tak mi po dvoch mesiacoch vybledne. Preto si z neho stále urobím fotokópiu," uviedla D. Krkošová.
Podľa jej slov, predávajúci musí uznať aj prefotený doklad, ak sú na ňom všetky potrebné údaje. Problém s blednúcimi pokladničnými dokladmi je podľa odborníkov technická záležitosť. V pokladniach sa totiž väčšinou používa termotlač, ktorá aj pri dobrom uskladnení na tmavom, chladnom a suchom mieste, časom vybledne.
Ďalšou možnosťou, ako si poradiť s blednúcimi bločkami je vypýtať si paragón: "Spotrebiteľ môže požiadať o ručne vypísaný paragón a predávajúci mu musí vyhovieť. Paragón vypísaný perom je zvyčajne trvácnejší ako bloček z elektronickej pokladne," radí D. Krkošová.
Na žiadosť kupujúceho je predávajúci povinný poskytnúť záruku písomnou formou, t. j. vydať záručný list. Záručný list má obsahovať, meno a priezvisko, obchodné meno alebo názov predávajúceho, sídlo alebo miesto podnikania, obsah záruky, jej rozsah a podmienky, dĺžka záručnej doby (vyhlásením v záručnom liste môže predávajúci poskytnúť dlhšiu záručnú dobu, ako je zákonná, čiže viac ako 24 mesiacov) a údaje potrebné na uplatnenie záruky. "Záručný list vydáva obchodník len na žiadosť kupujúceho, ale priemerne vzdelaný spotrebiteľ by to mal vedieť."
Ako hovorkyňa SOI ďalej dodáva, vierohodný doklad je aj faktúra. Tie sa zvyčajne dávajú na tovar vyššej hodnoty a podnikateľom. Taktiež spĺňajú zákonnom dané podmienky na uznanie reklamácie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári