spotrebiteľa. O novinkách v tejto oblasti od prvého apríla 2004 sme sa zhovárali s MVDr. Danielom Horváthom, riaditeľom Krajského inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie v Košiciach.
Po prvom apríli sa naša legislatíva prispôsobila európskej a to aj právami a povinnosťami spotrebiteľa. Čo je nové v praxi?
"Novela zákonníka hovorí, že na predmet dlhodobej spotreby odo dňa kúpy 1. apríla 2004 vrátane, sa vzťahuje dvojročná záručná doba. Spomínané predmety dlhodobej spotreby sú všetky veci vrátane niektorých potravinárskych výrobkov napríklad tie, ktoré nie sú označené dátumom spotreby. Ak sa Vám vada na výrobku vyskytne počas záručnej lehoty, idete reklamovať tovar, predajca reklamáciu prijme, spíše reklamačný lístok a do 30 dní reklamáciu musí vybaviť. Prvý polrok počas dvojročnej záručnej doby je celá ťarcha na predajcovi, aby on dokázal (nie vy), že chybu ste urobili vy ako užívateľ produktu. Od prvého polroka, teda nasledujúci rok a pol, celá ťarcha dokazovania prechádza na spotrebiteľa. V praxi to znamená, že ak vám dá vybavenú reklamáciu, kde sa bude hovoriť o tom, že chybu ste spôsobili vy, môžete osloviť autorizovanú osobu a ona vydá posudok, čím, resp. kým bola vada spôsobená. Reklamovať môžete napríklad aj prístroje, ktorým chýba nejaká funkcia, no podľa návodu tam byť má."
Ako Dr. Horváth dodáva, nová lehota záruky neplatí len pre nový tovar. Pri zhotovení veci na zákazku je reklamačná doba tiež 24 mesiacov, pri oprave a úprave veci 3 mesiace, 18 mesiacov pri stavebných opravách a úpravách, 3 roky pri zhotovení stavby a 12 mesiacov pri predaji použitých vecí. Dohodou medzi predávajúcim a kupujúcim sa tieto lehoty môžu predĺžiť, nie však skrátiť. Kratšiu lehotu nemôže dať predávajúci ani vtedy, ak kupujúci podpíše zmluvu o kratšej záručnej lehote. Právne normy sú totiž nadriadené interným predpisom predávajúceho. Obchodníci sa takisto pri reklamáciách zvyknú ohradzovať aj tým, že oni kúpili od dodávateľa tovar skôr, takže záruka už plynie. To však nie je pravda, záručná doba plynie až od dňa kúpy produktu samotným spotrebiteľom.
Kde má zákazník reklamáciu uplatniť? V autorizovanom servise alebo v predajni, kde výrobok kúpil?
"Predávajúci je v každom prípade povinný reklamovaný tovar prijať okamžite, spísať reklamačný lístok a reklamáciu vybaviť do 30 dní (či už kladne alebo záporne), ak je tovar v záruke. Ak je však v záručnom liste uvedený iný podnikateľ - servis určený na opravu, ktorý je v mieste pre kupujúceho bližšom ako samotný predajca, môže uplatniť kupujúci reklamáciu aj tam. Pokiaľ vy nie ste spokojný s vybavením reklamácie, môžete sa obrátiť na autorizovanú osobu alebo súdneho znalca, ktorá vydá posudok, či to bola výrobná chyba, či vada spôsobená nesprávnym užívaním, zlým ošetrovaním alebo mechanickým poškodením."
Ak nesúhlasíte s vybavením reklamácie, máte možnosť dokazovania prostredníctvom autorizovanej osoby. Tu si však už všetko hradíte z vlastného vrecka, pretože predávajúci ukončil reklamačný proces svojim vyjadrením, i keď vo váš neprospech. Ak však bude vyjadrenie autorizovaného strediska vo váš prospech, prostredníctvom nimi vydaného odobrenia si môžete u predajcu nárokovať na odstúpenie od kúpno-predajnej zmluvy. Ak predajca nebude akceptovať vyjadrenie autorizovanej osoby, ktorá dokázala vašu "nevinu", môžete postupovať súdnou cestou. Ak spor v občiansko-právnom konaní vyhráte, porazená strana v našom prípade predajca, znáša okrem toho, že vám vráti peniaze za tovar aj všetky súdne trovy a náklady.
V akých situáciách má ešte spotrebiteľ právo na vrátenie peňazí alebo nový výrobok?
"Pri výskyte neodstrániteľnej vady, ktorá bráni riadnemu užívaniu veci na daný účel, má spotrebiteľ právo buď na výmenu veci alebo na odstúpenie od kúpno-predajnej zmluvy (vrátenie peňazí). Záleží len na kupujúcom, či si uplatní právo na výmenu alebo vrátenie peňazí. V prípade, že má vec súčasne najmenej tri rôzne odstrániteľné vady, pričom každá z nich bráni v riadnom užívaní, má spotrebiteľ právo rozhodnúť sa, či uplatní právo na výmenu tovaru alebo na vrátenie peňazí. To isté právo má aj vtedy, ak sa rovnaká vada, aká bola najmenej dvakrát opravovaná, vyskytne tretíkrát v záručnej dobe. Vady, ktoré sa síce odstrániť nedajú, ale nebránia riadnemu užívaniu veci (napr. funkčná, ale poškriabaná chladnička) - v takýchto prípadoch má spotrebiteľ právo na primeranú zľavu z ceny. Výška zľavy je vecou dohody medzi kupujúcim a predávajúcim. Odstúpiť od zmluvy môžete aj vtedy, ak si kúpite výrobok a príslušný štátny orgán zistí, že výrobok je nebezpečný podľa platných noriem. Ak napríklad nie je elektricky kompatibilný, zdraviu škodlivý atď. Vtedy máte okamžite právo na vrátenie peňazí aj po uplynutí záručnej doby! SOI pravidelne na internete a v médiách zverejňuje zoznamy nebezpečných produktov."
Riaditeľ Horváth ďalej hovorí, že "ak je vada na výrobku odstrániteľná a reklamácia prebehne vo váš prospech, predávajúci je povinný zabezpečiť vám v jeho réžii opravu alebo náhradu za nový (tu si nevyberáte, predajca rozhodne o tom, či vám výrobok opraví, dá nový, alebo vráti peniaze). Doba od uplatnenia reklamácie až do opätovného prevzatia výrobku sa do záručnej doby nepočíta, záručná doba sa vám predĺži o toľko dní, koľko bol výrobok v samotnej oprave (maximálne 30 dní). Ak je vo výrobku vymenená chybná súčiastka za novú, na túto plynie nová záruka. Ak by ste dostali nový výrobok, záruka naň je opäť nová, teda dva roky."
Samotný reklamovaný výrobok musíte priniesť na reklamáciu s dokladom o kúpe, teda pokladničným blokom, na ktorý máte zo zákona pri kúpe právo. Ľudovo nazývaný "bloček" z registračnej pokladnice, môže nahradiť aj paragón, ale len v odôvodnených prípadoch a musí obsahovať všetko čo bloček.
Čo robiť ak idem reklamovať pokazený výrobok a obchod, kde som ho kúpil je zrušený?
"Pri zrušení prevádzkarne je podnikateľ povinný informovať príslušný obvodný úrad o tom, kto preberá prípadné záväzky, teda aj reklamácie. Tam zákazník zistí, kde si môže reklamáciu uplatniť." odpovedá Daniel Horváth.
Ako Dr. Horváth na záver poznamenal, dvojročná zákonná záruka sa v každom prípade vzťahuje aj na tovary dlhodobej spotreby dovážené z tretích krajín (textil, elektronika, obuv a iné), ktoré sú predávané spotrebiteľom aj na trhových miestach (napríklad blšák). Nová záručná doba je samozrejmá aj u sezónneho tovaru z výpredajov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári