uviedla Zuzana Bobriková, hovorkyňa košického magistrátu. "A to uzavreté parkoviská s 386 parkovacími miestami na Festivalovom námestí, Letnej ulici, pri Jumbo centre, pri Astórii na Južnej triede, na Kasárenskom námestí (na snímke), pri obchodnom centre Merkúr a na Orlej ulici." V druhom prípade ide o tzv. líniové parkoviská (pozdĺžne, kolmé a šikmé) s 3348 parkovacími miestami, na ktorých je potrebné zabezpečiť údržbu parkovacích automatov vrátane výberu a odvodu hotovosti.
Súťaže sa môžu zúčastniť fyzické aj právnické osoby. "Navrhovateľ musí vo svojom návrhu obsiahnuť kompletnú ponuku v súlade s podmienkami súťaže, ktoré si záujemcovia môžu vyzdvihnúť na magistráte." Návrhy na uzavretie zmluvy treba na magistrát doručiť do 21. júna 2004. "Nezvyšovanie poplatkov za parkovanie nie je podmienkou súťaže," povedala nám Z. Bobriková. "Preto nemožno vopred vylúčiť, že k tomu môže dôjsť. V rámci uzatvorených parkovísk je možné uvažovať o určení ceny za parkovanie, ktorá bude stanovená ako služba za strážené parkovisko. Musí ju však schváliť príslušný úrad ako limitovanú cenu. Na líniových parkoviskách by sa mal odstrániť predaj lístkov od komisionálnych predajcov. Spoplatňovanie by malo byť prostredníctvom parkovacích automatov alebo parkovacích hodín. Výšku poplatku stanoví všeobecne záväzné nariadenie."
Súčasné poplatky za parkovanie osobných áut na verejných platených miestach sa pohybujú od 10 korún za hodinu (mimo centrálnej mestskej zóny) do 30 Sk/hod. (centrálna mestská zóna) a napríklad ročná neprenosná parkovacia karta stojí 6-tisíc.
Za rok 2003 vybrala parkovacia služba mestskej polície poplatky z automatov v hodnote 6,4 milióna korún, na vyhradených parkoviskách 8,2 milióna a prostredníctvom komisionálnych predajcov a stánkov 10,8 milióna, čiže spolu 25,4 milióna Sk. Mesto chce prenájmom dosiahnuť zvýšenie kvality plateného parkovania a prostredníctvom súkromného nájomcu aj nárast výnosov z neho, optimálne údajne až na dvojnásobok doterajšieho príjmu, teda 50 miliónov. "Priemerná obsadenosť parkovísk je v súčasnosti necelých 30 percent. V prevádzke máme len jeden rampový systém na Námestí osloboditeľov."
A keďže mesto nedisponuje dostatočnými financiami na zriadenie ďalších rámp, ktoré sú vysoko efektívnymi formami vyberania parkovného, očakáva to práve od externej firmy. "V zóne plateného parkovania je umiestnených 43 parkovacích automatov, ktoré patria k základnej forme spoplatneného parkovania." Povinnosťou nájomcu bude ich údržba a, samozrejme, aj kontrola, že parkujúci motoristi zaplatili. "Doplnkovou formou sú jednorazové parkovacie karty vybavené viacerými bezpečnostnými prvkami, znemožňujúcimi ich falšovanie," informovala nás hovorkyňa magistrátu.
Systém plateného parkovania upravuje v Košiciach všeobecne záväzné nariadenie v súčinnosti so zákonom o premávke na pozemných komunikáciách a zabezpečuje ho mestská polícia prostredníctvom svojej parkovacej služby. "Pri voľnom parkovaní pre verejnosť sa poplatky vyberajú prostredníctvom parkovacích automatov, rampovým systémom alebo rôznymi druhmi platobných kariet. V prípade vyhradeného parkovania s určením parkovacieho miesta sa vyberá ročný poplatok." Voľné parkovanie bez poplatku sa týka telesne postihnutých osôb, vozidiel zabezpečujúcich ochranu života a zdravia občanov a vozidiel samosprávy a štátnej správy na základe súhlasu primátora mesta. V súčasnosti je vydaných spolu cca 1500 parkovacích kariet.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári