žiakov, no v súvislosti s peniazmi aj veľké problémy.
"Vzdelávame žiakov v troch variantoch mentálneho postihnutia, od najľahšieho, až po to najťažšie. V tomto roku sme však dostali do rozpočtu oproti minulému roku o dva milióny korún menej. Pri rozdeľovaní financií sa totiž pre špeciálne školy nebrala do úvahy diferenciácia variantov, ale peniaze sa delili podľa najľahšieho postihu. Pritom každý z variantov má stanovený iný počet žiakov v triedach," hovorí riaditeľka školy Mgr. Iveta Baková.
Ako dodáva, nedostatok peňazí už museli riešiť aj radikálne... "Museli sme už teraz prepustiť štyroch zamestnancov. Triedy, kde bol nižší počet žiakov, sa jednoducho v rámci ročníka spoja. Týmto krokom ušetríme pol milióna korún do konca školského roka. Máme tu však aj autistické deti, ktoré vzdelávame v elokovanom pracovisku na Sídlisku KVP. Tam však musíme platiť prenájom a réžijné náklady, preto deti presunieme na Vojenskú ulicu. Trocha sa potlačíme. Ani tieto opatrenia však nestačia na vykrytie deficitu."
Krajský školský úrad vyzýval riaditeľov na pripomienkovanie rozpočtu. Špeciálna ZŠ tak urobila. Rozhodnutie má v rukách Ministerstvo školstva SR. "Stále čakáme na odpoveď. V minulom roku sme mali rozpočet 10 miliónov, teraz nám chýba dvadsať percent."
Podľa I. Bakovej zatiaľ škola beží, no riaditeľka sa obáva problémov. "Bojíme sa, dokedy bude škola fungovať. Verím, že ľudia na ministerstve majú srdce a dokážu si zosúladiť, že tieto deti nemajú šancu sa inde vzdelávať. Veď podľa Ústavy SR má každý právo na vzdelanie. Ak nám nedoplatia, spojíme sily a budeme burcovať Ministerstvo školstva SR. Kompetentní o probléme vedia, do úvahy prichádzajú protesty za účasti rodičov."
Táto Špeciálna základná škola je jedinou v Košickom kraji, ktorá vzdeláva autistické deti. "Momentálne ich máme pätnásť. V minulosti sa začalo experimentálne overovania vzdelávania týchto detí pomerom jeden učiteľ, dve deti. Ďalšie deti, ktoré sa nám hlásili, už nemohli byť zaradené do projektu a teraz ich vzdelávame v triedach pre deti s viacnásobným postihnutím. Tam má učiteľ 4 - 6 detí. Je ale veľmi ťažké ich takto zvládnuť, preto sme skúsili pomoc asistentov učiteľa. Ani na tých však nie sú peniaze. Preto sme v spolupráci s úradom práce a využívaním európskych sociálnych fondov od mája prijali štyroch pracovníkov na aktivačnú činnosť."
Záujem rodičov, ktorí majú autistické deti, je veľký, škola ho však pokryť nedokáže. "Pomery, ktoré vládnu v školstve, náme nedovoľujú, aby sme prijali ďalšie deti. Aj keď záujem je veľký. Súvisí to s finaciami, ale aj priestormi. Potrebovali by sme viac peňazí, aby sme vytvorili triedy. Problém je aj s ich vybavením. Máme starý nábytok, pozbieraný z domácností. V Bratislave je to však inak. Hoci sa povie, že nábytok, je len kúsok dreva, pre tieto deti je úprava prostredia dôležitá."
Riaditeľku trápi aj slabá spolupráca učiteľov základných škôl s výchovnými poradcami a psychológmi. "Deti k nám prichádzajú často v neskoršom veku. Tá kooperácia krokov zrejme nie je na takej úrovni, aby sa včas zistilo, na čom dieťa vlastne je. Zlá je aj informovanosť rodičov o existencii špeciálnych škôl. Deti majú niekoľkokrát odloženú školskú dochádzku, potom opakujú ročník a až potom prichádzajú k nám. Nevedia písať, čitať a vlastne rodičia nevedomky ubližujú dieťaťu. Keby včas vyhľadali odborníkov, dostali by pomocnú ruku."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári