Českom sú pohonné látky na Slovensku drahšie. Kým napríklad v Česku stojí liter naturalu 95 v prepočte 34,94 koruny (27,30 Kč), niekoľko kilometrov vzdialená pumpa na opačnej strane hraníc ho predáva za 35,10 koruny. Obe čerpacie stanice sú pritom rovnakej značky. Veľkú časť z konečnej ceny benzínu aj nafty síce tvoria dane, no i po očistení od nich sú slovenské ceny vyššie. Prečo je slovenský benzín drahší?
Podľa niektorých názorov treba pri hľadaní odpovede zájsť niekoľko rokov do minulosti, keď sa na Slovensku ešte len privatizovali čerpacie stanice. Jediná rafinérka Slovnaft bola od roku 1995 sprivatizovaná a krátko po privatizácii jej štát predal najväčšieho majiteľa čerpacích staníc Benzinol. V jedných rukách sa tak ocitla výroba aj predaj. To natrvalo poznačilo konkurenčné prostredie. "Tým, že jediný hráč na trhu je schopný podstatne ovplyvniť cenu, sa potiera jeden z hlavných princípov konkurencie," hovorí analytik Tatrabanky Robert Prega. Prejavom nedokonalej konkurencie je potom neschopnosť konkurentov bojovať o zákazníka cenou. "Nikto si nemôže dovoliť vážne konkurovať cenou. Stal by sa nekonkurencieschopný. Pre všetkých ostatných je výhodnejšie sa prispôsobiť, ako sa snažiť bojovať cenou. Šanca zvýšiť si tak svoj vlastný trhový podiel by bola veľmi problematická," dodal Prega.
Do situácie na trhu občas zasiahne Protimonopolný úrad. V čase privatizácie Benzinolu Slovnaftom prikázal Slovnaftu zbaviť sa časti púmp. O tri roky neskôr dal najväčšiemu hráčovi pokutu 100 miliónov korún za zneužívanie dominantného postavenia. Slovnaft pokutu nikdy nezaplatil. Po niekoľkých odvolaniach sa stala premlčanou. Protimonopolný úrad tak v podstate len konštatuje nedokonalosť trhu. "Výsledok (našich) šetrení bol vždy taký, že Slovnaft, ktorý ma dominantnú pozíciu na trhu, určuje cenu benzínu. Ostatné firmy na trhu sú podstatne slabšie a je pre ne najjednoduchšie sledovať tieto ceny," povedal Ján Šufliarsky, ktorý na úrade šéfuje odboru kartelových dohôd. Príčinu rozdielnych cien na Slovensku a v Česku vidí práve v iných konkurenčných podmienkach.
Spoločnosť Slovnaft vysvetľuje rozdiely inak. "To, že maloobchodné ceny v SR a ČR sa mierne líšia, je dané rozdielnou štruktúrou týchto trhov, rozdielnou štruktúrou distribučných kanálov, daní, vývoja menových kurzov atď. Napríklad dôležitým faktorom je skutočnosť, že Česká republika je oveľa viac a lepšie poprepájaná produktovodmi, čo znižuje distribučné a logistické náklady do ČR i v rámci ČR," povedala hovorkyňa Slovnaftu Kristína Félová. Vplyv konkurencie pripustila len čiastočne: "V ČR je aj viac hypermarketov a veľkých nákupných stredísk, ktoré prevádzkujú svoje vlastné nízkonákladové čerpacie stanice (bez dodatočných služieb), pričom pre tieto spoločnosti je predaj motorových palív len doplnkovou službou." Práve vstup obchodných reťazcov do benzínového biznisu dáva nádej, že aj na Slovensku sa konkurencia zostrí. Rozdiel medzi cenou benzínu v hypermarkete a na benzínovej pumpe predstavuje viac ako korunu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári