nedostatočné. Pritom je v súčasnosti na cestách a parkoviskách Košického kraja okolo 2500 vrakov.
"V Košiciach príslušníci Mestskej polície zistili 194 vozidiel bez poznávacích značiek a ďalších 89 so značkami, ktoré ale vykazujú znaky vraku. Za dodanie na likvidáciu zaplatíme majiteľovi vozidla tisíc korún. Ak ho k nám nevie dopraviť, odrátame mu náklady na prepravu. Tieto peniaze si následne uplatňujeme z recyklačného fondu," hovorí predstaviteľka košickej firmy na likvidáciu vrakov Fe-Markt Mária Bendíková.
Podľa predstaviteľov firiem zaoberajúcimi sa likvidáciou vrakov by ale mestskí policajti v spolupráci s dopravnými inšpektorátmi mali iniciovať proces vyhľadávania majiteľov.
"Následne ich môžu aj pokutovať, ak vrak neodpracú. Riešenie tohto problému má plne v rukách Mestská polícia. Problém v zákonných opatreniach nie je, pretože legislatíva je zosúladená s predpismi Európskej únie. Na východe Slovenska sú dve firmy, ktoré dokážu vraky likvidovať a práve v tejto oblasti má tento región náskok pred ostatnými na Slovensku. Aj keď je kapacita ich liniek 15 áut denne, za prvý kvartrál firma Fe-Markt znehodnotila 61 vozidiel," hovorí riaditeľka sekretariátu Združenia automobilového priemyslu SR Mária Nováková.
Aj z tohto počtu tvorili väčšinu nákladné vozidlá, osobných sa podarilo zlikvidovať len 28. Aj to ľudia sami zatelefonovali. Takto sa však vraky z ulíc nedostanú. "V prípade, že ide o auto, ktorého vlastník je neznámy, uloží sa na záchytnom parkovisku. Tam musí zotrvať jeden rok, teda na obdobie potrebné na prepadnutie majetku v prospech štátu a jeho následnú likvidáciu."
Aj keď na jednej strane predstavitelia firiem poukazujú na problém s vrakmi a postupnosťou krokov, ako dostať takéto auto k likvidácii, vedúci referátu výstavby a životného prostredia Magistrátu mesta Košice Peter Nagy má trocha iný názor.
"Mesto nemá legislatívne páky na označenie vraku za odpad - teda vec bez majiteľa. Ako sa dá povedať, že toto auto vrak je a tamto zas nie? Musíme chrániť majetkové práva, preto sa nedá razantnejšie postupovať pri odpratávaní vrakov," oponoval P. Nagy. Predstavitelia firiem však tvrdia, že aj napriek dostatočnej legislatíve nie všetky zložky robia to, čo by mali. Na druhej strane ide o zamotanú situáciu, pretože pri odhlasovaní auta z evidencie má jeho majiteľ dve možnosti.
"Buď donesie potvrdenie, že ho zlikvidoval v autorizovanej firme, alebo čestne prehlási, že si ho ponecháva. U nás to však vnímajú ľudia ináč ako v zahraničí. Majú pocit, že ak si auto rozoberú a predajú na súčiastky, zarobia viac, ako tú tisícku, ktorú dostanú pri likvidácii. Každý si musí uvedomiť, že ľuďom nemožno jednostranne prikázať, aby svoje auto zlikvidovali. Musia mať právo voľby. Je ale pravda, že v zahraničí si ponechávajú zväčša veterány," uviedla M. Nováková.
Ako dodala, kópiu so spomínaným prehlásením by mal občan poslať aj na Obvodný úrad životného prostredia. To ale nik nerobí.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári