siete. Hoci niektorí predstavitelia samosprávy majú pocit, že peniaze, ktoré by mohli zlepšiť infraštruktúru na východe republiky, pôjdu kvôli výstavbe automobilky Hyudai KIA do Žiliny, podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy Jána Kotuľu (KDH) sú ich obavy neopodstatnené. "Môžem potvrdiť, ža každá koruna, ktorá bola plánovaná na východ, k vám aj naozaj príde. Diaľnica do Žiliny nebude mať vplyv na to, ako sa prerozdelia finančné prostriedky na dopravné stavby a ani sme kvôli nej na ministerstve vôbec nemenili harmonogram priorít. Stavby, ktoré sa majú začať, sa aj skutočne začnú. Navyše na dokončenie diaľnice do Žiliny pripravujeme rokovania aj s použitím eurofondov a Európskeho kohézneho fondu a v dohľadnom čase vznikne aj Diaľničná spoločnosť, ktorá si na jej výstavbu zoberie aj úvery."
Aj preto sa vraj východniari nemusia obávať, že rozvoj diaľničnej siete bude len v okolí Žiliny a Bratislavy, kde sa momentálne dobudováva jej komplexný diaľničný obchvat v úsekoch Viedenská cesta Prístavný most a Lamačská - Staré Grunty. V tomto roku by napríklad malo ísť veľké množstvo finančných prostriedkov na budovanie diaľnice Važec - Štrba - Mengusovce, pričom jej otvorenie by malo byť najneskôr v roku 2006. Ak všetko dobre pôjde, už v tomto roku by sa mohlo začať s výstavbou ďalšieho úseku medzi Mengusovcami a Jánovcami pri Poprade.
"Momentálne je to v štádiu výberu dodávateľa. Ak to stihneme ešte do konca roka, predpokladám, že najneskôr v koncom roka 2007 by mohla byť aj dokončená. Do prípravy sa s určitým oneskorením postupne uvádzajú aj diaľničný úsek Prešov - Svinia alebo obchvat Svidníka," povedal nám J. Kotuľa (na snímke).
Prioritou ministerstva dopravy je momentálne prepojenie Bratislava - Žilina - Košice, ako aj dokončenie rýchlocesty z Nitry na Zvolen. Celá severná vetva diaľnice, hoci niekde iba s polovičným profilom, by vraj mala byť hotová do roku 2010. Štátny tajomník je o týchto svojich slovách presvedčený napriek tomu, že okrem východoslovenských úsekov je potrebné vybudovať aj viacero náročných tunelov medzi Žilinou a Ružomberkom. "Možno je to smelá vízia, ale nie nerealizovateľná. Je tam síce zložitý terén, ale pri dostatku finančných prostriedkov a s použitím európskych fondov a súkromného kapitálu to môžeme stihnúť!"
Mnoho motoristov z Košického kraja však pri ceste do Bratislavy preferuje tzv. južný variant cez Zvolen a Nitru, ktorý je zhruba o 30 km kratší. V nasledujúcich rokoch síce pôjdu financie aj na tento ťah, avšak ich výška bude výrazne nižšia ako na "sever". Niečo sa však predsa len postaví...
"Do roku 2010 by mala byť kompletne hotová časť medzi hlavným mestom a Zvolenom po diaľnici, resp. rýchloceste. Okrem toho dovtedy urobíme aj obchvaty tých najhorších úsekov na trase medzi Zvolenom a Košicami. Už sa spracuvávajú projektové dokumentácie ohľadom obchvatu obcí Figa a Ožďany, ako aj ďalšieho neuralgického bodu Tornale. Tam by sa už nemalo ísť cez mesto, ale taktiež cez nový obchvat. Neskôr by sa mal dokončiť celý tento úsek v okolí Rimavskej Soboty a to vďaka prostriedkom zo štrukturálnych fondov EÚ. Od dostatku financií bude potom po roku 2010 závisieť, ktoré ďalšie úseky sa budú na tejto trase stavať a kedy bude dokončená," tvrdí Ján Kotuľa.
Ako ešte dodal, hoci sa v odborných kruhoch hovorí aj o potrebe výstavby diaľnice z Budimíra cez Dargovský priesmyk až k ukrajinským hraniciam, momentálne je táto myšlienka finančne nerealizovateľná. Nevylúčil však, že ak by sa Ukrajina mala stať členom EÚ, tento zámer sa prehodnotí. "Ak kompletne dobudujeme severný a južný ťah s Bratislavy do Košíc, začneme sa tým zaoberať. Predpokladám, že to bude najskôr o 8 až 10 rokov."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári