Košice - Milhosť, ani po včerajšku to nevyzerá, že by sa čoskoro mala začať stavať... Paradoxne už nie peniaze, lebo tie sa podľa šéfa výboru NR SR pre hospodárstvo a podnikanie Jána Rusnáka (SDKÚ) dokážu nájsť, ale spory o trasu rýchlocesty v chotári obce Kechnec môžu spôsobiť oddialenie projektových príprav minimálne o ďalšie dva roky! V takom prípade by bol jej najskorší termín uvedenia do prevádzky rok 2010 a to aj napriek tomu, že jej výstavba je podľa predsedu KSK Rudolfa Bauera najvýznamnejšou pritoritou kraja....
Viac svetla k tomu neprinieslo ani včerajšie stretnutie v Kechneci, ktoré zvolal práve J. Rusnák za prítomnosti štátneho tajomníka ministerstva dopravy Jána Kotuľu (KDH), predsedu KSK Rudolfa Bauera (KDH), starostu Kechneca Jozefa Konkolyho (NEKA), predstaviteľov U. S. Steelu, Molexu a odborníkov z ministerstva a Slovenskej správy ciest (SSC). Keďže sa pôvodných troch variantov cesty sa Kechnečanom nepáčila ani jedna, SSC navrhla v zastúpení Jána Škodu zo svojho košického pracoviska kompromisný tzv. fialový variant. Ten by neišiel cez obec, ale zhruba v polovici by preťal súčasný priemyselný park. S takouto alternatívou sa síce stotožnili prítomní odborníci, avšak nevzbudila nadšenie u riaditeľa vonkajších vzťahov Molexu Miloša Somoru. Najviac však protestoval starosta J. Konkoly. "Dúfam, že to nemyslíte vážne? Máme už podpísané zmluvy so zahraničnými investormi. Bol by som veľmi nerád, keby sme kvôli tomu skončili na medzinárodnom súde, ale ak máte zbytočných niekoľko miliárd, tak prosím... To je akoby ste nám postavili most ponad neexistujúcu rieku. Tým by sme rozsekli priemyselný park na polovicu. Obec tiež príde aj o 20 hekrátov pôdy, no nehnevajte sa, kde sme? Veď to je návrat do komunizmu!"
Starosta navrhol úplne inú možnosť. Cesta by sa úplne mala vyhnúť obci ako aj priemyselnému parku z pravej strany, pričom by sa potom oblúkom nevrátila k terajšiemu hraničnému priechodu, ale vznikol by nový asi dva kilometre západne od toho súčasného. Konkolyho variant by síce vyhovoval obci, no zas pre zmenu vyvolal vrásky na čele zástupcom štátnych inštitúcií.
"Chceme to skoordinovať tak, aby sa urýchlil proces projektovej prípravy a výstavba sa mohla čo najskôr začať. Problém je v tom, aby sa zjednotilo stanovisko obce Kechnec so záujmami štátu a VÚC. V žiadnom prípade nehovoríme o riešení nového hraničného priechodu, to sme zamietli. Fialový variant, je podľa nás najlepší a je aj v súlade so záujmami kraja," povedal Ján Rusnák, no neskôr svoj názor zmenil.
Stretnutie sa totiž dostalo do slepej uličky ako prednedávnom, keď sa na ňom zúčastnil aj minister dopravy Pavol Prokopovič... Do úvahy sa opäť dostal zelený variant. Avšak M. Somora upozornil, že v takom prípade rýchlocesta takmer za dverami ich závodu môže spôsobiť výrazné komplikácie pri výrobe, keďže v hale musí byť čerstvý vzduch a navyše sa boja aj otrasov. Starosta Konkoly to taktiež označil za neprijateľnú vec pre občanov obce.
Ministerstvo dopravy sa podľa J. Kotuľu prikláňa k zelenému variantu s tým, že v miestach, kde by bola cesta blízko pri novopostavených rodinných domoch, by sa vybudovali protihlukové bariéry, prípadne by rýchlocesta bola "zasadená" hlbšie v teréne. V prípade záasadného nesúhlasu si však vie predstaviť aj rokovanie s Maďarmi o novom hraničnom prechode, ktoré by mohlo prebehnúť už počas jeho júnovej návštevy Budapešti. "Ak s tým však s tým Maďari nebudú súhlasiť, budeme sa musieť vrátiť k zelenému variantu, hoci starosta s tým nesúhlasí. Chápeme, že aj Kechnec má svoje záujmy a preto sa snžíme nájsť riešenie, ktoré by bolo prijateľné pre všetkých a nepredražilo by túto stavbu. Prepokladám, že celá realizácie rýchlocesty by vyšla na zhruba tri miliardy korún," myslí si štátny tajomník J. Kotuľa.
Naopak, J. Konkoly neodchádzal práve v najlepšej nálade. "Nemáme dôveru k žiadnej alternatíve, navyše doteraz nikto nereagoval na naše pripomienky. Požiadame o medzinárodný audit, aby sa posúdil vplyv na životné prostredie. A potom sa rozhodneme, čo ďalej..."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári