verejnom záujme sa počíta s medziročným úbytkom kilometrov až na úrovni 300-tisíc. To všetko bude mať za následok zmeny, ktoré pocíti každý, kto využíva mestskú hromadnú dopravu.
"Valné zhromaždenie prijalo uznesenia o vývoji výkonov DPMK na tento rok, ale primátor ešte zmluvu s mestom nepodpísal. V minulom roku sme trocha plánované výkony prekročili, ale ak by vstúpil do platnosti navrhovaný plán 14,9 milióna kilometrov, budeme musieť obmedziť dopravu," vysvetľuje dopravný riaditeľ DPMK Štefan Dutko.
Ako dodal, v prvej fáze sa dopravný podnik zameria na mimošpičkové časy, teda ranné a večerné spoje.
"Uvidíme, akú úsporu dosiahneme a následne po posúdení sa ukáže, kde sa dá ešte obmedzovať. Ak by zmluvu primátor nepodpísal, bolo by nutné vytvoriť novú, otázka je akú. Tento rok však máme oproti minulému o 300-tisíc vozových kilometrov menej. Ak by sme ich rozložili na celý rok, bolo by to dobré, ale od júna, či júla to bude dramatické," vraví Š. Dutko a prízvukuje, že DPMK má objektívne menej peňazí.
"Musíme platiť vyššiu daň z pridanej hodnoty ako v minulých rokoch. O tieto peniaze prídeme a nik nám ich nenahradí. Druhá vec je, že sledujeme už tri roky mierny úbytok cestujúcich a to hlavne tých, ktorí cestujú na riadne cestovné. U zľavnených lístkov je stav vyrovnaný, tam nám však tržby nevyskočia. Nevieme ovplyvniť, že cestujúpci nevyužije naše služby."
A ako by mala po obmedzeniach doprava vyzerať?
"Moja filozofia je taká, aby sme v čo najmenšej miere ovplyvnili časy od 6. do 8.30 hodiny a od 14. do 17. hodiny, kedy je doprava frekventovaná. Ľudia chodia do práce, to by sme radi zachovali. Ponúkame však službu za takých podmienok, aké nám dovoľujú financie," uviedol dopravný riaditeľ.
Dopravný podnik má finančné problémy už niekoľko rokov. V tom minulom, došlo k zásadnému obmedzeniu dopravy, teraz príde ďalšia. Donekonečna to však nejde, preto sme sa opýtali, či podnik vôbec rok prežije.
"Musí. Samozrejme, že môžeme variť len z peňazí, ktoré máme. Čo sa týka životnosti podniku, aj keby boli problémy, verím, že to prežije."
Aj za cenu redukcie počtu zamestnancov?
"Jednoznačne sa organizačné zmeny DPMK nevyhnú. Budeme ich realizovať, prijali sme doktrínu postupných krokov. Hromadné prepúšťanie nehrozí, chceme to urobiť tak, aby sme vedeli našich ľudí správne orientovať," uviedol Š. Dutko.
Otázka však znie, či sa začne prepúšťať opäť od spodných priečok zamestnaneckého rebríčka, alebo redukcia stavu postihne aj prebujnený aparát vedúcich pracovníkov.
"Podľa mňa sa to dotkne všetkých zložiek. Predstavenstvo dalo úlohu riaditeľom úsekov, aby predstavili svoj pohľad na túto problematiku. Následne by malo dôjsť k diskusii na predstavenstve a potom by sa mal dostaviť aj efekt. Ťažko hovoriť o prezamestnanosti, ale musíme reagovať na to, že sa nám znížia výkony."
Dopravný podnik drží zrejme minimálne na Slovensku prvenstvo v počte riaditeľov na stav zamestnancov.
"Táto otázka je nešťastná. To, čo sme urobili, že sme námestníkov premenovali na riaditeľov, vyplynulo z potreby realizácie projektu pre trolejbusovú dopravu. Odporučili nám, aby sme zmenili názvy tak, aby korešpondovali s tými, ktoré sú zaužívané v západnej Európe."
Riaditeľov je však priveľa...
"Neprislúcha mi to komentovať, ale predpokladám, že aj táto otázka príde v rámci reštruktualizácie firmy na pretras. Ja sa tomu nebránim."
O zvýšení cestovného sa zatiaľ len tak pošepkáva, odkedy dôjde k zmene?
"Naposledy sme upravovali cestovné v roku 2001. Sú však rôzne názory na túto otázku. K dnešnému dňu sme návrh novej tarify nezačali pripravovať. Avšak rozpráva sa o nej. Netvrdím, že nie. Počkáme, kým bude podpísaná zmluva s mestom a následne sa uvidí, čo ďalej."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári