vodiča zhavarovaného autobusu v Úhornej JUDr. Vladimír Bajtoš.
Podľa neho znalci z Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline urobili podľa jednoznačný záver, že ručná brzda bola nefunkčná. "Teda nie čiastočne nefunkčná - ale nefunkčná. A to po tom, čo dva týždne pred nehodou bol autobus v oprave, pričom objednávka znela na opravu bŕzd. A to išlo o autobus, ktorý jazdil na pravidelnej linke v extrémne kopcovitom teréne. Budem sa preto v trestnom konaní dôrazne pýtať, ako je možné pustiť autobus z opravy s takouto brzdou. Najmä ak bolo vyšetrovacím pokusom, ktorého vykonanie som ako obhajca navrhol preukázané, že napriek extrémnej strmosti a zaťaženiu, funkčná ručná brzda udržala bez problémov autobus na ceste. Ale bez funkčnej brzdy klin so zaradeným II. rýchlostným stupňom autobus na ceste neudržal."
Vodičovi sa kladie za vinu, že nezaistil vozidlo proti spätnému pohybu klinom, v dôsledku čoho došlo k nehode a následku. "Vyšetrovací pokus preukázal, že i keby si túto povinnosť, ktorá mu vyplýva zo zákona splnil, k nehode by došlo a to práve pre nefunkčnosť parkovacej brzdy. Je možné samozrejme, ex post špekulovať o tom, čo mal vodič všetko urobiť, aby zabránil nehode. To by však musel vedieť, že dva týždne po oprave bŕzd jeho parkovacia brzda je taká, aká je."
Výstupné testy po oprave bŕzd podľa nie sú k dispozícii. "Znalcami však bolo zistené, že bola vymenená súčiastka, súčasťou ktorej bol chybný ventil. Nebola však daná nová súčiastka."
Bajtoš dodáva, že vo všeobecnosti nepovažuje za správne, ak sa o dôkazoch vo vyšetrovanej veci vedú diskusie mimo rámca vyšetrovania. "K dôkazom sa však vyjadril riaditeľ SAD Košice dopravná spoločnosť zavádzajúcim spôsobom, preto som cítil potrebu k niektorým jeho tvrdeniam sa vyjadriť."
A uzavára: "posúdenie zavinenia aj spoluzavinenia je treba nechať na súd, no treba sa opýtať, či nikto nemá zlé svedomie..."
V autobuse, ktorý patril spoločnosti SAD Košice, dopravnej spoločnosti, cestovali veriaci väčšinou v dôchodkovom veku na púť do Úhornej. Na jednej z ostrých zákrut Pačianskeho kopca autobus vypovedal službu a ostal stáť. Vodič zatiahol ručnú brzdu a vystúpil zistiť, čo sa stalo. Vozidlo sa však dalo do pohybu spätne dole prudkým kopcom. Na Pačianskom kopci vyhaslo spolu 13 ľudských životov. Voči 48-ročnému vodičovi vzniesol krátko po nehode policajný vyšetrovateľ obvinenie pre trestný čin všeobecného ohrozenia.
Autor: ss
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári