Korzár logo Korzár Košice

Praprababička Katka si opäť veselo zahvízdala

Košice - Napriek tomu, že tohto roku oslavuje úctyhodné 120. narodeniny, v sobotu si znovu veselo zahvízdala. Najstaršiu funkčnú parnú lokomotívu na

Slovensku, a podľa niektorých odborníkov aj v Európe, prebudili v košickom Rušňovom depe zo zimného spánku. Praprababička dnešných rýchlovlakov bude od 1. mája do konca augusta opäť robiť radosť na úzkorozchodnej Detskej železnici v Čermeľskom údolí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Je to krásna mašinka. Na to všetko, čo prežila, je vo výbornej kondícii. V rámci generálnej opravy, ktorú robili v roku 1990 v Českých Veleticiach, dokonca nemuseli meniť ani kotol. Klobúk dole pred našimi predkami, boli to majstri nad majstrov," usmieva sa rušňovodič Ján Rozman, ktorý s historickou lokomotívou Katkou jazdí desiaty rok.

SkryťVypnúť reklamu

Katku vyrobili v roku 1884 v nemeckom Erfurte. Do roku 1965, kedy ju vyradili z prevádzky, fungovala striedavo na úzkorozchodých tratiach medzi Gelnicou, Mníškom nad Hnilcom a Smolníkom a medzi Hronskou Breznicou a Banskou Štiavnicou. Od roku 1974 až do generálky v roku 1990 stála na podstavci ako pamätník v Rušňovom depe v Spišskej Novej Vsi. Od roku 1991 patrí k najväčším atrakciám Košíc.

K vzácnemu jubileu Katky prišli do rušňového depa zagratulovať aj jej príbuzní. Na točni sa producíroval nádherný parný rušeň radu 486, špeciálne vyrobený pre tzv. Štrbskú rampu. "Vyrobili ho v roku 1936 v Škodových závodoch. V tom čase neexistovali lokomotívy, ktoré by zvládli náročné stúpanie na Štrbu. Zelený Anton to hravo dokázal," približuje slávnu minulosť nádherného zeleného stroja pomocný rušňovodič Ivan Jandík.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi gratulantmi nechýbali ani mladší potomkovia - dieslové lokomotívy, raritná drezina, či najmodernejšia motorová jednotka rady 840, ktorú vyrobili vlani v Železničných opravovniach a strojárňach Vrútky.

"Vážime si prácu našich predchodcov, ktorí vytvorili tieto krásne stroje. Aj keď to nie je jednoduché, všetky sa snažíme zachovať vo funkčnom stave. Konštrukcia parného rušňa si vyžaduje permanentnú starostlivosť a aj čosi navyše, keď mu človek nedá dušu, zomiera. Je to vec srdca i profesionálnej hrdosti," hovorí prednosta Správy koľajových vozidiel Jaroslav Bajužik.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 449
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 204
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 143
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 822
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 460
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 158
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 921
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 165
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu