pritom manažment spoločnosti si nakúpil vozidlá značky BMW. Navyše pociťujú aj ďalšiu skrivodlivosť... "Výrobca autobusu udáva normu spotreby nafty vyššiu ako vedenie SAD, pričom každý druhý autobus je starší ako 12 rokov. Ak vedenie SAD hovorí o tom, že zarábame dobre, nie je to pravda. Myslím, že mzda pod 10-tisíc je pre človeka, ktorý je zodpovedný za toľko ľudí a autobus, dosť málo. Nech si to niekto skúsi," tvrdia vodiči.
Generálny riaditeľ SAD Ing. Ľubomír Gerši (snímka na titulnej strane) si však myslí o spotrebe svoje: "To je relatívne. Na autobuse sa dá ísť tak, aby sa dosiahla normálna spotreba, ale aj veľmi vysoká. V papieroch sú uvedené spotreby, ktoré sa robia za určitých umelých režimov - aj keď by mali približne kopírovať situáciu na cestách. My však vieme, že situácie, ktoré sa vyskytujú v osobnej doprave, sú rôznorodé. Mení sa charakter cesty, počasia, obsaditeľnosti vozidla. Vždy budeme tlačiť na to, aby mali nízku spotrebu. Či sa im to bude páčiť, alebo nie. Nahráva nám skutočnosť, že kopec vodičov sa do tejto spotreby zmestí. Teda sťažujú sa tí, ktorí sa nezmestia."
Na otázku, či to nie je spôsobené skutočnosťou, že niektorí majú horšie autobusy, odpovedá: "Autobus sa dá opraviť. To nie je problém. Ide o to, či vodič tomu venuje dostatočnú pozornosť, alebo či jeho nadspotreba nezakrýva niečo, čo je nekalé."
Podpredseda predstavenstva SAD - KDS, a. s., Ing. Martin Sojka ho dopĺňa: "Po technickej stránke, čo sa týka motora, by dnes nemal byť problém. Veľa sa urobilo v systéme údržby a opráv. Košice majú opravárenské stredisko v rámci SAD-iek na Slovensku najlepšie vybavené. Nepoznám šoféra, ktorý by chodil so zlým autobusom, okamžite by sa opravoval."
Vodiči majú podľa vedenia podniku dobré platy...
"Priemerný plat vodiča je okolo 14-tisíc korún. Robíme najväčší rozvoj SAD v rámci Slovenska. Tohto roku investujeme 150 miliónov korún do rozvoja firmy. Ak zabránime všetkým únikom v tejto spoločnosti, je predpoklad aj rastu miezd. Dnes musíme investovať 13 miliónov korún len preto, aby sme zabránili únikom nafty. Ak by sa nekradlo, tak tieto peniaze môžu ísť na navýšenie miezd," hovorí Ing. Ľubomír Gerši.
A koľko tvoria vo finančnom vyjadrení úniky nafty?
"Nevieme to presne, ale predpokladáme, že ročné úniky sú rádovo v miliónoch korún. Tejto téme sme sa veľmi venovali a ideme do toho dať veľké investície. Momentálne sme v štádiu realizácie inštalácie systému, ktorý nám povie o autobuse presne čo robí a akú má spotrebu. Nie sú to malé peniaze, ale každý voz bude tak sledovaný, že ani 50-metrovú zachádzku nebude môcť urobiť. V tomto smere sú totiž rezervy a treba proti nim bojovať. Budeme naďalej nekompromisní a kto bude manipulovať s naftou, hodnotami firmy, pôjde preč. Tento systém sa však bude využívať aj na manažovanie či systém riadenia dopravy. Úspora sa totiž dá dosiahnuť aj na základe nastavenia prevádzkových pomerov."
Úspora však súvisí aj so stavom vozového parku. Ten, hlavne v prímestskej doprave, dlhší čas nekorešpondoval so štandardami. "Od decembra sme kúpili osemnásť nových prímestských autobusov. Riešiť však stav vozového parku len nákupom nových autobusov nie je možné a nik to tak nerobí. Na to by boli potrebné miliardy korún a ekonomika, ktorá je v doprave, to nedovoľuje. Musíme robiť kombináciu opráv, modernizácií a nákupu nových vozidiel. Náš zámer je 40 autobusov zmodernizovať a dvadsať kúpiť v priebehu jedného roka. Tento zámer je dlhodobý, nastavujeme mechanizmus tak, aby sa nám podarilo v priebehu niekoľkých rokov vyriešiť technický stav," dodáva generálny riaditeľ.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári