Korzár logo Korzár Košice

Bývalý pilot Miloslav Rezek je z konca VLA sklamaný

Košice - Bývalí piloti stíhacích lietadiel nostalgicky spomínajú na éru, kedy boli Košice mekkou letectva. Vojenská letecká akadémia M. R. Štefánika

píše svoju poslednú kapitolu, na sklonku uplynulého týždňa opustilo metropolu východu posledné lietadlo typu L -39 Albatros. Zaniká výcviková letka, podobný osud stihol aj akrobatickú skupinu Biele Albatrosy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Pred päťdesiatimi rokmi sme absolvovali let z Mílovíc pri Prahe do Košíc, kde prvýkrát pristáli bojové stíhacie lietadlá MiG - 15. Éra vojenského letectva v Košiciach sa odletom posledného Albatrosa končí," povedal nám pplk. v zálohe, 73-ročný Miloslav Rezek. Pilot prvej triedy, dlhoročný učiteľ lietania, pôsobil po skončení svojej pilotnej kariéry ako pedagóg na Vysokej leteckej škole.

SkryťVypnúť reklamu

"Lietal som na bojovom stíhacom lietadle sovietskej výroby MiG - 15, ktorý sem pred 50 rokmi priletel z Mílovíc. Pilotoval som ho od roku 1954, no lietaval som aj na Messerschmidte, na Haradoch, Delfínoch, či Albatrosoch. Neskôr som pilotoval z kabíny MiG -17 a a MiG -21," vysvetľuje M. Rezek.

Svojho času lietaval aj s prvým československým kozmonautom Vladimírom Remekom.

"Jeho sme v Košiciach učili, bol tu ako žiak. Jeden let sme spolu absolvovali, potom som mu pomáhal, keď išiel na prvé sólo v kabíne. Jeho otec bol veliteľom pluku v Košiciach," spomína čiperný dôchodca a v rukách pevne stíska maketu stíhačky MiG - 15. "Sám som si ju urobil, bol to taký zvyk pilotov. Viete, vtedy ešte neboli plastikové modely. Urobil som si teda všetko, na čom som lietal. Mám zbierku asi desiatich lietadiel. Vyrezával som ich z lipového dreva, kolieska som robil na sústruhu. Musel som to celé pilovať. Väčšinou každý pilot začínal ako chlapec s modelmi, pri vetroňoch, v aeroklube a následne sa dostal za vojenského pilota."

SkryťVypnúť reklamu

Z Košíc odletel posledný albatros a bývalému pilotovi to jedno nebolo...

"Úprimne, je mi ťažko na duši, búši mi srdce. Keď som počul skúšku motorov, vrátili sa spomienky. Lietal som 35 rokov a mám nalietaných 5500 hodín. Vyučil som stovky mladých pilotov. Keď som počul hukot motorov, hovoril som si - to je naposledy? Nakoniec aj niektorí členovia Bielych albatrosov boli moji žiaci. Predtým tu pôsobila Košická šestka, ktorá lietala na Delfínoch."

Miloslav Rezek žil lietaním celý život. Mašiny brázdiace oblohu mu neraz nedali spávať. "Najväčší trest pre nás bol, keď sme niečo vyparatili a veliteľ nám zakázal lietať. Museli sme sedieť na zemi a pozerať sa. Hrôza. Potom však človek zostarol...," vraví M. Rezek a s uľahčením na duši dodáva: "Ale lietal som do 54 rokov. Vtedy sa objavili problémy s obličkami. Tak som sa dal na výuku, mal som na starosti výcvik pilotov na trenažéroch."

SkryťVypnúť reklamu

Rozhodnutie zrušiť VLA, výcvikovú letku a Biele albatrosy berie bývalý pilot s nadhľadom, aj keď mu to nie je jedno. "Ak to beriem nostalgicky ako pilot, tak je to hanba, že k tomu dochádza. Ale objektívne musím povedať, že je to finančná otázka. Celý tento systém, vrátane letiska, bol postavený v rámci Varšavskej zmluvy. To bolo pripravované na vojnu, podobne tak výcvik pilotov. Museli sme ich školiť stovky. Ako Československo sme boli nárazníkový štát a mali sme cvičiť stíhačov. Podstatné bolo zadržať nápor dnešných priateľov. Ročne sme nalietali 12-tisíc letových hodín za rok. Stálo to obrovské peniaze. Počiatok dnešných udalostí začal už rozpadom Varšavskej zmluvy, došlo k odzbrojovaniu, rozdelila sa republika a potreba pilotov klesla. Nie sú peniaze."

Existovali však možnosti získať peniaze z výcviku zahraničných pilotov, prepočty hovorili, že by bola akadémia sebestačná... "To je pravda, ale bohužiaľ zase rezonuje otázka peňazí, veď na čom by ich cvičili? Tu je jedno lietadlo, albatrosy sú zastaralé. Jeden je síce prezbrojený, ostatné stoja v opravovniach a na modernizáciu nie sú peniaze. Sú to tridsaťročné stroje, ak to porovnáte s autom, to je po desiatich rokoch rachotina. Je to smutné, tragédia, že to tak dopadlo, ale je to zákonité."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 515
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 825
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 635
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 787
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 339
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 443
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 743
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu