píše svoju poslednú kapitolu, na sklonku uplynulého týždňa opustilo metropolu východu posledné lietadlo typu L -39 Albatros. Zaniká výcviková letka, podobný osud stihol aj akrobatickú skupinu Biele Albatrosy.
"Pred päťdesiatimi rokmi sme absolvovali let z Mílovíc pri Prahe do Košíc, kde prvýkrát pristáli bojové stíhacie lietadlá MiG - 15. Éra vojenského letectva v Košiciach sa odletom posledného Albatrosa končí," povedal nám pplk. v zálohe, 73-ročný Miloslav Rezek. Pilot prvej triedy, dlhoročný učiteľ lietania, pôsobil po skončení svojej pilotnej kariéry ako pedagóg na Vysokej leteckej škole.
"Lietal som na bojovom stíhacom lietadle sovietskej výroby MiG - 15, ktorý sem pred 50 rokmi priletel z Mílovíc. Pilotoval som ho od roku 1954, no lietaval som aj na Messerschmidte, na Haradoch, Delfínoch, či Albatrosoch. Neskôr som pilotoval z kabíny MiG -17 a a MiG -21," vysvetľuje M. Rezek.
Svojho času lietaval aj s prvým československým kozmonautom Vladimírom Remekom.
"Jeho sme v Košiciach učili, bol tu ako žiak. Jeden let sme spolu absolvovali, potom som mu pomáhal, keď išiel na prvé sólo v kabíne. Jeho otec bol veliteľom pluku v Košiciach," spomína čiperný dôchodca a v rukách pevne stíska maketu stíhačky MiG - 15. "Sám som si ju urobil, bol to taký zvyk pilotov. Viete, vtedy ešte neboli plastikové modely. Urobil som si teda všetko, na čom som lietal. Mám zbierku asi desiatich lietadiel. Vyrezával som ich z lipového dreva, kolieska som robil na sústruhu. Musel som to celé pilovať. Väčšinou každý pilot začínal ako chlapec s modelmi, pri vetroňoch, v aeroklube a následne sa dostal za vojenského pilota."
Z Košíc odletel posledný albatros a bývalému pilotovi to jedno nebolo...
"Úprimne, je mi ťažko na duši, búši mi srdce. Keď som počul skúšku motorov, vrátili sa spomienky. Lietal som 35 rokov a mám nalietaných 5500 hodín. Vyučil som stovky mladých pilotov. Keď som počul hukot motorov, hovoril som si - to je naposledy? Nakoniec aj niektorí členovia Bielych albatrosov boli moji žiaci. Predtým tu pôsobila Košická šestka, ktorá lietala na Delfínoch."
Miloslav Rezek žil lietaním celý život. Mašiny brázdiace oblohu mu neraz nedali spávať. "Najväčší trest pre nás bol, keď sme niečo vyparatili a veliteľ nám zakázal lietať. Museli sme sedieť na zemi a pozerať sa. Hrôza. Potom však človek zostarol...," vraví M. Rezek a s uľahčením na duši dodáva: "Ale lietal som do 54 rokov. Vtedy sa objavili problémy s obličkami. Tak som sa dal na výuku, mal som na starosti výcvik pilotov na trenažéroch."
Rozhodnutie zrušiť VLA, výcvikovú letku a Biele albatrosy berie bývalý pilot s nadhľadom, aj keď mu to nie je jedno. "Ak to beriem nostalgicky ako pilot, tak je to hanba, že k tomu dochádza. Ale objektívne musím povedať, že je to finančná otázka. Celý tento systém, vrátane letiska, bol postavený v rámci Varšavskej zmluvy. To bolo pripravované na vojnu, podobne tak výcvik pilotov. Museli sme ich školiť stovky. Ako Československo sme boli nárazníkový štát a mali sme cvičiť stíhačov. Podstatné bolo zadržať nápor dnešných priateľov. Ročne sme nalietali 12-tisíc letových hodín za rok. Stálo to obrovské peniaze. Počiatok dnešných udalostí začal už rozpadom Varšavskej zmluvy, došlo k odzbrojovaniu, rozdelila sa republika a potreba pilotov klesla. Nie sú peniaze."
Existovali však možnosti získať peniaze z výcviku zahraničných pilotov, prepočty hovorili, že by bola akadémia sebestačná... "To je pravda, ale bohužiaľ zase rezonuje otázka peňazí, veď na čom by ich cvičili? Tu je jedno lietadlo, albatrosy sú zastaralé. Jeden je síce prezbrojený, ostatné stoja v opravovniach a na modernizáciu nie sú peniaze. Sú to tridsaťročné stroje, ak to porovnáte s autom, to je po desiatich rokoch rachotina. Je to smutné, tragédia, že to tak dopadlo, ale je to zákonité."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári