Košickej dopravnej spoločnosti Ing. Ľubomír Gerši. Šoférovi sa najviac vytýkalo, že po odstavení vozidla nepodložil pod jeho kolesá klin, čo bolo dôvodom, prečo sa autobus dal do pohybu. Z pokusu však prekvapujúco vyplynulo, že klin pod kolesom by autobus patriaci košickej Sad-ke aj tak nezastavil!
Pripomeňme, že pri rekonštrukcii po zatiahnutí ručnej brzdy napriek chýbajúcemu klinu autobus stál stabilne na kopci, na rozdiel od osudného dňa, kedy došlo k nehode. Klin pod kolesami bez zatiahnutej ručnej brzdy a zaradenou rýchlosťou - dvojkou však už takú službu neurobil a pohol sa.
Ing. Gerši: "Myslím, že pri pokuse boli vyskúšané extrémne veci, čiže vyskúšalo sa, či drží samotne ručná brzda, zaradenie rýchlosti, alebo samostatne plyn. Ja hovorím, že keby sa dodržalo všetko, čo má byť, teda aj ručná brzda, aj zaradená rýchlosť, nemohlo sa to stať. Mimochodom, keď šofér v osudný deň vystupoval z autobusu, bol motor vypnutý. Autobus sa pohol vlastne až vtedy, keď ho opätovne naštartoval. Tvrdím, že za podmienok, keby ľudia vystúpili, pri podložení klinu, zatiahnutí ručnej brzdy a zaradení rýchlosti, by sa autobus nepohol."
Čo hovoríte na súdnoznalecký výsledok, ktorý preukázal, že ručná brzda bola poškodená?
"Ťažko povedať, že bola ručná brzda zlá. Tesne po havárii bol autobus na stanici technickej kontroly a výsledok nehovoril o tom, že sú brzdy zlé. Ak súdny znalec rozobral celú brzdu a bola tam nejaká prasknutá gumička, to síce môže byť pravda, ale my to normálnym spôsobom nemôžeme vidieť. To je asi tak, ako keby vám niekto rozobral štartér a povedal, že ste tam mali opotrebované uhlíky... V brzde možno bola skrytá závada a oni ju našli, nie je dôvod im neveriť, no k poškodeniu mohlo dôjsť aj vtedy, keď vodič naštartoval autobus a ten sa pohol. Vtedy mohla vzniknúť vada."
Kategoricky teda vylučujete, že brzda bola zlá?
"Tá brzda nebola zlá. Ona brzdila, mala iba určitú poruchu, čiže v podstate môžeme povedať, že nebrzdila stopercentne, zvlášť za takých exetrémnych podmienok. Ešte raz opakujem, tesne po havárii aj počas vyšetrovania bol autobus na stanici technickej kontroly a zistené údaje nenasvedčovali tomu, že sa našla nejaká porucha. Napokon až znalci zo Žiliny prišli na to, že bola poškodená gumička, ktorá mohla prepúšťať vzduch. Nechcem hádzať všetko na šoféra, ani hodnotiť vyšetrovanie, ale bezpečnostné predpisy hovoria, že pri opravách musí byť prostriedok prázdny a zaistený."
Dodajme, že v autobuse cestovali veriaci väčšinou v dôchodkovom veku na púť do Úhornej. Na jednej z ostrých zákrut Pačianskeho kopca autobus vypovedal službu a ostal stáť. Vodič zatiahol ručnú brzdu a vystúpil zistiť, čo sa stalo. Vozidlo sa však dalo do pohybu spätne dole prudkým kopcom. Na Pačianskom kopci vyhaslo spolu 13 ľudských životov. Voči 48-ročnému vodičovi vzniesol krátko po nehode policajný vyšetrovateľ obvinenie pre trestný čin všeobecného ohrozenia.
Odborný posudok dopravného znalca bol známy už vlani v decembri. Práve tento verdikt znamenal zvrat vo vyšetrovaní prípadu. Znaleckým skúmaním sa totiž zistilo, že ručná brzda autobusu nebola celkom technicky v poriadku. Vodiča to však aj tak nezbavuje trestnej zodpovednosti. Skôr, ako opustil vozidlo, mal nechať cestujúcich vystúpiť a autobus zaistiť klinom. Okrem toho, vstup autobusu do obce zakazovala aj dopravná značka.
Na Pačianskom kopci sa v rámci vyšetrovacieho pokusu zisťovalo, aká situácia by nastala, keby pod kolesom naozaj bol klin. Ako figuranti vystupovali 45 študenti z Policajnej akadémie v Košiciach.
Autor: ss
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári