Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 28. október, 2021 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

"Ekologické značky na výrobkoch vás môžu usmerniť i oklamať," varujú environmentalisti

Košice - Pri výbere potravín, nápojov, kozmetiky, pracích prostriedkov a iných produktov na trhu, ste sa už určite už stretli s rôznymi ekoznačkami

na ich obale. Tí z nás, ktorým "zelená" otázka nie je ľahostajná a chcú prispieť k odľahčeniu prírody, často siahnu práve po výrobkoch s ekologickým označením. Majú však tieto značky ozaj svoj zmysel? Je ich čoraz viac a bežný laik ich význam neovláda, ako sa teda v spleti informácií vyznať?

"Podľa ekoznačiek sa dá riadiť, treba však rozlišovať, podľa ktorých," hovorí zástupca Spoločnosti priateľov Zeme, Radoslav Plánička.

"Tieto značky by mali vypovedať o environmentálnej šetrnosti výrobku. Podľa toho ich rozlišujeme na dve skupiny - oficiálne uznané značky a značky, ktoré si vymysleli samotní výrobcovia na vylepšenie svojho "zeleného" imidžu. Tým druhým preto odporúčam neveriť," upozorňuje ekológ.

Skryť Vypnúť reklamu

Na Slovensku existujú dve oficiálne ekoznačky. Prvú - Environmentálne vhodný výrobok - udeľuje Ministerstvo životného prostredia SR v spolupráci so Slovenskou agentúrou životného prostredia a garantuje, že výrobky spĺňajú prísnejšie limity znečistenia pri výrobe výrobku. Druhá značka - Ekopoľnohospodárstvo - oficiálne označuje potraviny biologického poľnohospodárstva.

"Ostatné značky sú už zväčša z kategórie klamlivých označení, rozmáhajú sa vďaka tunajším výrobcom už aj na Slovensku," pokračuje Rado Plánička.

"Obrázky usmievajúcich sa lístočkov a nápisy typu "čisté prostredie" navodzujú dojem ekologickej šetrnosti výrobku. Tieto zavádzajúce označenia sa však často krát objavovali aj na výrobkoch, ktoré obsahovali napríklad agresívne kyseliny a podobne. Výrobcovia si uvedomuju, že niektorí ľudia sa pri kúpe orientujú i ekologickým aspektom, no nemajú dostatok informácií o značkách a tento fakt zneužívajú," vysvetľuje Rado.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako dodáva, treba tiež rozlišovať medzi recyklovaným a recyklovateľným obalom.

"Recyklovateľný znamená, že sa po spotrebovaní výrobku obal môže zrecyklovať, samotný nápis to však len konštatuje nie zaručuje. Recyklovaný obal znamená, že tento výrobok je vyrobený zo suroviny, ktorá už bola pred tým nejakým spôsobom použitá," dodáva ekológ.

Do samostatnej skupiny patria ekoznačky zo zahraničia. Tie predstavujú ekologický efekt v krajine svojho pôvodu, na našom území zväčša nemajú s ochranou životného prostredia veľa spoločného.

Ekológovia však najviac upozorňujú najmä na klamlivé ekoznačky, ktoré sú v rozpore so zákonmy o reklame a ochrane spotrebiteľa.

"Podľa týchto zákonov spotrebiteľ nesmie byť zavádzaný či klamaný a preto ak naďabíte na neoficiálne, klamlivé označenie výrobkov, podajte podnet na prešetrenie Slovenskej obchodnej inšpekcii a upovedomte o tom Spoločnosť priateľov Zeme. Nenechajte sa klamať," odkazuje Radoslav Plánička.

Skryť Vypnúť reklamu

* * *

Prehľad ekologického značenia na slovenských výrobkoch

Pravdivé ekoznačky:

Environmentálne vhodný výrobok (EVV) - Toto označenie nehovorí o úplnej neškodnosti výrobku, ale zaručuje, že výrobok bol vyrobený šetrnejším spôsobom. Zohľadňuje celý životný cyklus výrobku od surovín cez výrobu, použitie až po zneškodnenie. Ovplyvňuje životné prostredie menej negatívne ako iné porovnateľné výrobky na trhu. Asi najznámejším výrobkom nesúcim túto značku je toaletný papier, ďalšími sú napríklad obliečky a lepidlá. Značka bola doteraz udelená 60 výrobkom.

Ekopoľnohospodárstvo - Táto ochranná známka zaručuje, že pri výrobe neboli použité syntetické či chemické ochranné prostriedky. Takto označené výrobky by nemali obsahovať škodliviny, pretože boli vypestované podľa všetkých zásad ekologického poľnohospodárstva. Pri pestovaní rastlín bolo minimalizované znečistenie životného prostredia s vylúčením syntetických hnojív, pesticídov, farmaceutík, genetických manipulácií a zvieratá boli chované v humánnych podmienkach.

Klamlivé a zavádzajúce značky a nápisy:

Ekologický obal, ekologicky nezávadné, čistá domácnosť, čistá príroda

Takéto a im podobné značky sú iba výmyslami výrobcov, ktorí sa snažia vytvoriť svojim výrobkom "zelený" imidž. Ich úlohou je navodiť u spotrebiteľa dojem, že práve tento výrobok je ekologickejší, ako u konkurenčnej firmy. Sú zavádzajúce a v drvivej väčšine aj klamlivé.

Ide o klamlivé označenie, ktoré môžete nájsť na PET obaloch rôznych výrobkov. PET fľaše totiž patria medzi obaly na jedno použitie a na ich výrobu sa používa neobnoviteľná ropa.

Chráňte životné prostredie. Recyklovateľný obal. Po použití hoďte do koša

Recyklačný materiál PET. Nenič prírodu, chrániš seba.

Na niektorých PET fľašiach môžete nájsť takéto a im podobné nápisy. To, že je na obale napísané recyklovateľný, ešte neznamená, že bude aj recyklovaný. Hlavne na Slovensku, kde v drvivej väčšine miest stále chýba separovaný zber PET fľaší. K ešte väčšiemu zmäteniu spotrebiteľa výrobcovia prispievajú nápismi, ktoré ho presviedčajú, že zakúpením tohto recyklovateľného obalu prispieva k ochrane životného prostredia.

Tento obal/výrobok neškodí životnému prostrediu

V takýchto prípadoch majte na vedomí, že výroba a zneškodnenie každého výrobku viac či menej škodí životnému prostrediu. Preto takéto nápisy nie sú pravdivé.

Najznámejšie zahraničné označenia:

Der Grüne Punkt (Zelený bod) - Považuje sa za ekoznačku, no v skutočnosti označuje jednorazové obaly, ktoré sa špeciálne zneškodňujú v Nemecku či Česku. Spotrebiteľ môže takýto obal odhodiť do zberných nádob označených rovnakým logom. Pretože u nás takéto kontajnery nie sú dostupné, nemá táto značka žiadne opodstatnenie.

"Der Blaue Engel" (Modrý anjel) - Je najstaršia a najpoužívanejšia nemecká ekoznačka a môže sa objaviť na tovare dovezenom z Nemecka. Výrobok s takouto značkou je šetrný v krajine, v ktorej bol vyrobený. Značka je udeľovaná spoločnostiam, výrobkom a službám, ktoré sú ohľaduplné k životnému prostrediu. Otázkou ale je, či je výrobok s modrým anjelom šetrný k prostrediu aj po tom, čo bol dovezený stovky kilometrov do našich obchodov.

"RESY" - Funguje podobne ako "Zelený bod" a používa sa na označenie možnej recyklácie krabíc z lepenky. Prevádzkovateľom systému je nemecká spoločnosť, a preto u nás nemá táto značka praktický význam.

Odhadzujúci panáčik - Výrobca nám odporúča, aby sme obal vyhodili do koša, nie na ulicu či do lesa. To však nemá s ochranou prírody nič spoločné, pretože z koša putuje obal na skládky či do spaľovní, čo nie je environmentálne šetrné.

Označenie druhu materiálu Značka nás pomocou čísla v strede medzi šípkami, alebo skratkou oboznamuje s druhom materiálu, z ktorého je výrobok vyrobený. Nehovorí nič o recyklácii či šetrnosti výrobku k prostrediu.

Eko-kom - Ide o označenie, ktoré sa používa v českej republike. Systém funguje podobne ako "Zelený bod". Značka neoznačuje šetrnosť obalu k životnému prostrediu a u nás nič neznamená.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  2. Koniec Bratislavy? Pre túto firmu môžete pracovať aj cez polovicu republiky
  3. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  4. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  5. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  6. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  7. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  8. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  9. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  10. Profesor Alexy: S plastmi sa musíme naučiť zaobchádzať
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. SÚŤAŽ: Vyhrajte hviezdne svadobné šaty
  3. 365.bank prináša digitálnu hypotéku s možnosťou podania žiadosti
  4. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  5. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  6. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  7. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  8. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  9. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  10. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 10 684
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 9 724
  3. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 577
  4. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 6 923
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 293
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 711
  7. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna 3 591
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 2 809
  9. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 641
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi 1 931

Blogy SME

  1. Juraj Paškuliak: Že dieťa potrebuje súrodenca je strašná somarina
  2. Martin Ondráš: Namiesto ďakujem prišiel útok
  3. Jan Pražák: Gambler
  4. Marek Košík: Nádej umiera posledná
  5. Šimon Briatka: Inšpiratívni ľudia 1: Roger Bannister, lekár, ktorý zabehol svetový rekord
  6. Naďa Serafínová: Ako sa naozaj testuje? Povedzme, že dosť zvláštne.
  7. Café Európa: Valí sa na nás energetická kríza?
  8. Marián Lukáč: Blog č. 44- Múdrosť
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 13 781
  2. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 812
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 7 603
  4. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 480
  5. Michal Porubän: "Nenávistná Čaputová" vs "Mierotvorca Blaha". 4 898
  6. Stanislav Martinčko: Poľovačka na zajace a 50 000 Eur v zlate !! 3 891
  7. Pavel Dvořák: Platby mobilom v Číne 3 867
  8. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 3 562
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Paškuliak: Že dieťa potrebuje súrodenca je strašná somarina
  2. Martin Ondráš: Namiesto ďakujem prišiel útok
  3. Jan Pražák: Gambler
  4. Marek Košík: Nádej umiera posledná
  5. Šimon Briatka: Inšpiratívni ľudia 1: Roger Bannister, lekár, ktorý zabehol svetový rekord
  6. Naďa Serafínová: Ako sa naozaj testuje? Povedzme, že dosť zvláštne.
  7. Café Európa: Valí sa na nás energetická kríza?
  8. Marián Lukáč: Blog č. 44- Múdrosť
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 13 781
  2. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 812
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 7 603
  4. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 480
  5. Michal Porubän: "Nenávistná Čaputová" vs "Mierotvorca Blaha". 4 898
  6. Stanislav Martinčko: Poľovačka na zajace a 50 000 Eur v zlate !! 3 891
  7. Pavel Dvořák: Platby mobilom v Číne 3 867
  8. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 3 562
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu