Korzár logo Korzár Košice

"Ekologické značky na výrobkoch vás môžu usmerniť i oklamať," varujú environmentalisti

Košice - Pri výbere potravín, nápojov, kozmetiky, pracích prostriedkov a iných produktov na trhu, ste sa už určite už stretli s rôznymi ekoznačkami

na ich obale. Tí z nás, ktorým "zelená" otázka nie je ľahostajná a chcú prispieť k odľahčeniu prírody, často siahnu práve po výrobkoch s ekologickým označením. Majú však tieto značky ozaj svoj zmysel? Je ich čoraz viac a bežný laik ich význam neovláda, ako sa teda v spleti informácií vyznať?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Podľa ekoznačiek sa dá riadiť, treba však rozlišovať, podľa ktorých," hovorí zástupca Spoločnosti priateľov Zeme, Radoslav Plánička.

"Tieto značky by mali vypovedať o environmentálnej šetrnosti výrobku. Podľa toho ich rozlišujeme na dve skupiny - oficiálne uznané značky a značky, ktoré si vymysleli samotní výrobcovia na vylepšenie svojho "zeleného" imidžu. Tým druhým preto odporúčam neveriť," upozorňuje ekológ.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku existujú dve oficiálne ekoznačky. Prvú - Environmentálne vhodný výrobok - udeľuje Ministerstvo životného prostredia SR v spolupráci so Slovenskou agentúrou životného prostredia a garantuje, že výrobky spĺňajú prísnejšie limity znečistenia pri výrobe výrobku. Druhá značka - Ekopoľnohospodárstvo - oficiálne označuje potraviny biologického poľnohospodárstva.

"Ostatné značky sú už zväčša z kategórie klamlivých označení, rozmáhajú sa vďaka tunajším výrobcom už aj na Slovensku," pokračuje Rado Plánička.

"Obrázky usmievajúcich sa lístočkov a nápisy typu "čisté prostredie" navodzujú dojem ekologickej šetrnosti výrobku. Tieto zavádzajúce označenia sa však často krát objavovali aj na výrobkoch, ktoré obsahovali napríklad agresívne kyseliny a podobne. Výrobcovia si uvedomuju, že niektorí ľudia sa pri kúpe orientujú i ekologickým aspektom, no nemajú dostatok informácií o značkách a tento fakt zneužívajú," vysvetľuje Rado.

SkryťVypnúť reklamu

Ako dodáva, treba tiež rozlišovať medzi recyklovaným a recyklovateľným obalom.

"Recyklovateľný znamená, že sa po spotrebovaní výrobku obal môže zrecyklovať, samotný nápis to však len konštatuje nie zaručuje. Recyklovaný obal znamená, že tento výrobok je vyrobený zo suroviny, ktorá už bola pred tým nejakým spôsobom použitá," dodáva ekológ.

Do samostatnej skupiny patria ekoznačky zo zahraničia. Tie predstavujú ekologický efekt v krajine svojho pôvodu, na našom území zväčša nemajú s ochranou životného prostredia veľa spoločného.

Ekológovia však najviac upozorňujú najmä na klamlivé ekoznačky, ktoré sú v rozpore so zákonmy o reklame a ochrane spotrebiteľa.

"Podľa týchto zákonov spotrebiteľ nesmie byť zavádzaný či klamaný a preto ak naďabíte na neoficiálne, klamlivé označenie výrobkov, podajte podnet na prešetrenie Slovenskej obchodnej inšpekcii a upovedomte o tom Spoločnosť priateľov Zeme. Nenechajte sa klamať," odkazuje Radoslav Plánička.

SkryťVypnúť reklamu

* * *

Prehľad ekologického značenia na slovenských výrobkoch

Pravdivé ekoznačky:

Environmentálne vhodný výrobok (EVV) - Toto označenie nehovorí o úplnej neškodnosti výrobku, ale zaručuje, že výrobok bol vyrobený šetrnejším spôsobom. Zohľadňuje celý životný cyklus výrobku od surovín cez výrobu, použitie až po zneškodnenie. Ovplyvňuje životné prostredie menej negatívne ako iné porovnateľné výrobky na trhu. Asi najznámejším výrobkom nesúcim túto značku je toaletný papier, ďalšími sú napríklad obliečky a lepidlá. Značka bola doteraz udelená 60 výrobkom.

Ekopoľnohospodárstvo - Táto ochranná známka zaručuje, že pri výrobe neboli použité syntetické či chemické ochranné prostriedky. Takto označené výrobky by nemali obsahovať škodliviny, pretože boli vypestované podľa všetkých zásad ekologického poľnohospodárstva. Pri pestovaní rastlín bolo minimalizované znečistenie životného prostredia s vylúčením syntetických hnojív, pesticídov, farmaceutík, genetických manipulácií a zvieratá boli chované v humánnych podmienkach.

Klamlivé a zavádzajúce značky a nápisy:

Ekologický obal, ekologicky nezávadné, čistá domácnosť, čistá príroda

Takéto a im podobné značky sú iba výmyslami výrobcov, ktorí sa snažia vytvoriť svojim výrobkom "zelený" imidž. Ich úlohou je navodiť u spotrebiteľa dojem, že práve tento výrobok je ekologickejší, ako u konkurenčnej firmy. Sú zavádzajúce a v drvivej väčšine aj klamlivé.

Ide o klamlivé označenie, ktoré môžete nájsť na PET obaloch rôznych výrobkov. PET fľaše totiž patria medzi obaly na jedno použitie a na ich výrobu sa používa neobnoviteľná ropa.

Chráňte životné prostredie. Recyklovateľný obal. Po použití hoďte do koša

Recyklačný materiál PET. Nenič prírodu, chrániš seba.

Na niektorých PET fľašiach môžete nájsť takéto a im podobné nápisy. To, že je na obale napísané recyklovateľný, ešte neznamená, že bude aj recyklovaný. Hlavne na Slovensku, kde v drvivej väčšine miest stále chýba separovaný zber PET fľaší. K ešte väčšiemu zmäteniu spotrebiteľa výrobcovia prispievajú nápismi, ktoré ho presviedčajú, že zakúpením tohto recyklovateľného obalu prispieva k ochrane životného prostredia.

Tento obal/výrobok neškodí životnému prostrediu

V takýchto prípadoch majte na vedomí, že výroba a zneškodnenie každého výrobku viac či menej škodí životnému prostrediu. Preto takéto nápisy nie sú pravdivé.

Najznámejšie zahraničné označenia:

Der Grüne Punkt (Zelený bod) - Považuje sa za ekoznačku, no v skutočnosti označuje jednorazové obaly, ktoré sa špeciálne zneškodňujú v Nemecku či Česku. Spotrebiteľ môže takýto obal odhodiť do zberných nádob označených rovnakým logom. Pretože u nás takéto kontajnery nie sú dostupné, nemá táto značka žiadne opodstatnenie.

"Der Blaue Engel" (Modrý anjel) - Je najstaršia a najpoužívanejšia nemecká ekoznačka a môže sa objaviť na tovare dovezenom z Nemecka. Výrobok s takouto značkou je šetrný v krajine, v ktorej bol vyrobený. Značka je udeľovaná spoločnostiam, výrobkom a službám, ktoré sú ohľaduplné k životnému prostrediu. Otázkou ale je, či je výrobok s modrým anjelom šetrný k prostrediu aj po tom, čo bol dovezený stovky kilometrov do našich obchodov.

"RESY" - Funguje podobne ako "Zelený bod" a používa sa na označenie možnej recyklácie krabíc z lepenky. Prevádzkovateľom systému je nemecká spoločnosť, a preto u nás nemá táto značka praktický význam.

Odhadzujúci panáčik - Výrobca nám odporúča, aby sme obal vyhodili do koša, nie na ulicu či do lesa. To však nemá s ochranou prírody nič spoločné, pretože z koša putuje obal na skládky či do spaľovní, čo nie je environmentálne šetrné.

Označenie druhu materiálu Značka nás pomocou čísla v strede medzi šípkami, alebo skratkou oboznamuje s druhom materiálu, z ktorého je výrobok vyrobený. Nehovorí nič o recyklácii či šetrnosti výrobku k prostrediu.

Eko-kom - Ide o označenie, ktoré sa používa v českej republike. Systém funguje podobne ako "Zelený bod". Značka neoznačuje šetrnosť obalu k životnému prostrediu a u nás nič neznamená.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 408
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 094
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 171
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 743
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 427
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 138
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 872
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 239
  1. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  4. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  5. Tomas Hlavaty: Cirkev v službách, nepokoj a jednota.
  6. Michal Fizer: Ponad Košice v legendárnej Cessne 172
  7. Martin Krištofiak: Porušuje Ministerstvo zákon ak sprístupňuje rodné čísla?
  8. František Kukura: Slovensko ešte neskončilo. Možno práve začína.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 025
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 022
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 059
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 018
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 557
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 231
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 842
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 627
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  4. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  5. Tomas Hlavaty: Cirkev v službách, nepokoj a jednota.
  6. Michal Fizer: Ponad Košice v legendárnej Cessne 172
  7. Martin Krištofiak: Porušuje Ministerstvo zákon ak sprístupňuje rodné čísla?
  8. František Kukura: Slovensko ešte neskončilo. Možno práve začína.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 025
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 022
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 059
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 018
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 557
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 231
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 842
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 627
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu