nás informovala hovorkyňa Fakultnej nemocnice L. Pasteura Kornélia Betáková, jeho zdravotný stav je stabilizovaný a nenastali žiadne závažnejšie komplikácie.
Ako sme už informovali, k tragickej udalosti došlo minulú stredu večer v Kysaku, kde sa muž snažil nastúpiť do rozbiehavajúceho sa vlaku. Dvojica mužov totiž omylom vystúpila o zastávku skôr a keď si uvedomili svoj omyl, rozhodli sa naskočiť a odviesť sa do Košíc. Pritom došlo k nešťastiu - na svoju nerozvážnosť doplatil mladý muž zdravím. Zarážajúca však bola informácia železničnej polície, ktorá deň po udalosti informovala tlačovú agentúru o tom, že poldruhahodinové meškanie vlaku zapríčinili záchranári.
"Vlak mal až 106 minútové meškanie aj preto, že záchranári i napriek upozorneniu hliadky Železničnej polície nezobrali z koľajiska amputovanú nohu. Výpravca preto odmietol vlak vypraviť a urobil tak až po tom, keď železniční policajti zobrali odrezanú končatinu a odviezli ju do nemocnice," informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Toto tvrdenie rozhorčilo pracovníkov košickej Záchrannej služby, pretože skutočnosť bola iná. Noha neležala voľne na koľajisku, ale bola zakliesnená medzi nápravou vagónu a koľajnicou, pričom záchranári nie sú v takomto prípade povinní zabezpečiť jej vybratie. "Keď sme prileteli do Kysaku, pacient ležal na železničiarskych nosidlách pred stanicou. Mal amputovanú ľavú dolnú končatinu v oblasti kolena, amputované prsty na pravej nohe a devastačné poranenie ľavého predlaktia. Muža sme okamžite ošetrili a keďže bol v šokovom stave, našou prioritou ho bolo dešokovať a stabilizovať. Dostal infúznu liečbu a analgetiká, potom sme ho naložili do vrtuľníka a odleteli sme s ním do Košíc na Kliniku úrazovej chirurgie, kde mu bola poskytnutá ďalšia starostlivosť. Amputovanú končatinu sme na koľajisku nevideli, podľa tvrdenia železničiarov bola zakliesnená v náprave vagóna. Bol nejaký problém s jej vytiahnutím, avšak my sme nemohli otáľať s odletom," zareagoval MUDr. Géza Reiter, ktorý mal minulú stredu službu na leteckej záchranke. "Keby bol amputát k dispozícii, určite by sme ho vzali so sebou. Aj keď v takýchto prípadoch vzhľadom na silnú devastáciu obyčajne nie je možné prišiť odtrhnutú časť tela späť, nechali by sme to na posúdenie traumatológom. My však nemôžeme nechať ležať pacienta na zemi a ísť hľadať amputovanú časť tela alebo ju odkiaľsi vykliesňovať! Našou prioritou je postarať sa o pacienta, pričom v tomto prípade išlo o záchranu jeho života," zdôrazňuje lekár, ktorý sa za štyri roky, čo pracuje na záchranke, s podobným problémom nestretol. Je však presvedčený, že on so záchranárom neurobili žiadnu chybu. To, čo uviedla železničná polícia, nebola podľa neho presná informácia. "Z našej strany nebola žiadna neochota vziať tú končatinu. Jednoducho nebola k dispozícii. Ak bola niekde zakliesnená, je to už vec hasičov alebo železničnej polície, aby ju vytiahli. Zdravotnícky personál nemá čo liezť pod železničný vagón," dodáva.
MEDZITITUL: Železničiarov nepríjemný omyl mrzí
Podobný názor má aj riaditeľ Záchrannej služby Košice, ktorý za počínaním svojich ľudí stojí. "Zabezpečiť vyprostenie pacienta alebo jeho časti v prípade nejakej nehody by mal Hasičský a záchranný zbor. Jeho pracovníci na to majú technické pomôcky, sú na takéto situácie cvičení a sú za to i platení. V prípade nešťastia na železnici by mala zasiahnuť železničná polícia a príslušné zložky železnice, keďže pre zaistenie vlaku platia špeciálne postupy. Je to veľká zodpovednosť a aby pritom nedošlo k ďalšiemu možnému úrazu, musí túto činnosť vykonávať príslušný profesionál. Zdravotnícky záchranár sa má predovšetkým starať o život a zdravie pacienta a to znamená i to, že musí byť nepretržite pri ňom," hovorí MUDr. Ladislav Šimák, podľa ktorého povinnosti jednotlivých záchranných zložiek upravuje príslušná legislatíva. Ich spoluprácu zas rieši zákon o integrovanom záchrannom systéme, ktorý stanovuje, ktorá zložka je za čo zodpovedná. "Technická prvá pomoc nie je v našej kompetencii a je jedno, či ide o horiacu budovu, utopenca v rieke alebo zakliesneného pri dopravnej nehode. Práve preto by mali byť hasiči na mieste nešťastia skôr ako my, aby zabezpečili tieto záležitosti a prípadne poskytli i predlekársku prvú pomoc," podotýka riaditeľ.
Oslovili sme i železničnú políciu, aby nám situáciu vysvetlila. "Tlmočil som iba to, čo som mal v situačnej správe. Obráťte sa na oblastnú správu Košice," zareagoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Následne sme oslovili zástupcu riaditeľa oblastnej správy Mjr. Ing. Mariána Mesároša, ktorý pripustil, že došlo k zverejneniu chybnej informácie. "Končatina bola zakliesnená medzi nápravou, koľajnicou a kolesom. Vytiahnuť ju nebolo možné bez pohnutia vlaku. Avšak súhlas na to, aby sa vlak pohol, môže dať iba pracovník bezpečnosti a inšpekcie, takže sa čakalo na jeho príchod. Až potom sa vlak pohol a noha sa mohla vybrať," vysvetlil nám M. Mesároš, podľa ktorého došlo k nepochopeniu situácie a jej mylnému popísaniu v situačnej správe. "Mrzí nás tento omyl, určite si to so záchrannou službou vydiskutujeme, pretože takáto nepríjemnosť veci neprospeje," zdôraznil Marián Mesároš.
Mimochodom, aj keď príslušníci železničnej polície po uvoľnení nohy odviezli amputovanú končatinu do nemocnice, nebola žiadna šanca na jej prišitie. Šlo totiž o drtivé poranenie, ktoré vylučovalo možnosť replantácie. Tá je možná najmä pri "čistých" rezoch, napríklad pri odrezaní ruky cirkulárkou.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári