záruky sa mi vec pokazila," zareagovala počas nášho prieskumu v uliciach Košíc zákazníčka Monika na predĺženie záručnej doby spotrebného tovaru zo 6 na 24 mesiacov. Táto zmena platí od 1. apríla. Všetci, ktorí si od tohto dňa vrátane kúpili tovar, môžu chybu reklamovať do dvoch rokov.
Samozrejme, táto zmena potešila najmä kupujúcich. Oslovení takmer unisono vyjadrili nadšenie, ale našli sa aj skeptici.
"Počul som v televízii, že chyby spôsobené obnosením nebudú uznané, len chyby výrobné. Tak sa mi zdá, že väčšina obchodníkov teraz bude trvať len na tom, že výrobok bol obnosený. Napríklad aj keď vám popraská podrážka, budú tvrdiť, že je to schodené. Úplne najlepšie by bolo, keby sa vyrábali len kvalitné veci, ktoré by sa nikdy nemuseli reklamovať," poťažkal si istý košický zákazník, ktorého sme stretli akurát pri reklamácii potrhanej vetrovky.
Dvojročná záruka nepotešila väčšinu košických predávajúcich obuvi a oblečenia. V elektropredajniach sa predĺženej záruky neobávajú.
"Už teraz dávajú výrobcovia na väčšinu výrobkov dva roky záruku a niektorí dokonca aj päťročnú," dozvedeli sme sa v Nay elektre.
U šiat a topánok je však situácia oveľa problematickejšia. Ako nám povedali v istom butiku na Hlavnej ulici, už teraz sa dvojročnej záruky obávajú.
"Niekto si kúpi blúzku, urobí sa mu dierka a bude sa vyhovárať na chybumateriálu. Bude to zložité dokazovanie. Veď šaty sa môžu znehodnotiť aj nesprávnym ošetrovaním a to už skutočne nie je chyba obchodu."
Hlavu v smútku majú najmä v predajniach s obuvou. Práve tá je aj podľa štatistík Slovenskej obchodnej inšpekcie najčastejšie reklamovaným tovarom.
V predajni Anka na Hlavnej ulici nám to potvrdila aj majiteľka Anna Capová:
"Žiaľ, vyrába sa obuv z menej kvalitnej kože. Často sa stáva, že obuv farbí. Reklamácií je dosť a obávam sa, že ich počet ešte vzrastie. My reklamovanú obuv vraciame výrobcovi v zmysle reklamačného poriadku a on ju buď opraví alebo rieši dobropisom."
Obchodníci vinia za nekvalitu výrobcov, ako mnohí dodali, aj oni by boli oveľa radšej, keby predávali len kvalitný tovar.
Problematické to bude s blšákovým tovarom.
"Kto však kupuje príliš lacné veci na Blšáku, musí rátať s tým, že tovar je nekvalitný a cena, ktorú zaň zaplatí, je zvyčajne taká nízka, že sa ani neoplatí reklamovať. A na to vsádzajú obchodníci na trhoviskách," dodala predavačka v istej značkovej predajni. V tých sa predĺženej záruky veľmi neobávajú: "My máme kvalitný tovar a aj keď sa chyba občas vyskytne, vždy vyjdeme zákazníkovi v ústrety. Buď mu tovar hneď vymeníme alebo zaplatíme."
* * *
Čo obsahuje novela Obchodného zákonníka o záručnej dobe
Novela Občianskeho zákonníka stanovuje od 1. apríla záručnú lehotu na predmety dlhodobej spotreby na dva roky. Rovnaká dĺžka platí aj na krmivo pre zvieratá i nákup samotných zvierat.
- ak je na predávanej veci, jej obale alebo návode k nej pripojenom vyznačená lehota na použitie, neskončí sa záručná doba pred uplynutím tejto lehoty.
- ak ide o použitú vec, kupujúci a predávajúci sa môžu dohodnúť aj na kratšej záručnej dobe, nie však kratšej než 12 mesiacov.
- pri veciach, ktoré sú určené na to, aby sa užívali po dlhšiu dobu, môžu ustanoviť osobitné predpisy záručnú dobu dlhšiu ako 24 mesiacov.
- záručná doba presahujúca 24 mesiacov sa môže týkať taktiež len niektorej súčiastky veci.
- na žiadosť kupujúceho je predávajúci povinný poskytnúť záruku písomnou formou (záručný list), ak to povaha veci umožňuje, postačí namiesto záručného listu vydať doklad o kúpe.
- vyhlásením v záručnom liste vydanom kupujúcemu alebo v reklame môže predávajúci poskytnúť záruku presahujúcu rozsah záruky ustanovenej v tomto zákone, v záručnom liste určí predávajúci podmienky a rozsah tejto záruky.
- posilňuje sa tiež postavenie spotrebiteľa pri vyskytnutí sa chyby v záručnej dobe, zvýrazňuje sa právo spotrebiteľa na vrátenie chybnej veci.
- ak ide o chybu, ktorú možno odstrániť, má kupujúci právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená, predávajúci je povinný chybu bez zbytočného odkladu odstrániť.
- kupujúci môže namiesto odstránenia chyby požadovať výmenu veci, alebo ak sa týka len súčasti veci, výmenu súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť chyby.
- predávajúci môže vždy namiesto odstránenia chyby vymeniť poškodenú vec za bezchybnú, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.
- práva zo zodpovednosti za chyby pri veciach, ktoré sa rýchlo kazia, musia sa uplatniť najneskôr v deň nasledujúci po kúpe; inak práva zaniknú.
- ak ide o použitú vec, zaniknú práva zo zodpovednosti za chyby, ak neboli uplatnené do 24 mesiacov odo dňa prevzatia použitej veci kupujúcim alebo do doby, na ktorej sa predávajúci a kupujúci dohodli.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári