poslali na bratislavské ústredie. Je apríl, a stále som nič nedostala. Volala som niekoľkokrát do Bratislavy, ale ešte moju žiadosť nespracovali, počítač im vraj moje meno ´vyhadzuje´, a povedali mi, že peniaze nedostanem ani v máji! Z čoho mám žiť?" posťažovala sa nám nešťastná pani Helena.
Ten istý problém trápi pána Jozefa, ktorý odišiel do dôchodku tiež od januára, no jeho žiadosť košická pobočka odoslala na ústredie až 19. februára, a stále čaká na peniaze...
PhDr. Ingrid Orgonášová, riaditeľka košickej pobočky Sociálnej poisťovne, vysvetľuje: "Zákon o sociálnom poistení neurčuje lehoty spísania žiadostí o priznanie dôchodku." V prípady pani Heleny trvalo spísanie mesiac, u pána Jozefa to bol mesiac a pol. "Zákon však ustanovuje začatie konania o dôchodkových dávkach. Za deň začatia sa považuje deň, v ktorom bola spísaná žiadosť o dávku príslušnou pobočkou." Tú je však možné spísať a zabezpečiť jej podpísanie žiadateľom až po doložení všetkých k tomu potrebných dokladov a po ich prekontrolovaní pobočkou.
Spisovanie žiadostí však podľa riaditeľky Orgonášovej často komplikuje neúplnosť podkladov predkladaných žiadateľmi, tí často zvažujú termín, od ktorého chcú dôchodok priznať. "Neraz váhajú a radi by preniesli zodpovednosť za svoje rozhodnutie na toho-ktorého zamestnanca. Tí však nie sú oprávnení rozhodnúť sa za klienta, v ich kompetencii je ozrejmiť poistencom podmienky nároku na dôchodky, spôsob ich uplatnenia a zdokumentovania." Po spísaní žiadostí ich pobočka bezodkladne v elektronickej i písomnej podobe odstupuje na rozhodnutie ústrediu.
O ďalšom postupe po prijatí žiadosti na ústredí nás informovala Mgr. Lýdia Výborná, poverená vedením oddelenia styku Sociálnej poisťovne s médiami: "Lehota na vybavenie dôchodkovej dávky podľa zákona o sociálnom poistení je 60 dní od začatia konania, v mimoriadnych prípadoch ešte o 30 dní dlhšie."
Čiže spísanie žiadosti na pobočke za mesiac, resp. mesiac a pol plus predĺžená lehota tri mesiace na samotné vybavenie dôchodku na ústredí, to spolu môže predstavovať štyri-päť mesiacov. "V prípade, že niečo v žiadosti nie je v poriadku, konanie sa zastavuje, lehota neplynie a pokračuje až po doplnení chýbajúcich údajov alebo odstránení problémov." Teda teoreticky aj dlhšie...
Hovorkyne Výbornej sme sa opýtali na príčiny vybavovania dôchodkov v predĺžených lehotách a tým pádom dlhého čakania žiadateľov na dôchodok. "Príčin je niekoľko. Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení bol v NR SR schválený až 30. októbra 2003 a Sociálna poisťovňa mala na prípravu len dva mesiace. Navyše mnohí občania, ktorí splnili nárok na starobný dôchodok do 31. 12. 2003, v očakávaní vyššieho dôchodku podľa nového výpočtu od 1. 1. 2004, logicky využili takúto možnosť. Výpočet podľa starého aj nového zákona s priznaním vyššej vypočítanej sumy dôchodku využili po novom roku aj tí občania, ktorí už splnili podmienky nároku, ale neboli si istí, ktorý spôsob bude pre nich výhodnejší. Vo väčšom počte, ako sa predpokladalo, využili občania aj možnosť odísť do predčasného starobného dôchodku."
Teda okrem "normálnych" tohtoročných dôchodcov sa musí Sociálna poisťovňa zaoberať aj "neskorými", aj "predčasnými" dôchodcami. Za tri mesiace tohto roka obdržala už okolo 23-tisíc žiadostí, čo je trikrát viac ako za rovnaké obdobie minulých rokov, keď to bolo sedem-osemtisíc. "K priebežnému vybavovaniu žiadostí sa ešte pripojilo zvyšovanie dôchodkov od 1. februára. Výpočty zvyšovania dôchodkov netrvajú dlho, ale Sociálna poisťovňa potrebuje na realizáciu tohto kroku potrebný čas. Napriek mimoriadnym opatreniam, práci ľudí v sekcii dôchodkového poistenia takmer na dve zmeny, nie je v súčasnosti v silách Sociálnej poisťovne vybaviť všetky žiadosti o dôchodkové dávky v kratšej časovej lehote." Aj košická pobočka zvláda momentálny nápor len za cenu nadčasovej práce.
Aké možnosti majú dôchodcovia, ktorí už tri mesiace nedostali ani korunu a nemajú z čoho žiť? L. Výborná: "V takých prípadoch by bolo vhodné, aby žiadateľ o svojej ťažkej situácii informoval pobočku Sociálnej poisťovne, ktorá na túto skutočnosť môže upozorniť ústredie. V odôvodnených prípadoch možno takúto žiadosť riešiť prednostne, za určitých okolností aj preddavkom." Alebo môžu "dôchodcovia bez dôchodku" požiadať o dávku v hmotnej núdzi na Úrade práce, sociálnych vecí a rodiny, nie však z titulu vybavovania dôchodku, ale z titulu hmotnej núdze, ktorá sa posudzuje komplexne v rámci domácnosti.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári