prerokovávali s obyvateľmi týchto mestských častí (MČ) štúdiu bratislavskej firmy Ekojet o hodnotení vplyvov plánovanej rýchlocesty Košice - Milhosť na životné prostredie. "Táto správa sa vypracovala preto, aby sa vybral najvhodnejší z troch možných variantov vedenia rýchlocesty," vysvetľuje Ing. Ľuboslav Adam, vedúci odboru investičnej prípravy SSC, Investičná výstavba a správa ciest Košice.
Všetky tri varianty začínajú a rozchádzajú sa na samom konci Barce a potom západný (tzv. zelený) by išiel za obcou Haniska, východnejší (červený) medzi starou cestou a Haniskou a východný (modrý) by dvakrát križoval I/68, aj jednotlivé časti variantov sú však navzájom skombinovateľné. "Spracovateľ technickej štúdie odporúča ako najvhodnejší západný variant."
Občania včera mohli správu pripomienkovať, starostovia záznamy z verejných prerokovaní pošlú na ministerstvo životného prostredia, následne sa vypracuje nezávislý posudok a nakoniec ministerstvo vyberie jeden variant. "Nebude to záväzné rozhodnutie, ale jednoznačné odporúčanie pre územný orgán pre vydanie územného rozhodnutia." Rozhodnutie ministerstva životného prostredia možno očakávať v poslednom kvartáli 2004.
"Keď všetko pôjde dobre, s výstavbou rýchlocesty sa začne v roku 2007 a v roku 2009 môžeme púšťať dopravu na novú cestu, pričom v roku 2010 ju ešte doladíme a dočistíme. Čiže sme identickí s maďarskou stranou, ktorá by mala svoju cestu dokončiť v rokoch 2008-2009," tvrdí Ľ. Adam a odmieta, že Maďari už majú náskok. "Nemajú, lebo my nemáme na našej strane také problémy ako oni, oni majú úrovňové priecestia a veľmi úzke prieťahy obcí. My sme dnes v takom stave, v akom sú Maďari po vybudovaní týchto prieložiek." Každý z našich troch variantov meria cca 16 kilometrov a predpokladané náklady na jeho výstavbu sú cca 3,2 miliardy Sk.
Šebastoviec sa týkajú len dva varianty a oba by obišli MČ - západný z rovnakej strany ako vedie železnica, východný z opačnej. V prípade Barce však všetky tri alternatívy podľa vypracovanej správy rátajú so zbúraním posledných šiestich rodinných domov napravo, ako sa z Barce vychádza smerom na Šebastovce. "Už minulý týždeň som majiteľov týchto domov informoval o tejto skutočnosti," povedal nám starosta Barce František Krištof. "Ale stále je to len odporúčanie." Alternatívou zbúrania týchto domov je podľa Ľ. Adama možnosť, že by ostali stáť tesne blízko rýchlocesty.
"Ľudí táto výstavba zaujíma väčšinou kvôli ich pozemkom. V prípade oboch variantov, ktoré sa nás týkajú, by šla cesta cez poľnohospodársku pôdu, ktorej časť má od našich obyvateľov v prenájme Agro Valaliky. Ale zdôrazňujem, že v tejto fáze nejde o majetkovo-právne vysporiadavanie pozemkov," hovorí starostka Šebastoviec Monika Puzderová, ktorá vidí šebastovské pozitívum rýchlocesty v tom, že na seba odkloní nákladná dopravu, ktorá teraz premáva priamo cez MČ. Výkup pozemkov príde na rad až v druhej fáze po zvolení jednej alternatívy rýchlocesty.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári