ňom skladby Pavla Kršku - Predohra pre orchester, Requiem pre sóla zbor a orchestre a Agnus Dei od Samuela Barbera. Orchester, zbor a sólisti ŠD sa predstavia v piatok 2. apríla o 19.30 v Dóme sv. Alžbety. Dirigentskú paličku budú počas večera držať Karol Kevický (P. Krška) a Šimon Marinčák (S. Barber). Sólistmi koncertu budú Lucia Knoteková (soprán), Viera Kállayová (mezzosoprán), Peter Berger (tenor) a Marián Lukáč (barytón).
Slovenský skladateľ Pavol Krška(1949) je rodákom z Ružomberka, hru na klavíri študoval na Konzervatóriu v Žiline a na VŠMU v Bratislave v triede profesora Alexandra Moyzesa. Od skončenia štúdií pedagogicky pôsobí na žilinskom Konzervatóriu. Prevažná časť jeho práce je zameraná na duchovnú tvorbu, napr. Pastierske Vianoce pre sóla miešaný zbor a komorný orchester na ľudové texty, Rekviem pre sóla, miešaný zbor a organ, či Te Deum pre sóla, dva miešané zbory a organ.
Predohru pre orchester napísal v roku 1991 pre školský orchester Konzervatória v Žiline, ktorý ju aj prvýkrát uviedol. Requiem pre sóla, miešaný zbor a organ vzniklo ako odozva na tragickú smrť poslucháča JAMU v Brne Janka Kolenu. Dielo naštudoval jeho brat Milan Kolena a premiérovo uviedol v auguste 1989 v Námestove so sólistami Opery ŠD a miestnym miešaným zborom. Skladba využíva pre lepšie pochopenie a precítenie obsahu liturgický text v slovenskom jazyku.
Skladateľ Samuel Barber (1910-1981) patrí popri G. Gerswinovi, či L. Bernsteinovi k najpopulárnejším americkým skladateľom. Od šiestich rokov sa systematicky venoval hudbe a pomerne skoro začal komponovať a písať svoje prvé opusy. Študoval na Curtisovom hudobnom inštitúte a kompzíciu navštevoval u R. Scalera a F. Reinera. V roku 1935 získal americkú Rimsku cenu a v roku 1958 Pullitzerovu cenu za operu Vanessa.
Jeho skladby sa vyznačujú neoromantickou expresiou, výraznými lyrickými tendenciami a tradičnou tonálnosťou. Premiéru skladby Agnus Dei (1936) pre sláčiky dirigoval Arturo Toscanini. Sám autor ju neskôr prepracoval pre miešaný spevácky zbor. Vychádza z jednoduchej témy sopránu, ktorá mierne pozmenená prechádza do ďalších hlasov a rozvíja sa v plné znenie tutti zboru, aby sa v závere vrátila k pôvodnej pokojnej zvukovej nálade.
Autor: ato
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári