Korzár logo Korzár Košice

Faktúry za teplo vykazujú niekoľkotisícové rozdiely aj u susedov s rovnakou plochou bytu

Košice - Výrazné finančné rozdiely vo faktúrach za spotrebované teplo za minulý rok nachádzajú v týchto dňoch ľudia v poštových schránkach. Dokonca

rozdiel od 4- do 10-tisíc korún sa prejavuje u ľudí bývajúcich v jednom bloku pri rovnakej ploche bytu.

"Ak boli správne stanovené spotreby a vypočítané zálohové platby, tak sa pri konečnej faktúre veľa nedopláca. Náklady na vykurovanie sú však v jednotlivých bytoch či spoločenstvách vlastníkov bytov veľmi rozdielne. Stretávam sa s prípadmi, že aj na jednej ulici činí rozdiel v bytovom dome v platbách za kúrenie pri demonštrovaní rovnakej plochy bytu ročne niekoľkotisíc korún," hovorí prezidentka Združenia spoločenstiev vlastníkov bytov na Slovensku Zdenka Jurčáková.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Rozdiely podľa Z. Jurčákovej vznikajú z toho, že sa v dome vlastníci nesnažia dať hlavy dokopy a premýšľať o znížení energetickej náročnosti. "Cena tepla ide neustále hore, preto je vo faktúrach stále vyššie číslo. To znížime len zabezpečením tepelnej pohody a znížením spotreby potrebnými opatreniami. Zateplením, opravami okien, zavedením normálneho vetrania každého vlastníka. Keď sa skĺbia tieto veci, spotreba sa dá zoptimalizovať."

Väčšie disproporcie medzi dodávateľom tepla, Tepelným hospodárstvom a jednotlivými spoločenstvami za minulý rok nie sú. "Plánovaná cena 465 Sk/gj bola znížená a momentálne vychádza na 458 Sk/gj cez výmenníkové stanice. K navŕšeniu ceny teda nedošlo a práve toho sa obávali tí, ktorí si teplo objednávali. Rozdiely v nákladoch na vykurovanie bytu sú aj napriek tomu výrazné."

SkryťVypnúť reklamu

Čísla na faktúre však ľuďom nič nehovoria, zaujíma ich hlavne konečná suma. Väčšina odparovacích meračov tepla je však pre nich španielskou dedinou.

"Odparovacie merače nič neukážu, môžete do toho pozerať a múdri z toho nebudete. Chybou je, že tam, kde si ľudia namontovali merače, sa neoboznámili s tým, čo im to donesie. Len si ich namontujme a tým sme si čosi splnili. V prvom rade je však potrebné zhodnotiť objekt. Merač všetko nerieši, tam sa musí zákonite rozpočítavať nejaká časť nákladov celkovej spotreby na plochu, aby sa zohľadnili všetky možné varianty, ktoré by vlastníka poškodzovali. Jednoducho sa vlastníci musia venovať tejto problematike a potom budú vedieť, čo ten daný koeficient pri odpočte hovorí. Infarktové stavy nastávajú zo závisti, pocitu krivdy v dome. Pretože ak je rozdiel v platení okolo 5 000 korún a pritom najviac platí ten, kto najviac mrzne, tak je zle prijatá vnútorná smernica na rozpočítavanie nákladov, ktorú si schvaľujú samotní vlastníci."

SkryťVypnúť reklamu

Koeficient na vykurovanie sa na rozdiel od vyúčtovania vody neurčuje. Na päte každého domu je merač, ktorý je fakturačný a ukazuje, koľko tepla smeruje do domu. "Tento údaj, ktorý sa odčíta na tomto merači, je už konečný a ten sa nekoeficientuje. Ale to, čo ľudia odobrali a rozpočítavajú si v rámci pomerových meračov, je ich neznalosťou. Ak si prijali zlú smernicu, ktorá urobí nespravodlivé rozúčtovania v dome, je to ich problém. Môžem si rozhodnúť, že v rámci smernice sa 70 % z toho, čo sa v byte namerá, zoberie za fixnú zložku, a zvyšných 30 % sa spočíta podľa plochy bytu. V tejto smernici sa dajú upresniť aj polohy bytov. V opačnom prípade nastávajú situácie, že ak nie je dom zateplený, nie je vyregulovaná tepelná sústava, tak človek, ktorý má v byte najväčšiu zimu, zaplatí najviac. A to je nespravodlivé."

Čo v prípade, ak nie sú v dome merače na teplo? "Vtedy sa teplo rozpočítava na metre štvorcové plochy bytov. Platí sa podľa veľkosti bytov."

Ak ale nemám merače a vymením si okná, zateplím byt, tak platím tak isto... "Je to tak, nie je to spravodlivé, ale nič iného sa zatiaľ nevymyslelo. V podstate ten, kto investuje, šetrí náklady ostatných."

Čo teda urobiť pri pohľade na faktúru? "Ľudia by si mali skontrolovať, či im v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi spotreba stúpa alebo stagnuje. Ak stúpa a nebola extrémna zima, tak tu je signál, že sú v dome úniky tepla. Vtedy je už najvyšší čas niečo urobiť. Čo sa týka tepla, dajú sa ročne v jednom bloku ušetriť státisíce. Ľudia však musia vidieť, že investujú do svojho a v prvom rade musia mať chuť tak urobiť. Nevykurovať ulicu, potom vyplakávať, že príde vysoká faktúra a rozdiely sú obrovské. Na ušetrenom sa investícia rýchlo vráti."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 431
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 134
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 173
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 798
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 450
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 156
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 905
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 189
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu