opodstatnenie. Na otázku pri príležitosti Svetového dňa práv spotrebiteľa, ktorý pripadol na včera, na pondelok 15. marca, prečo SR mešká na pôde ochranárskych subjektov, odpovedala: "Ministerstvo hospodárstva SR ako garant spotrebiteľskej politiky nedáva včas zákonom stanovené prostriedky na činnosť spotrebiteľských organizácií. Všetko je zdĺhavé, malátne. Treba podať projekt a čakať. Prvýkrát sa projekty podávali 15. mája 2003. Napriek urgenciám peniaze prišli až 5. novembra. To znamená, že skoro sme pracovali na dlh. V takejto situácii si skutočne nevieme rady. Spotrebitelia z celého Slovenska sa na nás obracajú ako na inštitúciu, od ktorej čakajú pomoc.
A ďalej pani prezidentka uvádza: "Niet iného vysvetlenia naporúdzi, iba ak to, že štát doslova kašle na problematiku ochrany spotrebiteľských práv už 13 rokov... Výsledkom je masívne poškodzovanie práv spotrebiteľa, jeho okrádanie, ale neraz aj ohrozenie jeho zdravia. Nezaplatení dobrovoľníci sa snažia riešiť celý rad závažných problémov. Ostáva iba nádej, že radikálne zmeny nastanú až po vstupe SR do EÚ..."
... óda na radosť
Slovenský spotrebiteľ považuje dátum 1. máj 2004 za akúsi magickú hraničnú čiaru, ktorá zastaví bezprávie a ľahostajnosť vlády voči svojim občanom. Slogan: "Spotrebiteľ, chráň sa sám!" by mal patriť nenávratnej minulosti, pretože v EÚ je zavedený systém a poriadok. V tej únii, ktorá má vlastnú zástavu a hymnu založenú na poslednej časti Beethovenovej deviatej symfónie Óda na radosť.
Optimizmus a nádej slovenskej 'podstate' nikdy nechýbali. Ministerstvo hospodárstva SR v roku 2004 eviduje 33 registrovaných občianskych združení na ochranu spotrebiteľských práv. Občan - spotrebiteľ je však stále odkázaný iba sám na seba. Trh s potravinami, ale aj ďalším tovarom dennej spotreby je čoraz rozsiahlejší a neprehľadnejší. Nie je núdza o potraviny pochybnej akosti a legislatíva je deravá a represie málo účinné. Za nekvalitný tovar platí spotrebiteľ viac a potravinová bezpečnosť sa stáva druhoradou. Obchod si dodávateľov nevyberá podľa jednotne platných kritérií. Je na vážne zamyslenie aj skutočnosť, že o miere prípadnej kontaminácie importovaných tovarov z hľadiska možnosti obsahu znečisťujúcich, adaptívnych a reziduálnych látok v potravinách sa občan dozvie neskoro, alebo vôbec...
"Sudan 1 zabíja...!"
V Európskej únii je vyše 370 miliónov spotrebiteľov, ktorí sa tešia pevným právnym normám. Pružný, moderný, riadiaci a informačný systém znižuje na minimum riziká spotrebiteľskej verejnosti. Pri nevyhnutnej komparácii a zosúladení právnych legislatívnych noriem s normami EÚ Asociácia spotrebiteľských subjektov očakáva veľa pozitívnych zmien, ktoré budú mať na zreteli starostlivosť a ochranu zdravia slovenského spotrebiteľa na takej úrovni ako je to v kultúrnych štátoch únie.
V EÚ zaviedli tzv. rýchly výstražný systém pre potraviny. Európska komisia tento pružný systém uplatňuje s úspechom. Predstavme si situáciu. V tlači sa objaví informácia "Sudan 1 zabíja". Pružný kontrolný systém v priebehu niekoľkých hodín zistí, že v niektorých zmesiach chili korenia a pikantných paštétach z Indie, ako aj cestovinách z Talianska kontrolné orgány EÚ objavili farbivo Sudan 1. Táto látka pri pokusoch so zvieratami vyvolala rakovinu. Ministerstvo zdravia v Nemecku okamžite - v priebehu 24 hodín - stiahlo z predajnej siete tieto produkty a po celej krajine rozšírila informatívno-preventívnu akciu...
Smrteľne nebezpečná podprsenka...
Nie je to titulok z hororu, ale slovenská realita. Z celého radu nebezpečných výrobkov sme vybrali tak trochu pikantnú časť ženskej bielizne. Slovenské testovacie centrum v Žiline označilo výrobok za nebezpečný pre zdravie. Dámska podprsenka prekračovala limitnú koncentráciu škodlivých látok a mala výrazne zvýšený obsah chrómu...
Prevažná väčšina spotrebiteľskej verejnosti v SR verí, že po vstupe do EÚ sa dostane pod zdravotný ochranný dáždnik únie. Bude koniec zavádzajúcej a agresívnej reklame.
Ja, občan...
Vo Verejnej knižnici Jána Bocatia v Košiciach sa nachádza manuskript Ja, občan. Napísali ho občania mesta a začína slovami: "Ja, občan mesta Košice, od ktorého pochádza všetka, moc, prajem si, aby richtár košický, ktorý vzíde z týchto volieb a je mojím prvý služobníkom urobil predovšetkým toto..." Nasledujú autentické zápisy želaní. Doprava, obchod, byty, životné prostredie... Dokument bol spísaný v lete v roku 1994. Keď si ho prečítate, želania občanov mesta ostali akoby zakliate v pôvodnej podobe až do roku 2004...
Nemecko podporilo SOZOS
Slobodné občianske združenie (SOZOS) vzniklo v Košiciach a odtiaľ sa rozšírilo postupne do všetkých slovenských miest. Prvým predsedom SOZOS-u bol dnes už 75-ročný Aladár Adamec, známy ako muž, ktorý 'odpálil' energetickú bombu v SR. Súčasnú situáciu v oblasti ochrany spotrebiteľa hodnotí takto: "Musím súhlasiť s prezidentkou Stašenkovou. Vláda SR, ale aj príslušnú ministerstvo celých 13 rokov zanedbávajú svoje povinnosti voči občanovi. Našu činnosť sme mohli začať vďaka zahraničnej finančnej dotácii. Pracovné spoločenstvo spotrebiteľských zväzov v Bonne podalo SR pomocnú ruku. V mnohom nám vychádza v ústrety obľúbený a korektný denník Korzár..."Za predsedom dnes už Asociácie spotrebiteľských subjektov prichádzajú občania takmer denne. Radí, pomáha, to všetko z vlastných prostriedkov a vo vlastnom byte...
Všetci sme spotrebitelia
Komisia európskych spoločenstiev vydala dokument o stratégii spotrebiteľskej politiky na roky 2002 - 2006. Slovenskí politici sa nechali počuť o našej plnej pripravenosti v súvislosti s integráciou SR do EÚ. Občan - spotrebiteľ nie je oboznámený so svojimi povinnosťami a právami v únii a do dnešného dňa trvá akési informačné vákuum. Spotrebiteľské organizácie v EÚ sú plne zapojené do politiky únie. Ministerstvo hospodárstva SR v roku 2004 'iba' eviduje 33 registrovaných občianskych združení na ochranu spotrebiteľov. Keby ste v Košiciach hľadali Asociáciu spotrebiteľských subjektov, mohli by ste ju objaviť v súkromnom byte, bez zariadenia a prostriedkov. Je to smutná realita, pretože všetci sme vlastne spotrebitelia, ktorí v prípade núdze sa zatiaľ nemôžu dovolať svojich práv.
Príklad na zamyslenie
V novembri 2003 koncern McDonald's uviedol do obehu reklamu, podľa ktorej ponúkané žemle nepozostávajú z ničoho iného iba z pšenice, droždia, vody, soli a cukru. Spotrebiteľská organizácia Foodwatch však preukázala prítomnosť aj iných prídavných látok. Firma korektne priznala, že formulácia "z ničoho iného iba" je nepravdivá a reklamu pozastavila... Keby sme také čosi dokázali na Slovensku, mohli by sme hovoriť o vzájomnej dobrej spolupráci, kde spotrebiteľ a podnikateľ pochopili, že sú na seba bytostne odkázaní. Do 1. mája 2004 slovenský spotrebiteľ bude musieť vydržať s heslom - Spotrebiteľ, chráň sa sám...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári