produktívnom veku, niet pochýb, že mnohí jazdia na autách. Aj preto je situácia s parkovacími a garážovými miestami v tejto MČ najkritickejšia v celých Košiciach. "Pred dvoma rokmi sme listom oslovili 3 200 domácností. Vážny záujem o garážové boxy prejavili spätným listom štyri rodiny," informoval nás starosta Cyril Betuš.
"Pravdepodobne ich odradila cena. Pri kalkulácii všetkých výdavkov vychádza box asi na 200-tisíc korún. My sme im chceli postaviť garáže vo vlastnej réžii s tým, že oni by nám poskytli finančné prostriedky. Formou verejnej súťaže by sme vybrali stavebnú firmu, ktorá by garáže postavila. Lenže záujem nie je."
Starosta si uvedomuje katastrofálny stav. Veď na sídlisku žije 400 obyvateľov na hektár, čo je viac ako v Petržalke.
"A pritom úlohou samosprávy je okrem iného zabezpečiť aj týchto päť vecí: a to plynulý prístup hasičov, zdravotníkov, policajtov, zásobovanie a odvoz odpadu. Preto my musíme riešiť parkovacie miesta. V minulom roku sme zriadili 300 parkovacích miest na Varšavskej, Sofijskej, Maďarskej a Juhoslovanskej. Robili sme ich tak, aby čo najmenej narušili zeleň, ktorej je na sídlisku tiež málo. Stáli nás 700-tisíc korún z nášho rozpočtu. Najťažšia situácia bola na Sofijskej a Varšavskej. Na tieto ulice by sa v krízových situáciach nedostali ani hasiči, ani záchranky. Našťastie, už je to v poriadku. Aby sme mohli vyhovieť viacerým motoristom, a pritom nestavať na úkor zelene, musíme uvažovať o veľkokapacitných parkoviskách. Na tie však treba pozemky. Alebo môžeme stavať garážové bloky."
Touto cestou sa musí v budúcnosti uberať aj Sídlisko Ťahanovce. Podľa slov C. Betuša cena za garáže je síce vysoká, ale tá odrádza ľudí najmä preto, že mnoho áut na sídlisku je služobných. "Nie je žiadnou výnimkou, že rodina vlastní svoje auto, ale má aj služobné. Keby sme vyriešili problém s parkovaním služobných vozidiel, tak by sme to mali jednoduchšie. Na sídlisku už po 17. hodine nezaparkujete."
Ďalším problémom sú nevysporiadané pozemky. Pritom aj Útvar hlavného architekta vypracoval štúdiu, podľa ktorej sú jediným východiskom garážové bloky.
Starostove slová doplnil vedúci výstavby na MÚ Miron Jesenský: "Zámer na výstavbu ďalších parkovacích miest máme, ale nie sú zdroje. So združenou investíciou občanov by sa mohlo postaviť 100 garáží na Berlínskej ulici. Dokonca pôvodný investor už mohol stavať, pretože na tento priestor je vydané stavebné povolenie, čiže pozemky sú vysporiadané. Ale odstúpil od toho, pretože nebol záujem zo strany ľudí. Zvykom je, že ešte pred začatím stavby vkladajú záujemcovia 30 percent z celkovej sumy."
Jednou z ďalších možností je postaviť parkovacie miesta na strechách garáží, ktoré už na sídlisku sú. Ale podľa slov M. Jesenského tieto garáže neboli projektované na ďalšiu záťaž na strechách. "Boli by potrebné úpravy a výztuže, čiže tiež by to bola dosť nákladná záležitosť."
Na Sídlisku Ťahanovce podľa slov starostu nejaké parkovacie miesta určite ešte vzniknú. Jednou z možností je napríklad urobiť parkoviská na školskom pozemku určenom na školské práce pri ZŠ Belehradská:"Bolo by dobre, keby sa nám to podarilo. Tie pozemky tam ležia ladom a dali by sa tam postaviť ďalšie parkovacie miesta."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári