Važca cez Spišské Podhradie do Prešova a vybudovanie technicko-priemyselného parku Prešov-Košice sú hlavné ciele, ktoré od vlády vyžadujú šéfovia košického a prešovského VÚC Rudolf Bauer (KDH) a Peter Chudík (ĽÚ) spolu s primátormi oboch krajských miest Zdenkom Trebuľom (SDA) a Milanom Benčom (SDĽ). Ako toto kvarteto uviedlo včera v Košiciach pri príležitosti zaslania spoločného otvoreného listu vláde, spoločnou výzvou sledujú to, aby sa najvyšší predstavitelia nášho štátu konečne začali venovať zotieraniu regionálnych rozdielov na Slovensku. Aktuálnou sa stala aj vďaka nedávnym rómskym nepokojom, ktoré vznikli práve na východe republiky ako aj po rozhodnutí kórejskej automobilky Hyundai postaviť svoj nový závod v Žiline. Aj kvôli nemu sa najvyšší predstavitelia východu obávajú, že financie na všetky už aj začaté investičné akcie pohltí práve vládna pomoc Hyundaiu ako aj 22-miliardové dokončenie diaľničného úseku medzi Považskou Bystricou a Žilinou.
"Naozaj cítime, že sa regionálne rozdiely zvyšujú, čo vidno aj na sociálnej situácii našich občanov. Súhlasíme so slovami pána Ruska, že investori tu fakt nemajú dôvod prísť, lebo od Nitry na východ nevedie diaľnica. Aj preto si myslíme, že by vláda mala začať viac robiť pre rozvoj všetkých regiónov Slovenska," skonštatoval predseda KSK R. Bauer.
"Vieme, že sme najďalej na východ od Bratislavy a sme aj trpezliví. Lenže chceme mať istotu, že sa o nás niekto stará a má záujem na rozvoji východu. Aj touto výzvou navrhujeme vláde isté spôsoby riešenia problémov, ktoré tu máme. Ak vláda vie nájsť uznesenie na pomoc automobilkám Hyundai a PSA, tak by si mala sadnúť aj v našej veci. Veď tu žije 1,5 milióna ľudí, ak vláde na nich záleží, tak by mali...," myslí si prešovský župan P. Chudík.
Práve oba naše kraje sú podľa Európskej komisie zaradené spomedzi všetkých regiónov desiatich pristupujúcich krajín EÚ medzi desať najchudobnejších, zatiaľčo Bratislava je druhá najbohatšia. Jednou z príčin určitého podľa politických analytikov až príliš vlažného postoja premiéra k obom krajským metropolám je vraj fakt, že neboli zvolení za tú správnu stranu. "Oficiálne to síce nikto verejne nepovie, no v pozadí to dosť rezonuje. Keby mali Prešov alebo Košice iného primátora zrejme by sa aj tých zdrojov našlo viac. Avšak celkovo ide na východ zo štátu veľmi málo peňazí. Aj keby tu vláda mala politicky 'vhodných' primátorov, bolo by síce tých peňazí viac, no nie až natoľko, aby aj občania spozorovali výrazný rozdiel. Vláda totiž už dlhodobo zanedbáva väčšinu regiónov na východ od Bratislavy...," povedal nám prešovský primátor Michal Benč, podľa ktorého je práve cestná infraštruktúra najvážnejším nedostatkom východného Slovenska.
V tom s ním súhlasí aj jeho košický kolega Z. Trebuľa, ktorý sa aj včera vyjadril, že premiér Mikuláš Dzurinda sa Košiciam v poslednej dobe radšej vyhýba, a aj keď v nich je, nikdy si nenájde čas sa spoločné rokovanie. "Nemám pocit, že sa mi premiér vyhýba, je to jednoducho fakt. Ja s ním chcem debatovať o tom, čo trápi Košičanov a som na to pripravený 24 hodín denne. Lenže zatiaľ som nepostrehol z jeho strany žiaden záujem."
Košický primátor očakáva od výzvy vláde, že padne na úrovnú pôdu. Prístup a následné riešenia budú podľa neho obrazom toho, komu sú adresované. "Rozhodli sme sa pre takýto spôsob komunikácie, aby sa kvôli investičným stimulom pre automobilky nezastavili všetky projekty, ktoré boli rozplánované. Hoci to teraz tak môže vyzerať, že už žiadne ďalšie peniaze na východ nepôjdu, snažíme sa, aby to tak nebolo. Chápem, že v našej krajine je obrovské množstvo problémov, avšak jednou z vládnych priorít by mala byť aj pomoc východu. Napríklad premiér v roku 2000 v Košiciach vyhlásil, že do roku 2006 bude hotová naša časť rýchlocesty do Miškolca. A zatiaľ sa začali iba prípravné práce... Hovoríme o tej ceste už aspoň päť rokov, je to vec strategického významu, čo za tie roky pochopilo už mnoho ľudí. Verím, že sa to podarí aj tým v Bratislave..."
Kvarteto zástupcov regionálnej a miestnej samosprávy pripustilo, že spoločný boj za záujmy východu mohli začať aj skôr. "Východniarka štvorka" sa chce odteraz pravidelne stretávať. Najbližšie sa stretnú 16. marca, keď chcú prediskutovať myšlienku spoločného priemyselného parku medzi Prešovom a Košicami.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári