ktorá sa definitívne rozhodla, že svoj nový závod vybuduje v Žiline. To, čo je veľmi dobrou správou pre Slovensko sa však paradoxne môže vnímať ako menej pozitívnou správou pre východ republiky. Keďže sa naša vláda rozhodla poskytnúť Juhokórejcom mimoriadne investičné stimuly až vo výške 7,5 miliardy Sk, znamená to, že väčšina peňazí pôvodne určených pre celé Slovensko na rozvojové programy sa presunie do Žiliny. Takisto aj miliardové finančné zdroje na diaľničný program budú mať taktiež jediného adresáta. Drvivá väčšina z nich pôjde na dokončenie asi 60 km dlhého úseku od Považskej Bystrice do Žiliny, ktorým sa toto mesto napojí na "bratislavskú" diaľnicu. Aj krajský prednosta Ján Dolný (SDKÚ) vidí rozhodnutie Hyundai v dvoch súvislostiach. Hoci na jednej strane závidí príjemné starosti svojho žilinského kolegu, trochu ho mrzí, že východ príde aj o to málo peňazí na infraštruktúru, ktoré sem mali dôjsť.
"Samozrejme, omnoho radšej by som bol, keby sme dnes mohli podobnú investíciu oslavovať v našom kraji. Príchod Hyundai možno z krátkodobého hľadiska nebude mať pozitívny vplyv na východ republiky, ale z dlhodobého hľadiska, ak sa bude rozvíjať celé Slovensko, čaká to isté aj východ. Samozrejme, budeme sa snažiť, aby ďalší investor už prišiel sem. Napokon prvou lastovičkou je americkú spoločnosť zaoberajúcu sa recykláciou a spracovaním plastových obalov v Kechneci, ktorá tu chce investovať okolo 400 miliónov korún," povedal nám J. Dolný.
Podľa šéfa odboru regionálneho rozvoja košického samosprávneho kraja (KSK) Petra Ťapáka by príchod Hyundai mohol byť pozitívnou správou nielen pre Slovensko, ale aj pre podnikateľov v našom kraji. "Tí by mali využiť príležitosť a stať sa subdodávateľmi pre tohto výrobcu. Vnímam to aj ako výzvu pre SARIO, aby nasmerovalo zahraničných dodávateľov Hyundai do existujúcich priemyselných parkov a zón v KSK." Ako nám ďalej povedal, malo by byť zodpovednosťou štátu, aby presadzoval vyvážený rozvoj regiónov a k tomu prijímal príslušné opatrenia. "Hoci k nám v súčasnosti nesmeruje strategický investor typu Hyundai, v kraji pôsobia veľkí zahraniční investori, ktorí majú záujem vybudovať tu subdodávateľské siete. Privítali by sme, aby ich vytvorenie štát podporil. Týmto by sa zabránilo ďalšiemu výraznému prehlbovaniu rozdielov medzi regiónmi," myslí si P. Ťapák, pričom dodáva, že za strategickú prioritu pre ďalší rozvoj kraja naďalej považujú vybudovanie rýchlocesty smerom na Miškolc.
Ak by vláda bola k jej výstavbe aspoň zpolovice taká naklonená ako v súčasnosti k dobudovanie chýbajúceho 60 km úseku diaľnice Bratislava - Žilina, značne by sa zvýšili aj šance kraja na získanie investície britskej automobilky Rover. S tým sa stotožňuje aj krajský prednosta Ján Dolný, avšak dodáva, že to bude beh na veľmi dlhú trať. "Ak by to vyšlo, niekoľko tisíc nových pracovných miest by vyriešilo mnohé problémy. Podľa môjho názoru majú napríklad Košice omnoho lepšiu polohu a pracovnú silu v oblasti hutníctva a strojárstva ako napríklad Žilina. Aj preto verím tomu, že aspoň jeden veľký zahraničný investor do kraja v najbližšom čase príde. V zahraničí sme vnímaní, že ideme po dobrej ceste, tak to musíme využiť aj na prilákanie investorov. Musia nám však viac pomôcť aj štátne inštitúcie. Možno tie posledné udalosti v rómskych osadách nám pomôžu v tom, že sa kompetentní začnú o východ Slovenska viac zaujímať," tvrdí J. Dolný.
Ako sme sa ešte od neho dozvedeli, zatiaľ najnádejnejšie vyzerá príchod jednej investičnej skupiny z Južnej Ameriky do Spišskej Novej Vsi. S ministerstvom hospodárstva sa rozbehli rokovania o využití geotermálnej energie v Ďurkove. Kraj má takisto pripravených viacero priemyslených parkov, a ak bude záujem investorov, vdeli by sme proces ich vzniku ešte viac urýchliť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári