Korzár logo Korzár Košice

Východ Slovenska zrejme doplatí na príchod Hyundai do Žiliny

Košice - Jedno oko sa raduje a druhé plače. Aj tak by sa z pohľadu východniara dalo popísať včerajšie oznámenie juhokórejskej automobilky Hyundai,

ktorá sa definitívne rozhodla, že svoj nový závod vybuduje v Žiline. To, čo je veľmi dobrou správou pre Slovensko sa však paradoxne môže vnímať ako menej pozitívnou správou pre východ republiky. Keďže sa naša vláda rozhodla poskytnúť Juhokórejcom mimoriadne investičné stimuly až vo výške 7,5 miliardy Sk, znamená to, že väčšina peňazí pôvodne určených pre celé Slovensko na rozvojové programy sa presunie do Žiliny. Takisto aj miliardové finančné zdroje na diaľničný program budú mať taktiež jediného adresáta. Drvivá väčšina z nich pôjde na dokončenie asi 60 km dlhého úseku od Považskej Bystrice do Žiliny, ktorým sa toto mesto napojí na "bratislavskú" diaľnicu. Aj krajský prednosta Ján Dolný (SDKÚ) vidí rozhodnutie Hyundai v dvoch súvislostiach. Hoci na jednej strane závidí príjemné starosti svojho žilinského kolegu, trochu ho mrzí, že východ príde aj o to málo peňazí na infraštruktúru, ktoré sem mali dôjsť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Samozrejme, omnoho radšej by som bol, keby sme dnes mohli podobnú investíciu oslavovať v našom kraji. Príchod Hyundai možno z krátkodobého hľadiska nebude mať pozitívny vplyv na východ republiky, ale z dlhodobého hľadiska, ak sa bude rozvíjať celé Slovensko, čaká to isté aj východ. Samozrejme, budeme sa snažiť, aby ďalší investor už prišiel sem. Napokon prvou lastovičkou je americkú spoločnosť zaoberajúcu sa recykláciou a spracovaním plastových obalov v Kechneci, ktorá tu chce investovať okolo 400 miliónov korún," povedal nám J. Dolný.

Podľa šéfa odboru regionálneho rozvoja košického samosprávneho kraja (KSK) Petra Ťapáka by príchod Hyundai mohol byť pozitívnou správou nielen pre Slovensko, ale aj pre podnikateľov v našom kraji. "Tí by mali využiť príležitosť a stať sa subdodávateľmi pre tohto výrobcu. Vnímam to aj ako výzvu pre SARIO, aby nasmerovalo zahraničných dodávateľov Hyundai do existujúcich priemyselných parkov a zón v KSK." Ako nám ďalej povedal, malo by byť zodpovednosťou štátu, aby presadzoval vyvážený rozvoj regiónov a k tomu prijímal príslušné opatrenia. "Hoci k nám v súčasnosti nesmeruje strategický investor typu Hyundai, v kraji pôsobia veľkí zahraniční investori, ktorí majú záujem vybudovať tu subdodávateľské siete. Privítali by sme, aby ich vytvorenie štát podporil. Týmto by sa zabránilo ďalšiemu výraznému prehlbovaniu rozdielov medzi regiónmi," myslí si P. Ťapák, pričom dodáva, že za strategickú prioritu pre ďalší rozvoj kraja naďalej považujú vybudovanie rýchlocesty smerom na Miškolc.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by vláda bola k jej výstavbe aspoň zpolovice taká naklonená ako v súčasnosti k dobudovanie chýbajúceho 60 km úseku diaľnice Bratislava - Žilina, značne by sa zvýšili aj šance kraja na získanie investície britskej automobilky Rover. S tým sa stotožňuje aj krajský prednosta Ján Dolný, avšak dodáva, že to bude beh na veľmi dlhú trať. "Ak by to vyšlo, niekoľko tisíc nových pracovných miest by vyriešilo mnohé problémy. Podľa môjho názoru majú napríklad Košice omnoho lepšiu polohu a pracovnú silu v oblasti hutníctva a strojárstva ako napríklad Žilina. Aj preto verím tomu, že aspoň jeden veľký zahraničný investor do kraja v najbližšom čase príde. V zahraničí sme vnímaní, že ideme po dobrej ceste, tak to musíme využiť aj na prilákanie investorov. Musia nám však viac pomôcť aj štátne inštitúcie. Možno tie posledné udalosti v rómskych osadách nám pomôžu v tom, že sa kompetentní začnú o východ Slovenska viac zaujímať," tvrdí J. Dolný.

SkryťVypnúť reklamu

Ako sme sa ešte od neho dozvedeli, zatiaľ najnádejnejšie vyzerá príchod jednej investičnej skupiny z Južnej Ameriky do Spišskej Novej Vsi. S ministerstvom hospodárstva sa rozbehli rokovania o využití geotermálnej energie v Ďurkove. Kraj má takisto pripravených viacero priemyslených parkov, a ak bude záujem investorov, vdeli by sme proces ich vzniku ešte viac urýchliť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 482
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 168
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 893
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 117
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 225
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 905
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 681
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu