problémov dostali z električkovej na železničnú koľaj a pokračovali v trase. Takýto systém dopravy má obrovské výhody, pretože umožňuje bez prestupu cestovať z mesta priamo do regiónu. Preto je výbornou správou, že sa s takýmto druhom dopravy, ktorý prinesie novú kvalitu cestovania do hromadnej dopravy, ráta i u nás, v Košiciach.
Nakoľko reálne vyzerá realizácia takéhoto projektu v našom meste, opýtali sme sa jedného z riešiteľov integrovaného dopravného systému v Košiciach, Ing. Jána Šaráka. "Zaujímavosťou je, že Košice už takéto prepojenie v minulosti mali. Starší obyvatelia si možno pamätajú, že do mesta niekedy jazdili vagóny s tovarom. Poslednou, možno už historicky cennou pamiatkou z tých čias sú zbytky koľají na Strojárenskej ulici," hovorí Ing. Šarák. "Preto dnes majú práve Košice, na rozdiel napríklad od Bratislavy, na takúto dopravu ideálne podmienky. Rozchod električkových a železničných koľají je totiž úplne zhodný. Splnenie tejto najdôležitejšej podmienky nám vnuklo myšlienku opätovného vzájomného prepojenia týchto koľají. Môžeme sa teda vrátiť k tomu, čo už v Košiciach v minulosti bolo a využiť existujúce podmienky na realizáciu modernej verejnej hromadnej dopravy osôb. Tak ako to vídavame v niektorých mestách na západe."
Podľa Jána Šaráka už bola spracovaná zjednodušená štúdia uskutočniteľnosti, ktorá potvrdila reálnosť tohto zámeru. Na jej základe by v rámci budovania integrovaného dopravného systému malo dôjsť k predĺženiu električkovej koľaje od Námestia Maratónu mieru po Masarykovej ulici okolo Jumbo centra. Na konci Masarykovej ulice by došlo k prechodu na súbežne umiestnenú železničnú koľaj. Po tejto koľaji by už bolo možné vchádzať do železničnej stanice Košice k nástupištiam riadnej vlakovej dopravy.
"Išlo by teda o dobudovanie električkovej trate v dĺžke 700 metrov, čo by spolu so spojením koľají ŽSR stálo asi 90 miliónov korún," hovorí Ing. Šarák a pokračuje: "Predpokladáme i druhé napojenie. Toto riešenie je založené na možnostiach prepojenia električkovej koľaje na sídlisku Nad jazerom, išlo by o predĺženie od obchodného domu Važec, so železničnou koľajou v železničnej stanici Krásna nad Hornádom," pokračuje J. Šarák. Ako nás informoval, pre zabezpečenie dopravy na takto vzniknutom koľajovom prepojení by mali byť využité hybridné, ľahké vlakové súpravy, ktoré budú spĺňať potrebné technologické požiadavky a príslušné normy, ide o tzv. regioelektričky.
Tvorcovia projektu rátajú s tým, že regioelektrička, alebo ak chcete, vlakoelektrička, by sa mala stať vyhľadávanou alternatívou, ktorá si získa cestujúcich do verejných dopravných prostriedkov. "V dôsledku vzostupu osobnej automobilovej dopravy každoročne stúpa počet obetí tragických dopravných nehôd, nehovoriac o smogu a dopravných zápchach. Regioelektrička predstavuje jedno z riešení tohto problému, navyše skvalitňuje verejnú hromadnú dopravu, čomu je naklonená aj EÚ, preto očakávame podporu nášho zámeru aj z tejto strany," hovorí na margo Ing. Šarák.
A čo vlastne regioelektrička je?
"Zjednodušene povedané - v meste je to električka, na železnici ľahký osobný vlak. Ide o produkt špičkovej technológie, ktorý spája výhody električky a železnice. Regioelektrička dovezie cestujúcich z regiónu do centier mesta, teda do ktorejkoľvek časti Košíc, kde je električková trať, bez prestupu. A rovnako späť z mesta do okolitého regiónu. Takéto regioelektričky jazdia napríklad v Štrasburgu, Baltimore, ale pripravuje sa už aj v susedných Čechách. Tam sú do tohto projektu zapojené všetky rozhodujúce inštitúcie samosprávy, ministerstiev a dopravcov," vysvetľuje Ing. Šarák.
Regioelektričky sú súčasťou rozpracovaného projektu integrovaného dopravného systému v Košiciach. Kedy sa teda dostanú z papiera na reálne koľaje?
"Potrebujeme ešte uskutočniť niekoľko podrobných štúdií a následne pripraviť vykonávacie projekty. Veľa si sľubujeme od eurofondov a iniciatívy kompetentných, ktorí môžu projekt podporiť. Všetko je zatiaľ len v štádiu príprav a bolo by predčasné typovať konkrétne termíny. Na celej myšlienke, ale veľmi intenzívne pracujeme, o ďalšom vývine vás určite budeme informovať," uzavrel Ján Šarák.
Autor: las
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári