Korzár logo Korzár Košice

Plánovaná regioelektrička by zjednodušila cestovanie

Košice - Tí, čo v poslednom čase cestovali po niektorých mestách vo Švajčiarsku alebo Nemecku, mohli vidieť električky, ktoré sa počas jazdy bez

problémov dostali z električkovej na železničnú koľaj a pokračovali v trase. Takýto systém dopravy má obrovské výhody, pretože umožňuje bez prestupu cestovať z mesta priamo do regiónu. Preto je výbornou správou, že sa s takýmto druhom dopravy, ktorý prinesie novú kvalitu cestovania do hromadnej dopravy, ráta i u nás, v Košiciach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nakoľko reálne vyzerá realizácia takéhoto projektu v našom meste, opýtali sme sa jedného z riešiteľov integrovaného dopravného systému v Košiciach, Ing. Jána Šaráka. "Zaujímavosťou je, že Košice už takéto prepojenie v minulosti mali. Starší obyvatelia si možno pamätajú, že do mesta niekedy jazdili vagóny s tovarom. Poslednou, možno už historicky cennou pamiatkou z tých čias sú zbytky koľají na Strojárenskej ulici," hovorí Ing. Šarák. "Preto dnes majú práve Košice, na rozdiel napríklad od Bratislavy, na takúto dopravu ideálne podmienky. Rozchod električkových a železničných koľají je totiž úplne zhodný. Splnenie tejto najdôležitejšej podmienky nám vnuklo myšlienku opätovného vzájomného prepojenia týchto koľají. Môžeme sa teda vrátiť k tomu, čo už v Košiciach v minulosti bolo a využiť existujúce podmienky na realizáciu modernej verejnej hromadnej dopravy osôb. Tak ako to vídavame v niektorých mestách na západe."

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Jána Šaráka už bola spracovaná zjednodušená štúdia uskutočniteľnosti, ktorá potvrdila reálnosť tohto zámeru. Na jej základe by v rámci budovania integrovaného dopravného systému malo dôjsť k predĺženiu električkovej koľaje od Námestia Maratónu mieru po Masarykovej ulici okolo Jumbo centra. Na konci Masarykovej ulice by došlo k prechodu na súbežne umiestnenú železničnú koľaj. Po tejto koľaji by už bolo možné vchádzať do železničnej stanice Košice k nástupištiam riadnej vlakovej dopravy.

"Išlo by teda o dobudovanie električkovej trate v dĺžke 700 metrov, čo by spolu so spojením koľají ŽSR stálo asi 90 miliónov korún," hovorí Ing. Šarák a pokračuje: "Predpokladáme i druhé napojenie. Toto riešenie je založené na možnostiach prepojenia električkovej koľaje na sídlisku Nad jazerom, išlo by o predĺženie od obchodného domu Važec, so železničnou koľajou v železničnej stanici Krásna nad Hornádom," pokračuje J. Šarák. Ako nás informoval, pre zabezpečenie dopravy na takto vzniknutom koľajovom prepojení by mali byť využité hybridné, ľahké vlakové súpravy, ktoré budú spĺňať potrebné technologické požiadavky a príslušné normy, ide o tzv. regioelektričky.

SkryťVypnúť reklamu

Tvorcovia projektu rátajú s tým, že regioelektrička, alebo ak chcete, vlakoelektrička, by sa mala stať vyhľadávanou alternatívou, ktorá si získa cestujúcich do verejných dopravných prostriedkov. "V dôsledku vzostupu osobnej automobilovej dopravy každoročne stúpa počet obetí tragických dopravných nehôd, nehovoriac o smogu a dopravných zápchach. Regioelektrička predstavuje jedno z riešení tohto problému, navyše skvalitňuje verejnú hromadnú dopravu, čomu je naklonená aj EÚ, preto očakávame podporu nášho zámeru aj z tejto strany," hovorí na margo Ing. Šarák.

A čo vlastne regioelektrička je?

"Zjednodušene povedané - v meste je to električka, na železnici ľahký osobný vlak. Ide o produkt špičkovej technológie, ktorý spája výhody električky a železnice. Regioelektrička dovezie cestujúcich z regiónu do centier mesta, teda do ktorejkoľvek časti Košíc, kde je električková trať, bez prestupu. A rovnako späť z mesta do okolitého regiónu. Takéto regioelektričky jazdia napríklad v Štrasburgu, Baltimore, ale pripravuje sa už aj v susedných Čechách. Tam sú do tohto projektu zapojené všetky rozhodujúce inštitúcie samosprávy, ministerstiev a dopravcov," vysvetľuje Ing. Šarák.

SkryťVypnúť reklamu

Regioelektričky sú súčasťou rozpracovaného projektu integrovaného dopravného systému v Košiciach. Kedy sa teda dostanú z papiera na reálne koľaje?

"Potrebujeme ešte uskutočniť niekoľko podrobných štúdií a následne pripraviť vykonávacie projekty. Veľa si sľubujeme od eurofondov a iniciatívy kompetentných, ktorí môžu projekt podporiť. Všetko je zatiaľ len v štádiu príprav a bolo by predčasné typovať konkrétne termíny. Na celej myšlienke, ale veľmi intenzívne pracujeme, o ďalšom vývine vás určite budeme informovať," uzavrel Ján Šarák.

Autor: las

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 060
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 876
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 070
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 872
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 166
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 789
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 470
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 757
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 326
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 709
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 681
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 898
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 344
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 589
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 757
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 326
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 709
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 681
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 898
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 344
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 589
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu