Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Plánovaná regioelektrička by zjednodušila cestovanie

Košice - Tí, čo v poslednom čase cestovali po niektorých mestách vo Švajčiarsku alebo Nemecku, mohli vidieť električky, ktoré sa počas jazdy bez

problémov dostali z električkovej na železničnú koľaj a pokračovali v trase. Takýto systém dopravy má obrovské výhody, pretože umožňuje bez prestupu cestovať z mesta priamo do regiónu. Preto je výbornou správou, že sa s takýmto druhom dopravy, ktorý prinesie novú kvalitu cestovania do hromadnej dopravy, ráta i u nás, v Košiciach.

Nakoľko reálne vyzerá realizácia takéhoto projektu v našom meste, opýtali sme sa jedného z riešiteľov integrovaného dopravného systému v Košiciach, Ing. Jána Šaráka. "Zaujímavosťou je, že Košice už takéto prepojenie v minulosti mali. Starší obyvatelia si možno pamätajú, že do mesta niekedy jazdili vagóny s tovarom. Poslednou, možno už historicky cennou pamiatkou z tých čias sú zbytky koľají na Strojárenskej ulici," hovorí Ing. Šarák. "Preto dnes majú práve Košice, na rozdiel napríklad od Bratislavy, na takúto dopravu ideálne podmienky. Rozchod električkových a železničných koľají je totiž úplne zhodný. Splnenie tejto najdôležitejšej podmienky nám vnuklo myšlienku opätovného vzájomného prepojenia týchto koľají. Môžeme sa teda vrátiť k tomu, čo už v Košiciach v minulosti bolo a využiť existujúce podmienky na realizáciu modernej verejnej hromadnej dopravy osôb. Tak ako to vídavame v niektorých mestách na západe."

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Jána Šaráka už bola spracovaná zjednodušená štúdia uskutočniteľnosti, ktorá potvrdila reálnosť tohto zámeru. Na jej základe by v rámci budovania integrovaného dopravného systému malo dôjsť k predĺženiu električkovej koľaje od Námestia Maratónu mieru po Masarykovej ulici okolo Jumbo centra. Na konci Masarykovej ulice by došlo k prechodu na súbežne umiestnenú železničnú koľaj. Po tejto koľaji by už bolo možné vchádzať do železničnej stanice Košice k nástupištiam riadnej vlakovej dopravy.

"Išlo by teda o dobudovanie električkovej trate v dĺžke 700 metrov, čo by spolu so spojením koľají ŽSR stálo asi 90 miliónov korún," hovorí Ing. Šarák a pokračuje: "Predpokladáme i druhé napojenie. Toto riešenie je založené na možnostiach prepojenia električkovej koľaje na sídlisku Nad jazerom, išlo by o predĺženie od obchodného domu Važec, so železničnou koľajou v železničnej stanici Krásna nad Hornádom," pokračuje J. Šarák. Ako nás informoval, pre zabezpečenie dopravy na takto vzniknutom koľajovom prepojení by mali byť využité hybridné, ľahké vlakové súpravy, ktoré budú spĺňať potrebné technologické požiadavky a príslušné normy, ide o tzv. regioelektričky.

SkryťVypnúť reklamu

Tvorcovia projektu rátajú s tým, že regioelektrička, alebo ak chcete, vlakoelektrička, by sa mala stať vyhľadávanou alternatívou, ktorá si získa cestujúcich do verejných dopravných prostriedkov. "V dôsledku vzostupu osobnej automobilovej dopravy každoročne stúpa počet obetí tragických dopravných nehôd, nehovoriac o smogu a dopravných zápchach. Regioelektrička predstavuje jedno z riešení tohto problému, navyše skvalitňuje verejnú hromadnú dopravu, čomu je naklonená aj EÚ, preto očakávame podporu nášho zámeru aj z tejto strany," hovorí na margo Ing. Šarák.

A čo vlastne regioelektrička je?

"Zjednodušene povedané - v meste je to električka, na železnici ľahký osobný vlak. Ide o produkt špičkovej technológie, ktorý spája výhody električky a železnice. Regioelektrička dovezie cestujúcich z regiónu do centier mesta, teda do ktorejkoľvek časti Košíc, kde je električková trať, bez prestupu. A rovnako späť z mesta do okolitého regiónu. Takéto regioelektričky jazdia napríklad v Štrasburgu, Baltimore, ale pripravuje sa už aj v susedných Čechách. Tam sú do tohto projektu zapojené všetky rozhodujúce inštitúcie samosprávy, ministerstiev a dopravcov," vysvetľuje Ing. Šarák.

SkryťVypnúť reklamu

Regioelektričky sú súčasťou rozpracovaného projektu integrovaného dopravného systému v Košiciach. Kedy sa teda dostanú z papiera na reálne koľaje?

"Potrebujeme ešte uskutočniť niekoľko podrobných štúdií a následne pripraviť vykonávacie projekty. Veľa si sľubujeme od eurofondov a iniciatívy kompetentných, ktorí môžu projekt podporiť. Všetko je zatiaľ len v štádiu príprav a bolo by predčasné typovať konkrétne termíny. Na celej myšlienke, ale veľmi intenzívne pracujeme, o ďalšom vývine vás určite budeme informovať," uzavrel Ján Šarák.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  4. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  5. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  6. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  8. Aké typy cukrovky poznáme?
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 229
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 138
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 862
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 407
  5. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 329
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 201
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 184
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 987

Blogy SME

  1. Tomáš Sedílek: Najvyššie postavený ázijský tím v rebríčku IIHF. Náš dnešný súper Kazachstan.
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Ján Marton: Vlčan len svieti a kúri, musíme počkať na zmenu. Howgh.
  4. Jozo Peric: Veľká Británia zvláda infláciu dobre, nárast cien bývania sa drží na európskom priemere
  5. Norbert Skoupa: 5 vecí, ktoré ma naučil prerušovaný pôst
  6. Anna Miľanová: X - WOMAN: Recycle
  7. INESS: Emancipovanejší pacient a rodina ako pomoc zdravotníkom
  8. Ivan Mlynár: Hrubosť a nevkus v štátnej rovnošate
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 17 652
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 905
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 613
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 399
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 093
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 966
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 128
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 729
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič po schválení viacerých jeho opatrení na vláde.

Odborníci kritizujú schvaľovanie aj obsah protiinflačného balíka.


19 h
Igor Matovič.

Cielene reže spoločnosť na časti a stavia ich proti sebe.


18. máj
Ilustračné foto

Rusku hrozí najprudší ekonomický pokles od rozpadu ZSSR.


19 h
Dušan Kováčik na Najvyššom súde.

Vo štvrtok Dušan Kováčik prvýkrát vypovedal pred sudcom.


a 2 ďalší 4 h

Blogy SME

  1. Tomáš Sedílek: Najvyššie postavený ázijský tím v rebríčku IIHF. Náš dnešný súper Kazachstan.
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Ján Marton: Vlčan len svieti a kúri, musíme počkať na zmenu. Howgh.
  4. Jozo Peric: Veľká Británia zvláda infláciu dobre, nárast cien bývania sa drží na európskom priemere
  5. Norbert Skoupa: 5 vecí, ktoré ma naučil prerušovaný pôst
  6. Anna Miľanová: X - WOMAN: Recycle
  7. INESS: Emancipovanejší pacient a rodina ako pomoc zdravotníkom
  8. Ivan Mlynár: Hrubosť a nevkus v štátnej rovnošate
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 17 652
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 905
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 613
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 399
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 093
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 966
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 128
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 729
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu