Korzár logo Korzár Košice

Výstavba Auparku na námestí zmení dopravu - pri Slovane bude pešia zóna

Košice - Silný investor, ktorý chce na Námestí osloboditeľov v Košiciach postaviť nákupno-spoločensko-zábavné centrum Aupark, pomôže mestu

optimalizovať dopravu v tejto lokalite.

Na úrovni Útvaru hlavného architekta mesta Košice už prebiehajú odborné diskusie s dopravnými inžiniermi, aké zmeny v doprave by na Námestí osloboditeľov nastali, pričom náklady by zafinancoval investor Auparku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Aupark by mal stáť na území dnešných dvoch parkovísk, to znamená na území s rozlohou cca dva hektáre, približne 30 až 60 metrov za pamätníkom. Občania budú hlavne vnímať architektonicke riešenie samotného centra, ktoré budú hodnotiť, kritizovať alebo chváliť. Pre nás ako Útvar hlavného architekta a mesto je veľmi dôležité aj to, ako vyriešime dopravnú situáciu, ako ju zoptimalizujeme tak, aby aj do budúcnosti spĺňala všetky požiadavky, aby prosto fungovala bez problémov," vysvetľuje hlavný architekt mesta Peter Murko (snímka na titulnej strane), ktorý minulý týždeň rokoval s riaditeľom Dopravného podniku mesta Košice, ako vyriešiť dopravu tolejbudov, autobusov a električiek.

SkryťVypnúť reklamu

"Najvýraznejšou zmenou bude presunutie dopravy na druhú stranu, to znamená, že územie od Slovanu po hotel Gloria Palace bude pokračovaním pešej zóny a prepojí tak námestie s historickým jadrom. V tejto lokalite by mali premávať už len električky a fungovať nejaká obslužná doprava. Hlavná doprava bude premiestnená na druhú stranu, kde z dnešnej dvojprúdovky vznikne štvorprúdovka od Palackého, popri ČSOB, pred kongresovou halou a niekde za pamätníkom neznámeho vojaka sa rozdelí na dve dvojprúdovky, čo predpokladá zásah do existujúceho parku," prezradil predbežné predstavy architekt Murko.

Toto riešenie by znamenalo, že územie pri hoteli Slovan, kde dnes prejde cca 40-tisíc aut denne, by sa stalo pešou zónou, prepojovacia komunikácia zo smeru od Palackého ku hotelu Gloria Palace, resp. na námestie by už neexistovala, stál by na nej Aupark.

SkryťVypnúť reklamu

Architekt Murko Korzáru povedal, že sa hovorí aj o druhom variante, ktorý predpokladá, že by sa štvorprúdovka rozdelila akousi slučkou na námestí medzi pamätníkmi, ale tento priestor je dosť úzky na l eketričku a dva pruhy, nehovoriac o probléme malého priestoru pred obchodným domom Dargov.

"To by zrejme nebolo optimálne riešenie," myslí si Murko.

Ako architekt je Peter Murko výstavbe Auparku naklonený, tvrdí, že je to veľmi dobré riešenie ako využiť námestie, poriešiť si dopravu za peniaze investora, získať dva a pol krát viac parkovacích miest v dvojpodlažnom parkovisku v podzemí, ktoré vybuduje investor.

"V minulosti sa uvažovalo, že v tejto lokalite postavia Krajský národný výbor, neskôr boli plány VSŽ postaviť tam administratívnu budovu ako sídlo holdingu. Tieto riešenia by možno boli architektonicky príťažlivé, vyzerali by dobre, ale išlo by o 'mŕtve' prevádzky, ktoré by Košičania nemohli využívať. Výstavbou Auparku, za ktorou stojí silný investor, môže na námestí vyrásť kvalitný architektonický objekt, ktorý vhodne doplní ponuku služieb, chýbajúcich v Starom Meste a zároveň historické centrum vhodne prepojí a zatraktívni celú južnú časť."

SkryťVypnúť reklamu

V priestoroch Auparku, ktorý by mal byť otvorený non-stop, nájde svoje miesto okrem obchodov, butikov, hypermarketu aj cca sedem kín, kongresová hala, zrejme aj hotel, administratívne priestory, reštaurácie, kaviarne, diskotéka, či posilňovňa, rôzne herne, ako je bowling a podobne. Jeho výhodou bude hlavne poloha v samom srdci mesta, v mieste, kde sa denne premelie najviac ľudí z rôznych smerov MHD, ale aj ľudí mimo mesta - vidieka.

Architekt Murko si dobre uvedomuje, že taká veľká investícia - cca 2,5 miliardy korún, a také dôležité miesto sa ešte v Košiciach neriešilo, preto ubezpečuje všetkých Košičanov, že mesto, architekti ani dopravní inžinieri nechcú nič uponáhľať a radšej budú podrobnej príprave výstavby venovať o pol roka viac času, ako by sa dopustili nejakej chyby. O príprave sa bude diskutovať na rôznych úrovniach, vo vedení mesta, v politických kluboch, v odborných kruhoch, s dopravákmi a architektami, ale aj s občanmi.

Plynulosť premávky na štvorprúdovke by nemali nijako ovplyvňovať vchody a východy z podzemných parkovísk, ktoré budú pod celým Auparkom.

"Predstava investora je taká, že nepôjde o povrchové odbočenie na semafory, ale vjazd a výjazd budú riešené mimoúrovňovým vypájacím pruhom popod cestu."

Štvorprúdovka by v budúcnosti odľahčila aj Rastislavovu ulicu, pretože motoristi by mohli využívať Južnú triedu, z ktorej by sa na námestí dalo odbočiť nielen doprava ako teraz, ale aj doľava, a tak sa napojiť na smer Moldavská.

"Príprava zahŕňa mnoho postupných krokov, je potrebné zmeniť platný regulačný plán, ktorý počíta len so zástavbou parkoviska pred Všeobecnou zdravotnou poisťovňou. Súbor podmienok, na ktorých sa mi doma v meste dohodneme, musíme predložiť investorovi, ktorý sa zmluvne zaviaže k ich realizácii. Ak sa všetko kvalitne pripraví, a aj Taliani, ktorí sú vlastníkmi objektu schátralej kongresovej haly pri hoteli Centrum, začnú s jej rekonštrukciou na obchodno-spoločenské centrum, ak sa podarí zoptimalizovať dopravu, pribudnú parkovacie možnosti a historické centrum sa predlžením pešej zóny napojí na priestor pred Auparkom od hotela Slovan po Gloriu Palace, budeme mať v Košiciach veľmi slušne a moderne vyriešené námestie, ktoré bude slúžiť občanom ako atraktívna lokalita," uzavrel náš rozhovor architekt Murko.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 594
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 851
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 655
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 808
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 207
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 469
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 767
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 529
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu