doteraz nebolo možné s nimi nič urobiť. Najbližšia firma, ktorá vlastní autorizáciu na likvidáciu starých nepotrebných vozidiel sídlila až v Prievidzi. Preto vraky dodnes "skrášľujú" parkoviská pred blokmi.
"Bol to skutočne problém. Minulý rok sme sa dostali do kontaktu s firmou Fe-Markt, s.r.o., ktorá v uplynulých dňoch získala od ministerstva životného prostredia autorizáciu na tieto práce. Určite budeme jej služby využívať, veď v podstate tu iná možnosť ani nie je. Z mesta by mali postupne zmiznúť všetky vraky. Postupovať sa však bude na základe vzájomnej spolupráce mesta, mestských častí a polície," uviedla hovorkyňa Magistrátu mesta Košice Zuzana Bobriková.
Spomínaná firma má ako jediná na území Košického kraja odobrenie ministerstva na zber a spracovanie starých vozidiel. "Ľudia môžu autá doviezť do Turňe nad Bodvou, kde pri železničnej stanici sídli prevádzka. Ak tak urobia a auto prinesú, okamžite im vyplatíme 1000 korún za vrak, ktorý následne spracujeme. Vytiahnu sa všetky kvapaliny, odstráni sa batéria, vyberie motor. Auto sa rozoberie do poslednej skrutky a násldne zlikviduje," hovorí riaditeľka Fe-Markt Ing. Mária Bendíková.
Pri odhasovaní auta z evidencie sa doteraz uplatňoval spôsob, že jeho majiteľ podpísal na Okresnom dopravnom inšpektoráte čestné vyhlásenie o ponechaní si starého vozidla. Problém je však v tom, že autá zostávali po sídliskách, či na záhradách. Polícia nemala inú možnosť, pretože autá nebolo kde likvidovať. Po novom by to malo prebiehať tak, že majiteľ vozidla prinesie na políciu potvrdenie o prevzatí vozidla na spracovanie a likvidáciu a muži zákona ho vyradia z evidencie. Odkedy však začnú nový systém uplatňovať nevedno, pretože polícia čaká na pokyny z "vyšších" miest. "Denne vieme spracovať 15 áut, ale ak ich donesú v priebehu dňa viac, tak nie je problém. Odstavia sa na záchytnom parkovisku a postupne prejdú likvidačným procesom. Budeme spolupracovať s Mestskou políciou i magistrátom," vysvetľuje M. Bendíková.
Na otázku, či má pocit, že ľudia začnú húfne privážať vraky do Turne nad Bodvou odpovedá: "Motiváciou by im malo byť spomínaných 1000 Sk. Podľa zákona o odpadoch je totiž držiteľ vozidla povinný zabezpečiť odtiahnutie vozidla na spracovanie držiteľovi autorizácie."
Ako sme sa dozvedeli, firma, ktorá od vás auto prevzeme a zlikviduje o svoju tisícku nepríde, dostane ju späť z recyklačného fondu. "Je to tak, zatiaľ to zákon umožňuje. Pre vlastníka auta je podľa mňa ale výhodnejšie obdržať aspoň túto sumu, ako by mal podobne ako napríklad v Rakúsku za likvidáciu ešte zaplatiť."
Predtsavitelia spomínanej firmy museli pri jej budovaní splniť aj netradičné požiadavky zo strany obce. "Vždy, keď sa v obci konajú smútočné obrady, musíme prerušiť prácu. Dohodli sme sa a budeme to rešpektovať."
Prvé auto mali v Turni zlikvidovať mimoriadne v sobotu. Inak prijímať vraky budú denne od 8. do 16.30 hodiny. "Pôjde o starý Wartburg bývalého riaditeľa strojníckej priemyslovky Ing. Juraja Bauera," povedali nám pred víkendom.
Bývalý riaditeľ sa o ešte pojazdné auto staral aj v jeho posledných dňoch. Ako hovorí, musí ho poriadne umyť, pretože aj mŕtvola v truhle je umytá. Poslednú cestu svojho tátoša si chcel natočiť na video.
Podľa informácií Združenia automobilového priemyslu SR je ročne na Slovensku určených k likvidácii okolo 35-tisíc áut. Momentálne ich likvidujú v rámci republiky len tri spoločnosti, no tento postup vysporiadania sa s vrakmi bude po vstupe do EÚ prísne monitorovaný.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári