skúsení harcovníci. Podľa zistení Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) všetky samosprávne kraje majú "určité" problémy s využívaním decentralizačných dotácií pridelených zo štátneho rozpočtu. Konkrétne ide o dotácie, ktoré dostali na zriadenie, správu a prechod kompetencií z orgánov štátnej správy. Najväčší problém mala väčšina VÚC s hospodárnym nakladaním finančných prostriedkov pri verejnom obstarávaní, využívaní služobných vozidiel alebo telefónov. Najhoršie v tejto štatistike dopadli Bratislavský, Trenčiansky, Žilinský a Nitriansky VÚC. Spomínané štyri kraje napríklad nedodržali podmienky pri poskytnutí preddavkov alebo nesprávne financovali práce a dodávky z kapitálových výdavkov. Trnavský VÚC odmietol s kontrolórmi spolupracovať. Košický samosprávn& kraj (KSK) údajne neposkytol všetky doklady, týkajúce sa hospodárenia s peniazmi štátu, tamojší predstavitelia naopak tvrdia, že kontrolórom dali všetko, čo si zažiadali.
"Závery kontroly NKÚ vnímame vo vzťahu ku KSK ako pozitívne, nedostali sme napomenutie ani pokutu. Na základe zápisnice o prerokovaní protokolu o výsledku kontroly sme prijali opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov. Správu o ich splnení predložíme NKÚ v určenom termíne," poskytla nám stanovisko riaditeľky úradu KSK Roálie Múdrej hovorkyňa Soňa Jakešová.
Kontrolóri z NKÚ sa pristavili pri dvoch veciach. Prvým zistením bolo, že KSK obstaral a nesprávne financoval v rámci limitu kapitálových výdavkov drobný hmotný majetok (nábytok) v rozpore s príslušnými právnymi predpismi. "Voči tomuto zisteniu NKÚ predložil náš Úrad námietku v tom zmysle, že dodávateľ faktúroval nábytkové zostavy v hodnote nad 20 tisíc Sk, teda ako hmotný investičný majetok. Ako je z faktúr zrejmé, neboli známe jednotkové ceny jednotlivých kusov zostáv, preto nebolo možné hradiť tento nákup z bežných výdavkov tak, ako požadoval NKÚ."
Podľa názoru KSK boli v tomto prípade splnené všetky kritéria pre zaradenie do hmotného investičného majetku. Tento postup KSK im odobril aj ministerstvo financií. "Išlo o cenovo výhodný nákup použitého nábytku pre Úrad KSK, preto sme túto ponuku využili s cieľom výraznej úspory finančných prostriedkov v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách."
Druhým zistením kontrolórov boli nedostatky pri užšej súťaži s podprahovou metódou verejného obstarávania s vyššou cenou. Konkrétne išlo o výmenu telesa komína v Združenej strednej škole Rožňava.
"Táto investičná akcia sa robila s rozpočtom milión korún. NKÚ nám vyčítal, že sme nezabezpečili pri otváraní obálok potrebný počet členov menovanej komisie. Vzhľadom na skutočnosť, že išlo o havarijný stav komína, ktorý ohrozoval zdravie žiakov a zamestnancov školy, pristúpilo sa k otvoreniu obálok s ponukami, napriek tomu, že nebol dostatočný počet členov komisie. K tomuto zisteniu sme prijali účinné opatrenia, aby sa situácia neopakovala."
Keďže nedostatky pri verejných obstarávaniach už kritizoval vo svojej decembrovej správe aj hlavný kontrolór KSK Vojtech Farkaš, zaujímalo nás, čo sa odvtedy zmenilo. "Na základe relevantných kontrolných zistení pravidelne prijímame opatrenia na ich odstránenie. Ich plnenie vedenie Úradu KSK striktne kontroluje. Voči zodpovedným pracovníkom sú postihy udeľované individuálne v závislosti od miery zavinenia," dodala Rozália Múdra.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári