Volkswagenu, trnavského Peugeot-Citroen a žilinského (?) Hyundai by nám k tomu dopomohla aj investícia známej britskej automobilky Rover. Ako sme sa dozvedeli, Angličania už rokovali o investičných stimuloch, ktoré im Slovensko môže poskytnúť, s predstaviteľmi vládnej agentúry SARIO ako aj s ministrom hospodárstva Pavlom Ruskom (ANO). Táto informácia by mohla potešiť najmä nezamestnaných na východe republiky, keďže MG Rover Group by vraj svoju novú fabriku mohol postaviť v niektorom priemyslenom parku v okolí Košíc. Podľa našich zistení sú v ponuke lokality pri Kechneci, Valalikoch a Lemešanoch. Automobilka by chcela do svojho nového závodu s kapacitou stotisíc áut ročne preinvestovať zhruba 200 miliónov eur, čo je asi 8,2 miliardy Sk. Bližšie informácie sme sa však už nedozvedeli.
"Do momentu podpisu memoranda o spolupráci medzi investorom a vládou SR alebo akéhokoľvek iného zmluvného dokumentu svedčiaceho o rozhodnutí investora investovať na Slovensku zverejňovanie rôznych dohadov a možno aj čiastkových výsledkov rokovaní iba znižuje pravdepodobnosť konečného úspechu, preto sa tým Ministerstvo hospodárstva SR zo zásady nezaoberá," uviedol pre náš denník hovorca ministerstva Alexander Škurla.
Šéf Košického samosprávneho kraja (KSK) Rudolf Bauer už nebol taký tajomný. Ako nám povedal, v záujme získania investície Roveru už podnikol viaceré kroky.
"Pred týždňom som aj kvôli tomu inicioval stretnutie s ministrom hospodárstva P. Ruskom. Našim cieľom je, aby ministerstvo ako aj agentúra SARIO smerovali na východ viac investícií ako doteraz... Vidím však určitý problém v tom, že doteraz sa nepovedalo, kedy sa začne stavať rýchlostná komunikácia na maďarské hranice, ktorá nás spojí so západoeuróspkym diaľničným systémom. Nie je určený ani fixný termín jej dokončenia. Ak by bol, povedzme, napríklad rok 2008, určite by to potešilo každého investora. A v prípade Roveru by to podľa mňa mohol byť tiež jeden z dôvodov, prečo sa mu sem oplatí prísť."
R. Bauer nie je príliš naklonený myšlienke neustáleho presviedčania investorov, aby prišli na východné Slovensko, lebo sa obáva, že aj dobre mienená snaha by mohla byť v tomto smere kontraproduktívna. "My musíme byť aktívnejší najmä vo vzťahu k domácim inštitúciám. A z toho vyplýva, že skôr by sme mali jednotne vystupovať ako krajina a nie v každom kraji konať na vlastnú päsť. Môžem ale zaručiť to, že urobíme všetko preto, aby sa sem zástupcovia Roveru prišli pozrieť na vytypované lokality. Nám je to v podstate aj jedno, či by to bolo na juh alebo sever od Košíc. Pre náš región je podstatné, aby Rover alebo aj ďalší investori urobili strategické rozhodnutie investovať práve u nás."
Aj prednosta Krajského úradu v Košiciach Ján Dolný počul o záujme automobilky Rover investovať na východnom Slovensku. Dokonca už o tom spoločne diskutovali s košickým primátorom Z. Trebuľom a predsedom KSK R. Bauerom. V tejto súvislosti považuje za dôležité prehĺbenie súčinnosti so samosprávou a štátnou správou, aby sme Angličanom mohli ponúknuť čo najlepšie podmienky. "Som pripravený aktívne a po rôznych linkách napomôcť realizácii tohto zámeru. Samozrejme, vyjadrujem plnú podporu spomínanej aktivite. Ak by to vyšlo, táto investícia by bola predpokladom k oživeniu hospodárskeho rastu kraja a taktiež pre celý rozvoj východného Slovenska," dodal.
* * *
Zahraničná tlač o nás začína písať ako o automobilovej veľmoci
Vzrastajúci záujem popredných svetových výrobcov automobilov o našu krajinu si začala všímať aj zahraničná tlač. V rakúskom denníku Der Standard sa v posledných dňoch objavili správy o tom, že ak by sa do Žiliny nasťahoval nový závod kórejského Hyundai, Slovensko sa stane už onedlho piatym najväčším výrobcom automobilov. Podľa tohto denníka VW, Audi, Opel, Suzuki, Peugeot/Citroen a Rover už využili, prípadne majú záujem využiť nízke dane a dobrú infraštruktúru Slovenska na svoje investície. Denník uvádza, že ak by Slovensko ležalo v juhovýchodnej Ázii, iste by dostalo pomenovanie "tiger". Súčasných a budúcich investorov okrem lacnej pracovnej sily láka najmä devätnásťpercentá daň zo všekých príjmov, ale veľký význam pre nich majú aj na pomery EÚ nie príliš sociálne zákony v oblasti pracovného práva.
Aj včerajšie vydania poľského denníka Žycie Warszawy sa v článku pod titulkom "Slovenský magnet priťahuje" venovalo práve zápasu Poľska a Slovenska a najmä rozhodovaniu sa Hyundai, kam umiestni svoju novú fabriku. "Kórejčania síce ešte nerozhodli o konečnom výbere lokality - aspoň nie oficiálne - ale aj tak sa čoraz hlasnejšie hovorí o tom, že lídrom je práve Slovensko. Naši južní susedia majú šťastie na investície automobilových koncernov," píše Žycie Warszawy a dodáva, že automobilový priemysel má pre Slovensko slabosť. Nerátajúc Volkswagen, hovorí sa o rokovaniach s Hondou, Mazdou i Roverom.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári