tú pretínal poltucet strojov, neskôr po havárii ich bolo len päť.
V týchto dňoch však už možno nad letiskom zhliadnuť len posledný z albatrosov, ktorý za niečo stojí. Zrekonštruovať sa totiž podarilo len jedno lietadlo. Ostatné sú v oprave a aj personálne obsadenie skupiny sa zmenilo. Vedúci pplk. Ivan Chvojka odišiel do civilu. Ostatní ešte zotrvávajú, otázka znie dokedy.
"Je už malá nádej vzkriesiť ich v plnej sláve. V súčasnosti máme jedno lietadlo, na ktorom prebiehajú vojskové skúšky, preverujú sa modernizované systémy. Je tu predpoklad, že udržíme aspoň základné pilotné návyky našich pilotov, ale o nejakom spoločnom nácviku a vystúpení nemôže byť ani reči," hovorí rektor Vojenskej leteckej akadémie M. R. Štefánika Peter Kandráč (na snímke).
Dá sa povedať, že zmeny zašli tak ďaleko, že Albatrosy budú zrušené?
"Dá sa povedať, že áno. Ale nie pred zlúčením akadémie s Technickou univerzitou. Ony totiž podľa vojenských predpisov vlastne neexistovali. Nemali žiaden štatút, či zriadenie rozkazom. V podstate Biele albatrosy sú obchodnou značkou, ktorá pozostávala z pilotov bývalého druhého školského pluku, piatej leteckej základne, výcvikového strediska letectva a teraz výcvikovej letky VLA. Títo ľudia mali svoje vojenské funkcie a túto prácu robili ako čosi naviac."
Chvojka teda odišiel do civilu, pilotov zostalo sedem, ale ak by boli stroje lietali...
"To by som zbytočne špekuloval, koľkých by sa tam dalo zaradiť. Lietajú zatiaľ na jednom lietadle, udržiavajú základné návyky. Sú to najskúsenejší piloti v slovenských vzdušných silách. A keď sa Vojenská letecká akadémia rozpustí, tak sa im ponúknu miesta v leteckých útvaroch vzdušných síl na Sliači. Tam by mohli pomôcť, ak teda budú súhlasiť, s výcvikom novej generácie. Či už radových pilotov, alebo aj akrobatov, prípadne nejakej budúcej skupiny."
Čo sa deje s ostatnými lietadlami, podarí sa ich dať niekedy dokopy, keď nieto peňazí?
"Momentálne sú v opravovniach, všetky pozdlžnosti sa nám koncom roka podarilo zaplatiť. Je teda predpoklad, že sa bude v opravách pokračovať a neskôr budú zaradené do vzdušných síl, ako základné cvičné lietadlá. Kedy, to závisí od finančných prostriedkov. Ak všetko dobre pôjde, tak s využitím skúseností týchto ľudí a s novou mladou krvou, možno ešte albatrosy niekedy vzlietnu."
Pod tou istou značkou?
"To dnes ťažko povedať, či sa táto značka bude oživovať. Je pravda, že má zvučné meno vo svete. Je možné, že si piloti ako symbol zrodenia dajú iné pomenovanie. Košická skupina by to už v podstate nebola. Albatrosy boli spojené s Košicami, väčšinu tvorili košickí piloti a Košičania ich poznali. Z nostalgie sa ale žiť nedá, musíme pozerať dopredu."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári