Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Krajská správa ciest má prestárle mechanizmy

Košice - Od 1. januára prešli na plecia košického samosprávneho kraja (KSK) kompetencie v oblasti dopravy, ktoré znamenajú, že pod kraj už patria

cesty II. a III. triedy ako aj rozhodujúca časť obslužného majetku a zamestnancov Slovenskej správy ciest (SSC). Práve správa a údržba týchto ciest je podľa šéfa KSK R. Bauera najnevďačnejšou kompetenciou, ktorú prebrali od štátu. Pod KSK prešlo okolo 2 tisíc kilometrov ciest a 609 mostných objektov, z ktorých je 40 v takmer havarijnom stave. Rovnakými slovami by sme mohli popísať aj zhruba tretinu všetkých ciest v kraji. Modernizačný dlh na cestách a mostoch v kraji pritom dosahuje asi 900 miliónov korún, ktoré kraj nemá.

SkryťVypnúť reklamu

"Štát sa síce zbavil týchto nevďačných právomocí, lenže nám na ne nedal dostatočné finančné zdroje a kapacity. Je na nás, ako sa s tým vyrovnáme a ako budeme schopní tento stav riešiť a zlepšovať kvalitu ciest. Našou snahou je, aby skutočná potreba finančných prostriedkov na cestné hospodárstvo bola zahrnutá do rozpočtu už v budúcom roku, keď pri tvorbe rozpočtov samosprávnych krajov dôjde k fiškálnej decentralizácií finančných prostriedkov."

Zastupiteľstvo KSK schválilo minulý rok zriadenie rozpočtovej organizácie - Správy ciest KSK, ktorá prevzala všetky záväzky od SSC. Svoju činnosť začala 1. januára 2004 s 506 zamestnancami, ktorí majú v porovnaní so svojimi kolegami na Slovensku najnižší priemerný plat - len 11 627 Sk. R. Bauer poukázal aj na nelogickosť pri delení majetku SSC. Napríklad stroje, ktoré prešli pod kraj zo strediska správy a údržby ciest Košice-okolie, majú priemerný vek 19,5 roka, s čím sa zrejme nemôžu pochváliť ani cestári v Rumunsku... Cesty II. a III. triedy v okrese Košice okolie majú dĺžku vyše 500 kilometrov. Paradoxne si však SSC ponechala modernejšie mechanizmy, ktoré využije pri opravách a zimnej údržbe rovných 65 km ciest I. triedy. „Takéto nespravodlivé delenie ohrozuje kvalitu údržby a opráv ciest v našom kraji. Preto budem aj naďalej rokovať so zástupcami ministerstva dopravy a SSC o spravodlivejšom rozdelení tohto majetku," tvrdí R. Bauer.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže štátny rozpočet vyčlenil na kapitálové výdavky v doprave pre KSK "až" 13,8 milióna korún, zaujímalo nás, čo sa dá za to kúpiť. "Takmer nič. Môžeme si napríklad kúpiť tri tatrovky a vyčerpáme celý rozpočet. Potom by nám však priemerný vek strojov možno klesol na 18,5 roka," skonštatoval s dávkou irónie a dodal, že reálne by potrebovali aspoň desaťnásobne väčšie množstvo financií. Svoje si však o tom môžu myslieť v stredisku údržby v Čani, kde sa kvôli nedostatku financií neustále odkladá vybudovanie vodovodu s pitnou vodou...

Na čerpanie bežných výdavkov sa kraju podarilo získať 282,2 milióna Sk. Keďže pôvodný návrh úradníkov z ministerstva bol asi o pätinu nižší, R. Bauer to považuje za relatívne dobrý výsledok. Oslavy však na kraji nechystajú, keďže podľa šéfa odboru dopravy A. Reisingera by potrebovali minimálne o 400 miliónov viac. "Stali sme sa vlastníkmi ciest. Okrem toho sme zodpovední aj za plánovanie a prípravu investičných akcií. Lenže na to nemáme finančné prostriedky a ani kapacity," skonštatoval predseda KSK.

SkryťVypnúť reklamu

Motoristov môžeme potešiť aspoň tým, že na základe dohody medzi SSC a KSK zimná údržba zatiaľ plynulo "beží" podľa schválených operačných plánov na túto zimu.

Predseda KSK sa včera na pracovnom obede stretol aj s predstaviteľmi významných investorov v kraji. So zástupcami U.S. Steelu, EMBRACO Slovakia, EIC, Molex Slovakia, Panasonic AVC Networks, CFM Slovakia, Gilbos Slovensko, CFM Slovakia a EDC hovoril najmä o vstupe do EÚ, fonde regionálneho rozvoja a možnostiach vzájomnej spolupráce.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Gestačný diabetes mellitus
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  5. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  6. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  8. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 198
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 193
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 683
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 630
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 407
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 179
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 157
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 988

Blogy SME

  1. Michal Múčka: Reptilián
  2. Tomáš Sedílek: Najvyššie postavený ázijský tím v rebríčku IIHF. Náš dnešný súper Kazachstan.
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Miroslav Kocúr: Fašistov a Fica si „nezaslúžim“
  5. Jozo Peric: Veľká Británia zvláda infláciu dobre, nárast cien bývania sa drží na európskom priemere
  6. Ján Marton: Vlčan len svieti a kúri, musíme počkať na zmenu. Howgh.
  7. INESS: Emancipovanejší pacient a rodina ako pomoc zdravotníkom
  8. Anna Miľanová: X - WOMAN: Recycle
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 16 873
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 966
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 727
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 190
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 093
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 973
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 135
  8. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 2 813
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Michal Múčka: Reptilián
  2. Tomáš Sedílek: Najvyššie postavený ázijský tím v rebríčku IIHF. Náš dnešný súper Kazachstan.
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Miroslav Kocúr: Fašistov a Fica si „nezaslúžim“
  5. Jozo Peric: Veľká Británia zvláda infláciu dobre, nárast cien bývania sa drží na európskom priemere
  6. Ján Marton: Vlčan len svieti a kúri, musíme počkať na zmenu. Howgh.
  7. INESS: Emancipovanejší pacient a rodina ako pomoc zdravotníkom
  8. Anna Miľanová: X - WOMAN: Recycle
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 16 873
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 966
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 727
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 190
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 093
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 973
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 135
  8. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 2 813
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu