cesty II. a III. triedy ako aj rozhodujúca časť obslužného majetku a zamestnancov Slovenskej správy ciest (SSC). Práve správa a údržba týchto ciest je podľa šéfa KSK R. Bauera najnevďačnejšou kompetenciou, ktorú prebrali od štátu. Pod KSK prešlo okolo 2 tisíc kilometrov ciest a 609 mostných objektov, z ktorých je 40 v takmer havarijnom stave. Rovnakými slovami by sme mohli popísať aj zhruba tretinu všetkých ciest v kraji. Modernizačný dlh na cestách a mostoch v kraji pritom dosahuje asi 900 miliónov korún, ktoré kraj nemá.
"Štát sa síce zbavil týchto nevďačných právomocí, lenže nám na ne nedal dostatočné finančné zdroje a kapacity. Je na nás, ako sa s tým vyrovnáme a ako budeme schopní tento stav riešiť a zlepšovať kvalitu ciest. Našou snahou je, aby skutočná potreba finančných prostriedkov na cestné hospodárstvo bola zahrnutá do rozpočtu už v budúcom roku, keď pri tvorbe rozpočtov samosprávnych krajov dôjde k fiškálnej decentralizácií finančných prostriedkov."
Zastupiteľstvo KSK schválilo minulý rok zriadenie rozpočtovej organizácie - Správy ciest KSK, ktorá prevzala všetky záväzky od SSC. Svoju činnosť začala 1. januára 2004 s 506 zamestnancami, ktorí majú v porovnaní so svojimi kolegami na Slovensku najnižší priemerný plat - len 11 627 Sk. R. Bauer poukázal aj na nelogickosť pri delení majetku SSC. Napríklad stroje, ktoré prešli pod kraj zo strediska správy a údržby ciest Košice-okolie, majú priemerný vek 19,5 roka, s čím sa zrejme nemôžu pochváliť ani cestári v Rumunsku... Cesty II. a III. triedy v okrese Košice okolie majú dĺžku vyše 500 kilometrov. Paradoxne si však SSC ponechala modernejšie mechanizmy, ktoré využije pri opravách a zimnej údržbe rovných 65 km ciest I. triedy. „Takéto nespravodlivé delenie ohrozuje kvalitu údržby a opráv ciest v našom kraji. Preto budem aj naďalej rokovať so zástupcami ministerstva dopravy a SSC o spravodlivejšom rozdelení tohto majetku," tvrdí R. Bauer.
Keďže štátny rozpočet vyčlenil na kapitálové výdavky v doprave pre KSK "až" 13,8 milióna korún, zaujímalo nás, čo sa dá za to kúpiť. "Takmer nič. Môžeme si napríklad kúpiť tri tatrovky a vyčerpáme celý rozpočet. Potom by nám však priemerný vek strojov možno klesol na 18,5 roka," skonštatoval s dávkou irónie a dodal, že reálne by potrebovali aspoň desaťnásobne väčšie množstvo financií. Svoje si však o tom môžu myslieť v stredisku údržby v Čani, kde sa kvôli nedostatku financií neustále odkladá vybudovanie vodovodu s pitnou vodou...
Na čerpanie bežných výdavkov sa kraju podarilo získať 282,2 milióna Sk. Keďže pôvodný návrh úradníkov z ministerstva bol asi o pätinu nižší, R. Bauer to považuje za relatívne dobrý výsledok. Oslavy však na kraji nechystajú, keďže podľa šéfa odboru dopravy A. Reisingera by potrebovali minimálne o 400 miliónov viac. "Stali sme sa vlastníkmi ciest. Okrem toho sme zodpovední aj za plánovanie a prípravu investičných akcií. Lenže na to nemáme finančné prostriedky a ani kapacity," skonštatoval predseda KSK.
Motoristov môžeme potešiť aspoň tým, že na základe dohody medzi SSC a KSK zimná údržba zatiaľ plynulo "beží" podľa schválených operačných plánov na túto zimu.
Predseda KSK sa včera na pracovnom obede stretol aj s predstaviteľmi významných investorov v kraji. So zástupcami U.S. Steelu, EMBRACO Slovakia, EIC, Molex Slovakia, Panasonic AVC Networks, CFM Slovakia, Gilbos Slovensko, CFM Slovakia a EDC hovoril najmä o vstupe do EÚ, fonde regionálneho rozvoja a možnostiach vzájomnej spolupráce.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári