spája zjavenie sa Boha svetu prostredníctvom významných mužov z ďalekých krajov, ktorí pri Ježišových jasliach symbolizujú celé ľudstvo.
O troch kráľoch vieme veľmi málo. Biblia spomína mudrcov od východu. Označuje ich gréckym slovom magoi, mágovia, čo vtedy znamenalo prírodovedci, astronómovia. Keďže to bolo dôstojné a dôležité povolanie, nazývali sa aj kráľmi. Ich počet sa nespomína, odvodil sa len z troch darov: zlata, kadidla a myrhy. Nepoznáme presne ani ich mená, hoci podľa tradície sa volali Gašpar, Melichar a Baltazár. O krajine, z ktorej prišli, sú tiež len dohady. Medzi najpravdepodobnejšie patrí Arábia, Perzia alebo Chaldejsko.
Podľa Matúšovho evanjelia priviedla troch mudrcov do Betlehema hviezda. Výskumy ukázali, že v tom čase došlo ku konjunkcii (zblíženiu) jasných planét Saturnu a Jupitera v súhvezdí Rýb, čo mohlo vyvolať dojem veľkej žiarivej hviezdy. Konjunkcia bola dobre viditeľná práve v Stredomorí. Prečo sa pre nezvyčajnú hviezdu spomínaní mudrci vydali na ďalekú cestu však ostáva záhadou. Čiastočne ju vysvetľuje, že aj medzi pohanmi sa udržiavala viera v príchod veľkého Osloboditeľa ľudstva.
Úcta k trom kráľom siaha do raných čias kresťanstva. Matka cisára Konštantína svätá Helena, známa zberateľka relikvií svätých, dostala ich ostatky od istého indického náčelníka. Priniesla ich do Carihradu, odkiaľ v roku 333 putovali do Milána. Keď v roku 1164 dobyl Miláno cisár Fridrich Barbarossa, daroval relikvie kolínskemu arcibiskupovi. Odvtedy sú uložené v dóme v Kolíne nad Rýnom.
V slovenskom ľudovom prostredí túto udalosť opisuje trojkráľová hra. Zvyčajne v nej vystupujú traja chlapci, oblečení podobne ako vianoční betlehemci. Namiesto betlehemu však často nesú hviezdu, preto sa v niektorých oblastiach ich koledovaniu hovorí aj chodenie s hviezdou. Jeden z hercov býva začiernený, pretože podľa tradície bol medzi kráľmi aj černoch. Na hlavách majú papierové koruny alebo biskupské čiapky, chodia po domoch a spievajú trojkráľové koledy.
Súčasťou tohto sviatku je svätenie vody, soli a kriedy. Na prelome 15. a 16. storočia sa svätilo aj zlato, kadidlo a myrha - dary troch kráľov. Ku Trom kráľom v našej tradícii patrí tiež svätenie príbytkov. Kňaz sa pri tom modlí s domácimi, pokropí byt svätenou vodou a na veraje dverí napíše posvätenou kriedou nový letopočet a písmená G+M+B, ktoré znamenajú mená troch kráľov. Niekde sa píše C+M+B, čo značí Christus Mansionem Benedicat - Kristus nech žehná tento dom.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári