Korzár logo Korzár Košice

Investície do ciest kraj zatiaľ neplánuje, možno neskôr

Košice - Od štvrtka sa košický samosprávny kraj (KSK) stane vlastníkom 609 mostov a vyše dvoch tisíc kilometrov ciest II. a III. triedy. Dohodu o

prechode majetku a s tým spojených práv a povinností z vlastníctva štátu na samosprávne kraje podpísali predvčerom popoludní v Bratislave minister dopravy Pavol Prokopovič, generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest (SSC) Dušan Faktor a zástupcovia samosprávnych krajov. Za košický sa podpisu dohody zúčastnil šéf odboru dopravy Antonín Reisinger a predseda KSK Rudolf Bauer. Podľa tejto dohody na kraje prejde zo správy SSC všetok majetok ako aj cestári, ktorí doteraz tieto cesty spravovali. Na čo sa teda môžu vodiči v Košickom kraji tešiť?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Motoristi zatiaľ nič nepocítia, ani hneď neuvidia. Zimnú údržbu napríklad ešte 'rozbehla' SSC a tá v nej aj ďalej bude pokračovať. My však budeme postupne hľadať možnosti, ako by sme mohli zlepšiť kvalitu ciest a zimnej údržby. Vynasnažíme sa, aby do dvoch, troch rokov mohli o nás motoristi rozprávať len pozitívne," povedal nám R. Bauer (na snímke).

Na KSK by mal od 1. januára prejsť "cestný" majetok v celkovej účtovnej hodnote takmer 2,8 miliardy korún. Okrem ciest bude totiž v majetku kraja aj päť stredísk SSC, ktoré naň prechádzajú. A hoci sa šéfovia samosprávnych krajov 'vyhrážali', že ak ministerstvo nepristúpi na ich podmienky a nevyrieši otázkou majetkového vysporiadania pozemkov pod cestami, kraje nepodpíšu delimitačné protokoly, nakoniec zvíťazil kompromis.

SkryťVypnúť reklamu

"Dohodli sme sa na jednotnom postupe aj s ostatnými samosprávnymi krajmi. Boli sme však ústretoví, lebo sa spoliehame na to, že minister dopravy dodrží sľub, ktorý nám dal. Stále totiž zostali otvorené dve otázky. Okrem vysporiadania pozemkov je to aj riešenie modernizačného dlhu. Do konca marca má pán Prokopovič predložiť do vlády materiál o jeho vysporiadaní," tvrdí R. Bauer.

V Dohode sa ministerstvo tiež zaviazalo, že do 25. januára 2004 podpíše so samosprávnymi krajmi protokol o finančnom rozpočte na rok 2004. Najneskôr do konca januára zas vyčlení dotáciu z bežných výdavkov vo výške desatiny nákladov na údržby ciest z roku 2003, čo by malo pokryť náklady na zimnú údržbu všetkých "prejdených" ciest. Podľa návrhu županov by 30 percent financií určených na správu a údržbu ciest mali dostať komunikácie 1. triedy a zvyšných sedemdesiat malo byť použitých na cesty druhej a tretej triedy.

SkryťVypnúť reklamu

Dosť veľkým problémom bude podľa R. Bauera aj dlhodobý tzv. modernizačný dlh na údržbu ciest a mostov. Ak by sa všetky cesty uviedli aspoň do priemerného stavu, kraj by to stálo okolo 900 miliónov korún. Tie však nemá.

"Žiaľ, kvalita niektorých ciest hovorí sama za seba... Začaté investičné akcie dokončí SSC a aj preto nemáme vyčlenené financie na nejaké väčšie investície. To sa, predpokladám, zmení najskôr v priebehu roka 2005. Samozrejme potom budeme myslieť aj na tieto záležitosti, lebo našim zámerom je, aby sa v kraji investovalo do cestnej infraštruktúry viac a intenzívnejšie ako doteraz."

Premiér Dzurinda po vzore svojho predchodcu rád chodí prestrihávať pásky na dokončených úsekoch ďiaľnic a rýchlostných ciest. Predseda KSK Rudolf Bauer však túto prax zavádzať nemieni. "Určite nebudem chodiť na všetky takéto akcie. Možno sa prídem pozrieť na prvú cestu, ktorú sa nám podarí zrealizovať z rozpočtu kraja, ale rozhodne to nebudem preháňať..."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 594
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 851
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 655
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 808
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 207
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 469
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 767
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 529
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu