prechode majetku a s tým spojených práv a povinností z vlastníctva štátu na samosprávne kraje podpísali predvčerom popoludní v Bratislave minister dopravy Pavol Prokopovič, generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest (SSC) Dušan Faktor a zástupcovia samosprávnych krajov. Za košický sa podpisu dohody zúčastnil šéf odboru dopravy Antonín Reisinger a predseda KSK Rudolf Bauer. Podľa tejto dohody na kraje prejde zo správy SSC všetok majetok ako aj cestári, ktorí doteraz tieto cesty spravovali. Na čo sa teda môžu vodiči v Košickom kraji tešiť?
"Motoristi zatiaľ nič nepocítia, ani hneď neuvidia. Zimnú údržbu napríklad ešte 'rozbehla' SSC a tá v nej aj ďalej bude pokračovať. My však budeme postupne hľadať možnosti, ako by sme mohli zlepšiť kvalitu ciest a zimnej údržby. Vynasnažíme sa, aby do dvoch, troch rokov mohli o nás motoristi rozprávať len pozitívne," povedal nám R. Bauer (na snímke).
Na KSK by mal od 1. januára prejsť "cestný" majetok v celkovej účtovnej hodnote takmer 2,8 miliardy korún. Okrem ciest bude totiž v majetku kraja aj päť stredísk SSC, ktoré naň prechádzajú. A hoci sa šéfovia samosprávnych krajov 'vyhrážali', že ak ministerstvo nepristúpi na ich podmienky a nevyrieši otázkou majetkového vysporiadania pozemkov pod cestami, kraje nepodpíšu delimitačné protokoly, nakoniec zvíťazil kompromis.
"Dohodli sme sa na jednotnom postupe aj s ostatnými samosprávnymi krajmi. Boli sme však ústretoví, lebo sa spoliehame na to, že minister dopravy dodrží sľub, ktorý nám dal. Stále totiž zostali otvorené dve otázky. Okrem vysporiadania pozemkov je to aj riešenie modernizačného dlhu. Do konca marca má pán Prokopovič predložiť do vlády materiál o jeho vysporiadaní," tvrdí R. Bauer.
V Dohode sa ministerstvo tiež zaviazalo, že do 25. januára 2004 podpíše so samosprávnymi krajmi protokol o finančnom rozpočte na rok 2004. Najneskôr do konca januára zas vyčlení dotáciu z bežných výdavkov vo výške desatiny nákladov na údržby ciest z roku 2003, čo by malo pokryť náklady na zimnú údržbu všetkých "prejdených" ciest. Podľa návrhu županov by 30 percent financií určených na správu a údržbu ciest mali dostať komunikácie 1. triedy a zvyšných sedemdesiat malo byť použitých na cesty druhej a tretej triedy.
Dosť veľkým problémom bude podľa R. Bauera aj dlhodobý tzv. modernizačný dlh na údržbu ciest a mostov. Ak by sa všetky cesty uviedli aspoň do priemerného stavu, kraj by to stálo okolo 900 miliónov korún. Tie však nemá.
"Žiaľ, kvalita niektorých ciest hovorí sama za seba... Začaté investičné akcie dokončí SSC a aj preto nemáme vyčlenené financie na nejaké väčšie investície. To sa, predpokladám, zmení najskôr v priebehu roka 2005. Samozrejme potom budeme myslieť aj na tieto záležitosti, lebo našim zámerom je, aby sa v kraji investovalo do cestnej infraštruktúry viac a intenzívnejšie ako doteraz."
Premiér Dzurinda po vzore svojho predchodcu rád chodí prestrihávať pásky na dokončených úsekoch ďiaľnic a rýchlostných ciest. Predseda KSK Rudolf Bauer však túto prax zavádzať nemieni. "Určite nebudem chodiť na všetky takéto akcie. Možno sa prídem pozrieť na prvú cestu, ktorú sa nám podarí zrealizovať z rozpočtu kraja, ale rozhodne to nebudem preháňať..."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári