Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Nepoctivým vodičom klepnú po prstoch, niektorých už kvôli krádežiam pohonných hmôt prepustili

Košice - Vedenie Slovenskej autobusovej dopravy - Košickej dopravnej spoločnosti, a. s., sa rozhodlo dôrazne si posvietiť na nepoctivých vodičov.

Úniky pohonných hmôt, teda nafty, sa vo finančnom vyjadrení šplhajú do horibilných súm, čo má, samozrejme, vplyv na nehospodárnosť prevádzky dopravy. V konečnom dôsledku sa táto situácia už neraz prejavila aj v korigovaní prevažne nočných či víkendových spojov prímestskej dopravy, ktoré nie sú finančne hospodárne a zaťažujú rozpočet prepravnej spoločnosti.

"Momentálne na dvoch autobusoch skúšame nový elektronický systém, ktorý by mal znížiť úniky nafty v autobusoch. V súšobnej prevádzke sú dva systémy, jeden slovenský a druhý český. Po vyhodnotení, ktoré by malo byť na budúci týždeň, by sa malo rozhodnúť, ktorý bude pre nás prijateľnejší," dozvedáme sa od vedúceho oddelenia osobnej dopravy SAD Mareka Rojčeka.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako dodáva, prístroje namontované v autobusoch skúmajú, či je nafta spálená motorom, kúrením, alebo dochádza k jej neprirodzenému úniku. Aj keď ide o skúšobnú prevádzku, už sa ukazujú prvé výsledky. "Spotreba klesla o jeden liter nafty na sto kilometrov, čo nie je zanedbateľné. Momentálne sú tieto prístroje namontované v autobusoch smerujúcich z Košíc na Vyšné Nemecké a Humenné."

Koľko by s novým systémom SAD ušetrila, M. Rojček nevedel zatiaľ vyčísliť. Ak však počítame, že každý, len prímestský autobus, ktorých má SAD 120, prejde denne priemerne 200 kilometrov, tak to činí, pri cene nafty 30 Sk za liter, 7 200 korún denne. Mesačne sa takto ušetrí až vyše 210-tisíc korún. To sú síce len hrubé prepočty, ale cifry nie sú zanedbateľné.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ak sa nám systémy osvedčia, budeme ich montovať do všetkých autobusov. Viete, nie je možné spotrebu fyzicky ustriehnuť a chceme, aby sa palivo spotrebovalo v autobuse. Samozrejme, na prevádzku má vplyv viacero faktorov, počnúc počasím a končiac terénom, v akom sa daný spoj pohybuje. Dochádzalo k únikom nafty, pričom tá tvorí jednu z najväčších položiek. Už sme sa dokonca s niekoľkými vodičmi kvôli tomuto problému aj rozlúčili."

Na otázku, či M. Rojček nemá pocit, že by vodiči skúšali systém ochrany a monitorovania nejako obísť, vedúci oddelenia dopravy odvetil: "Tí, ktorí jazdia s týmto systémom, momentálne sú si vedomí, že ich niečo kontroluje. Podobne tak budú vedieť o tom aj ostatní. Takže verím, že si budú dávať pozor. Ak by sme však zistili opak, vedenie sa s nepoctivým vodičom iheď rozlúči. Nevylučujem však, že budú hľadať cestičky, ako by si pomohli. Nehovorím, že všetci."

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalším systémom, ktorý sa odskúšava, je monitoring pohybu autobusu v teréne. "Aj tu v podstate kontrolujeme spotrebu, prípadné čierne jazdy, či niekto nejazdí mimo plánu namiesto toho, aby bol na stanici. Systém by nám mal pomôcť aj pri prípadných nepredvídaných situáciách, akými sú havárie. Ešte však nevieme, či budeme prijímať údaje cez optoprenos, alebo prostredníctvom satelitu. Ak by sme išli cestou opoprenosu, je to lacnejšie, no údaje dostaneme s denným oneskorením. Všetko závisí od vedenia podniku, ako sa po monitoringu rozhodne. Samozrejme, že nový systém by prispel aj k možnej harmonizácii prevádzky spojov, čo by určite ocenili i cestujúci."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 563
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 729
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 425
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 408
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 845
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 988
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 472
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 446
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 241
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 102
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Košice na vlastnú päsť otvoria asi najväčšie testovacie miesto na Slovensku

Starosta Petrovčik: Všetko sme urobili, vojaci môžu prestrihnúť pásku.

Primátor Polaček nevie, čo bude v sobotu ráno.

Obyvatelia Dreveníka sú na celoplošné testovanie naladení

Zažili karanténu 52 dní. Motivuje ich voľnosť pohybu pri negatívnych testoch.

Sídlisko Dreveník počas prvej vlny koronavírusu. testovanie tu bolo takmer na dennom poriadku.

Počasie preverí odhodlanie ľudí čakajúcich na testy. Rozfúka sa severák

V sobotu treba počítať s vetrom a zrána aj s dažďom.

Ilustračný záber.

Košické odberné miesta sa pripravujú, materiál na testovanie nemajú

Robia, čo môžu, nedostatok miest môže ovplyvniť vyučovanie.

Ľudí k testom nasmerujú tabuľky.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Rozprávky SME

Najmúdrejšia sestra (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky SME | podcast
Testovanie v Dolnom Kubíne.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop