Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 17. október, 2017 | Meniny má Hedviga

Nepoctivým vodičom klepnú po prstoch, niektorých už kvôli krádežiam pohonných hmôt prepustili

Košice - Vedenie Slovenskej autobusovej dopravy - Košickej dopravnej spoločnosti, a. s., sa rozhodlo dôrazne si posvietiť na nepoctivých vodičov.

Úniky pohonných hmôt, teda nafty, sa vo finančnom vyjadrení šplhajú do horibilných súm, čo má, samozrejme, vplyv na nehospodárnosť prevádzky dopravy. V konečnom dôsledku sa táto situácia už neraz prejavila aj v korigovaní prevažne nočných či víkendových spojov prímestskej dopravy, ktoré nie sú finančne hospodárne a zaťažujú rozpočet prepravnej spoločnosti.

"Momentálne na dvoch autobusoch skúšame nový elektronický systém, ktorý by mal znížiť úniky nafty v autobusoch. V súšobnej prevádzke sú dva systémy, jeden slovenský a druhý český. Po vyhodnotení, ktoré by malo byť na budúci týždeň, by sa malo rozhodnúť, ktorý bude pre nás prijateľnejší," dozvedáme sa od vedúceho oddelenia osobnej dopravy SAD Mareka Rojčeka.

Ako dodáva, prístroje namontované v autobusoch skúmajú, či je nafta spálená motorom, kúrením, alebo dochádza k jej neprirodzenému úniku. Aj keď ide o skúšobnú prevádzku, už sa ukazujú prvé výsledky. "Spotreba klesla o jeden liter nafty na sto kilometrov, čo nie je zanedbateľné. Momentálne sú tieto prístroje namontované v autobusoch smerujúcich z Košíc na Vyšné Nemecké a Humenné."

Koľko by s novým systémom SAD ušetrila, M. Rojček nevedel zatiaľ vyčísliť. Ak však počítame, že každý, len prímestský autobus, ktorých má SAD 120, prejde denne priemerne 200 kilometrov, tak to činí, pri cene nafty 30 Sk za liter, 7 200 korún denne. Mesačne sa takto ušetrí až vyše 210-tisíc korún. To sú síce len hrubé prepočty, ale cifry nie sú zanedbateľné.

"Ak sa nám systémy osvedčia, budeme ich montovať do všetkých autobusov. Viete, nie je možné spotrebu fyzicky ustriehnuť a chceme, aby sa palivo spotrebovalo v autobuse. Samozrejme, na prevádzku má vplyv viacero faktorov, počnúc počasím a končiac terénom, v akom sa daný spoj pohybuje. Dochádzalo k únikom nafty, pričom tá tvorí jednu z najväčších položiek. Už sme sa dokonca s niekoľkými vodičmi kvôli tomuto problému aj rozlúčili."

Na otázku, či M. Rojček nemá pocit, že by vodiči skúšali systém ochrany a monitorovania nejako obísť, vedúci oddelenia dopravy odvetil: "Tí, ktorí jazdia s týmto systémom, momentálne sú si vedomí, že ich niečo kontroluje. Podobne tak budú vedieť o tom aj ostatní. Takže verím, že si budú dávať pozor. Ak by sme však zistili opak, vedenie sa s nepoctivým vodičom iheď rozlúči. Nevylučujem však, že budú hľadať cestičky, ako by si pomohli. Nehovorím, že všetci."

Ďalším systémom, ktorý sa odskúšava, je monitoring pohybu autobusu v teréne. "Aj tu v podstate kontrolujeme spotrebu, prípadné čierne jazdy, či niekto nejazdí mimo plánu namiesto toho, aby bol na stanici. Systém by nám mal pomôcť aj pri prípadných nepredvídaných situáciách, akými sú havárie. Ešte však nevieme, či budeme prijímať údaje cez optoprenos, alebo prostredníctvom satelitu. Ak by sme išli cestou opoprenosu, je to lacnejšie, no údaje dostaneme s denným oneskorením. Všetko závisí od vedenia podniku, ako sa po monitoringu rozhodne. Samozrejme, že nový systém by prispel aj k možnej harmonizácii prevádzky spojov, čo by určite ocenili i cestujúci."

Neprehliadnite tiež

Polícia o akcii Shark: Štát ukrátili o takmer 28 miliónov eur

Fingovali vysoké náklady na reklamu, rozdiel si vyplácali na ruku.

Bývalá opatrovateľka: Nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí Angelika Horňáková.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých
  1. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  2. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  3. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Ako na refinancovanie hypotéky
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 454
  2. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 6 007
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 615
  4. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 488
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 419
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 273
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 988
  8. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 821
  9. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 617
  10. Splnený sen 1 349

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop