Úniky pohonných hmôt, teda nafty, sa vo finančnom vyjadrení šplhajú do horibilných súm, čo má, samozrejme, vplyv na nehospodárnosť prevádzky dopravy. V konečnom dôsledku sa táto situácia už neraz prejavila aj v korigovaní prevažne nočných či víkendových spojov prímestskej dopravy, ktoré nie sú finančne hospodárne a zaťažujú rozpočet prepravnej spoločnosti.
"Momentálne na dvoch autobusoch skúšame nový elektronický systém, ktorý by mal znížiť úniky nafty v autobusoch. V súšobnej prevádzke sú dva systémy, jeden slovenský a druhý český. Po vyhodnotení, ktoré by malo byť na budúci týždeň, by sa malo rozhodnúť, ktorý bude pre nás prijateľnejší," dozvedáme sa od vedúceho oddelenia osobnej dopravy SAD Mareka Rojčeka.
Ako dodáva, prístroje namontované v autobusoch skúmajú, či je nafta spálená motorom, kúrením, alebo dochádza k jej neprirodzenému úniku. Aj keď ide o skúšobnú prevádzku, už sa ukazujú prvé výsledky. "Spotreba klesla o jeden liter nafty na sto kilometrov, čo nie je zanedbateľné. Momentálne sú tieto prístroje namontované v autobusoch smerujúcich z Košíc na Vyšné Nemecké a Humenné."
Koľko by s novým systémom SAD ušetrila, M. Rojček nevedel zatiaľ vyčísliť. Ak však počítame, že každý, len prímestský autobus, ktorých má SAD 120, prejde denne priemerne 200 kilometrov, tak to činí, pri cene nafty 30 Sk za liter, 7 200 korún denne. Mesačne sa takto ušetrí až vyše 210-tisíc korún. To sú síce len hrubé prepočty, ale cifry nie sú zanedbateľné.
"Ak sa nám systémy osvedčia, budeme ich montovať do všetkých autobusov. Viete, nie je možné spotrebu fyzicky ustriehnuť a chceme, aby sa palivo spotrebovalo v autobuse. Samozrejme, na prevádzku má vplyv viacero faktorov, počnúc počasím a končiac terénom, v akom sa daný spoj pohybuje. Dochádzalo k únikom nafty, pričom tá tvorí jednu z najväčších položiek. Už sme sa dokonca s niekoľkými vodičmi kvôli tomuto problému aj rozlúčili."
Na otázku, či M. Rojček nemá pocit, že by vodiči skúšali systém ochrany a monitorovania nejako obísť, vedúci oddelenia dopravy odvetil: "Tí, ktorí jazdia s týmto systémom, momentálne sú si vedomí, že ich niečo kontroluje. Podobne tak budú vedieť o tom aj ostatní. Takže verím, že si budú dávať pozor. Ak by sme však zistili opak, vedenie sa s nepoctivým vodičom iheď rozlúči. Nevylučujem však, že budú hľadať cestičky, ako by si pomohli. Nehovorím, že všetci."
Ďalším systémom, ktorý sa odskúšava, je monitoring pohybu autobusu v teréne. "Aj tu v podstate kontrolujeme spotrebu, prípadné čierne jazdy, či niekto nejazdí mimo plánu namiesto toho, aby bol na stanici. Systém by nám mal pomôcť aj pri prípadných nepredvídaných situáciách, akými sú havárie. Ešte však nevieme, či budeme prijímať údaje cez optoprenos, alebo prostredníctvom satelitu. Ak by sme išli cestou opoprenosu, je to lacnejšie, no údaje dostaneme s denným oneskorením. Všetko závisí od vedenia podniku, ako sa po monitoringu rozhodne. Samozrejme, že nový systém by prispel aj k možnej harmonizácii prevádzky spojov, čo by určite ocenili i cestujúci."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári