smerom doľava zažne jedno ďalšie svetlo, pričom na pripaľovanie slúži kostolný sluha - šames, pre ktorého je určené deviate rameno svietnika. Týmto sviatkom si Židia pripomínajú pamiatku na Makabejcov, ktorí v roku 164 pred naším letopočtom vyhrali nad vojskami Antiocha IV. Epifana. Ten zakázal vyznávať náboženstvo podľa židovského Zákona a prikázal, aby sa náboženské obrady v celej Judei vykonávali podľa gréckych rituálov.
Počas chanuky (čo po hebrejsky znamená zasvätený, venovaný) oslavujú Židia aj zázrak, keď sa podľa legendy v talmudskom chráme našla pri jeho znovuvysväcovaní drobná nádobka s olejom, ktorý by normálne vydržal iba jeden deň. Avšak vtedy horel osem dní, čo stačilo na prípravu nového oleja pre večné svetlo.
Tento sviatok má predovšetkým rodinný charakter, je to čas radosti, lásky a pohody, kedy sa u Židov rozdávajú darčeky a hrajú najrôznejšie hry. Každý deň pred zapálením nového svetla robia muži v domácnostiach požehnanie. Chanukia je pritom postavená na okne alebo vo výklenku na priečelí domu, aby bolo svetlo dobre vidieť.
"Svetlo totiž symbolizuje niečo nové. U nás sa tiež hovorí: ´Nevedomosť nezabiješ palicou, ale svetlom´," povedala Marta Györiová (na snímke), prezidentka združenia Ester, ktoré v utorok popoludní zorganizovalo v bývalej synagóge, dnešnom Dome umenia, chanukové posedenie. Na ňom Ervín Schönhauser a Mária Repková z Bratislavy hrali a spievali židovské a hebrejské piesne, na stole bolo uložené typické chanukovské jedlo šišky s džemom.
"U nás sa vždy počas Chanuky stretlo niekoľko rodín, schovávali a hľadali sa darčeky. Obvykle sme dostávali nejaké milé drobnosti - napríklad hračky," zaspomínal si na oslavu tohto sviatku v čase svojho detstva Pavol Sitár, predseda Židovskej náboženskej obce.
Autor: ato
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári